Да усетиш грубата шведска сила 07.03 | 10:41

Volvo S60 Cross Country покорява всякакви пътища и настилки, но не губи от комфорта

От Кристиан Костурков

В последните 10-15 години SUV моделите са най-големия хит на пазара. Вече почти няма марка, която да не пусна поне един автомобил в този клас и почти в 100% от случаите той е успешен. Има обаче хора, които не ги харесват. Поради една или друга причина те не им допадат и предпочитат по-класическите модели като хечбек, комби, седан. И тъй като съвременния автосвят е изключително богат и буквално има за всекиго по нещо, този тип хора също има с какво да бъдат задоволени. Едно от най-сериозните предложения в такъв случай е Volvo S60 Cross Country.

Шведската марка е най-известна с комбитата си. Именно върху тях преди доста години започна експериментът Cross Country – с V70. И макар концепцията първоначално да беше малко странна за пазара, с годините тя се разви и определено успя да се наложи. Доказателството – други реномирани и не чак толкова реномирани марки също започнаха да пускат на пазара подобни модели. А междувременно Volvo продължава да разширява гамата си от Cross Country. И така през м.г. шведите отново изненадаха света, като решиха да пуснат на пазара седан в такава модификация. И се появи Volvo S60 Cross Country. И макар и на мен автомобилът първоначално да ми беше малко странен, след не много време зад волана той определено ме грабна. Че дори и визуално започна много да ми харесва, а лично аз далеч не съм фен на седаните по принцип.

Оказа се обаче, че Volvo S60 Cross Country е една изключително функционална кола и както на асфалтовия път изобщо не й пречи това, че купето е повдигнато, съответно и центърът на тежестта е по-високо, така и извън шосетата този автомобил с големия си просвет, 6.5 см по-голям от този при Volvo S60, изобщо не чувства проблем с черните пътища, полянките и т.н. Буквално все едно е SUV, да не кажа, че има и SUV-та, които са по-ниски и биха задрали някоя по-висока бабунка или камък, което с Volvo S60 Cross Country няма да се случи. Истината е, че този автомобил е перфектна комбинация между голям семеен седан и SUV. Така, че смело мога да кажа, че със допълнително подсилената си конструкция това определено е колата на всеки, който не харесва модерните "паркетни джипове”, но в същото време има нужда от по-проходим автомобил, който да го откара по-далеч от асфалтираните шосета и улици.

1660155

В същото време и екстериорният му дизайн не е съвсем на класически седан. Преходът от покрива през задния прозорец към капака на багажника преминава много меко и плавно и човек без много да се заглежда в тази линия, автомобилът му напомня на друга тенденция, набираща популярност през последните няколко години – 4-вратите купета.

Дизайнът на Volvo S60 Cross Country, макар и силно наподобяващ този на седана S60, е малко по-агресивен. Причината за което не е само по-повдигнатото купе, защитните лайсни по праговете, арките на калниците и броните, както и големите 18-цолови джанти, специално разработени за концепцията Cross Country. Те са комбинирани и с гуми с по-висок профил, за да бъда движението извън пътя по-комфортно, а и нашето Volvo да се чувства по-добре. Автомобилът определено изглежда "по-лош". За което допринася и по-злобната предница, която се характеризира предимно с измененията по бронята. При задната положението е същото, а там и двата накрайника на ауспуховите тръби вече са вградени в бронята, а точно над тях стои "заплашителният” надпис CROSS COUNTRY. Погледнат отстрани автомобилът изглежда целеустремен напред и също настроен за по-агресивно шофиране. Като цяло обаче S60 Cross Country не е изгубил кой знае колко от стилността на S60.

1660157

В интериора пък откриваме класическия дизайн на Volvo от последните години. Характерно за шведите той е несравним с нищо друго, което си е напълно в унисон с Volvo S60 Cross Country и неговите качества. Буквално ни подсказва, че е време да усетим шведската сила. Паралелно с това обаче дизайнерите от Гьотеборг изобщо не са забравили лукса и комфорта за водача и пътниците. Седалките са просто уникални – в типичния за Volvo стил, супер удобни и анатомични, с големи странични опори както за бедрата, така и нагоре около тялото, така че да държат водача и пътника до него здраво при взимане на завои с висока скорост. Изключително предимство на Vovlo S60 CC е, че въпросните характеристики на предните седалки са почти 100% валидни и за отзад. Така пътниците там се возят доста по-комфортно спрямо стандартните "пейки”, с които се оборудват болшинството от автомобилите. В комбинация с големия багажник колата става идеална за дълги пътувания или пък не чак толкова дълги, но с много пътници и багаж. Макар и седан, това Volvo би могло да поеме доста повече товари, ако задните седалки бъдат сгънати. За която цел отзад в багажника си има специално лостче, за да не се налага те да се прибират ръчно.

1660156

Ако се върнем отпред, за разлика от много други автомобили, тук за пътника до шофьора също не е забравен. Така например предната част на пода е леко повдигната, така че "навигаторът” да може удобно да облегне ходилата си, а не те да висят във въздуха. За хората на задните седалки пък мястото е доста просторно и дори за някой с по-дълги крака няма да бъде проблем да се вози комфортно. За да се чувстват още по-добре, в колконите между предните и задните врати има и вградени въздуховоди, за да могат те да се възползват изцяло от възможностите на климатика.  

1660160

От десетилетия насам всеки автомобил Volvo е направен с изключително внимание към шофьора. Така е и при S60 CC. Воланът е класическият за марката, кожен, с изчистен дизайн и с бутони за управление на инфо-развлекателната система, телефонните обаждания, ако устройството е свързано с автомобила чрез Bluetooth, темпомата и борд компютъра. За командите към последния служат и двата бутона на лоста за мигачите. Точно от тях се управляват някои от функциите на борд компютъра, както и темите на арматурното табло. То е изцяло дигитализирано и шофьорът може да си го настройва според собствения си вкус в различни цветове или пък според зависи каква точно информация иска да му се показва, тъй като при трите теми има малки разлики. При едната например, при която таблото е основно предимно в червено, скоростомерът става дигитален и цифрите се появяват директно върху оборотомера, който "работи” със стрелка, но също цифрова. От двете страни пък вертикално се показва работната температура на двигателя и моментната мощност на двигателя. При тази тема на таблото се показват още моментният разход на гориво, външната температура, оставащите километри с наличното гориво и др.

1660158

При другия вариант големият централен кръг се превръща в класически скоростомер, оборотомерът става вертикален от дясната страна на километража, а огледално на него се появява т.нар. ECO guide, който показва колко икономичено и щадящо природата караме. Цветът на темата пък е синкав. Третият вариант наподобява по-класическият вид на арматурното табло, разчита основно на черния и белия цвят и показва на водача основната информация като скорост, обороти на двигателя и температурата му.

При централната конзола отново откриваме класическия дизайн на Volvo с четирите големи мултифункционални бутона и вертикалния правоъгълник между тях, в който са съсредоточени останалите копчета. Конзолата е изцяло плоска и леко обърната към водача, за да му е по-удобно да борави с нея. Така лесно се управляват инфо-развлекателната система, отоплението на седалките, климатикът, навигацията, включват се и се изключват парктроникът и камерата за заден ход, системата на Volvo My Car, системата за следене на т.нар. мъртва зона и т.н.

На пътя Volvo S60 Cross Country се чувства в свои води на всякакви настилки и почти във всяка точка, която човек би си набелязал на картата. Е, естествено изключваме маршрутите за тежък офроуд. Но всички останали не са проблем за него. Със задвижването на четирите колела и големия си просвет от над 20 см този автомобил няма как да ни остави при тежък терен, лоши атмосферни условия или комбинация от двете. На асфалтирания път пък колата стои изключително стабилно и дори леко наподобява поведението на спортна, макар и по-висока. Това важи както за моментите на високи скорости по магистралите, така и за изпълнените с последователни завои пътища. Дори и в тях да се влезе по-бързичко, това няма да създаде проблем за Volvo S60 Cross Country или шофьора му. Благодарение на 1729-те си кг собствена маса, AWD-то и системите за контрол няма почти никакъв шанс колата да поднесе. Така че водачът и всички пътници могат да бъдат спокойни. И да не забравяме, че S60 Cross Country е представител на марката, произвеждаща най-сигурните автомобили.

Приятно бях изненадан и от двигателя и по-конкретно от разхода му на гориво. Говорим за 2.4-литровия D4 дизелов агрегат, комбиниран с 6-степенна автоматична скоростна кутия. Не съм изпитвал никакви съмнения, че този мотор със 190-те си к.с и 420-те Нм въртящ момент ще изпитва каквито и да било проблеми със задвижването на това купе. Но пък не очаквах да е толкова икономичен. Макар и дизел, обемът му е цели 2400 кубика, а и автомобилът с пътници минава 2 тона. Въпреки това обаче за два дена каране накрая средният разход беше 6.1 литра на 100 км. Което наистина леко ме изненада. Особено при положение, че по каталог той трябва да бъде с едва 400 милилитра по-малък.

1660159

Въпросната икономичност на агрегата обаче в никакъв случай не означава компромис с динамиката, която предоставя на автомобила. С този мотор Volvo S60 Cross Country се държи перфектно и ускорява идеално добре. И когато човек настъпи газта докрай, определено може да усети грубата шведска сила, която се крие като цяло в този автомобил. Освен отличните характеристики на мотора, за по-ниския му разход помага и системата Start/Stop, заради която на шофьора няма да му пука колко време виси в задръстване, поне от гледна точка на излишно изразходвано гориво.

Естествено всичко казано досега си има и цена. Базовата версия на Volvo S60 Cross Country със задвижване на предните колела и дизеловия 2.4-литров двигател е 82 080 лв. с ДДС. Цените на версията с AWD започват от 86 580 лв. с налога. С механични скорости е с 4100 лв. по-малко. С допълнителните екстри автомобилът, който изпробвах, достига до 97 103 лв. Трябва да се има предвид също и че всеки автомобил Volvo у нас се предлага с 5-годишна пълна гаранция без ограничение в пробега и с безплатна платинена карта Europe Assistance Door to Door.

Водещи

Най-четени