Mokka X надъхва за приключения с новата си по-агресивна визия (СНИМКИ) 01.12 | 12:57
Кросоувърът на Opel пребори основен недостатък на повечето представители на класа си
Когато се появи на бял свят през 2012 г., Opel Mokka предизвика истински фурор. Първият компактен SUV на рюселсхаймци толкова много се хареса на публиката, че поръчките буквално заваляха, заводите не успяваха да смогнат да ги изпълнят и дори се наложи пренастройване на машините в някои от тях, за да започнат и те да произвеждат този модел, за да се покрие търсенето. Така 4 години по-късно от Opel решиха да подобрят модела. Но не просто с фейслифт, както се процедира в 99% от случаите, а чрез пускането на пазара на почти изцяло нов модел с почти същото име, но с едно Х накрая. Който пък се оказа предшественик на цяла нова гама в семейството – кросоувъри от различни класове, чиито имена завършват на Х (появилите се през тази година чисто нови Crossland X и Grandland X). И така Mokka за втори път в последните 4 години от историята на Opel се превърна в пионер за марката.
Новата Mokka X запазва основните линии на предшественика си, но пък е с малко по-агресивна визия. Благодарение на което вече не може да се характеризира като дамски автомобил, за какъвто определяха някои първата Mokka. Основните промени са в предницата на автомобила, която е изцяло преобразена – нови фарове, нова броня, нова по-голяма радиаторна решетка, нови халогенни фарове, дори капакът е леко променен. След всички тези корекции колата сякаш надъхва повече за приключения. А цялостната визия отговаря и на последния "подпис" на Opel.
Отстрани автомобилът не е претърпял кой знае какви промени. Единствено протекторите в арките на калниците (които преливат в такива в праговете, долната част на вратите и броните), са станали по-широки и изразителни.Което също създава впечатление за по-агресивната визия, започнала от предницата.
Отзад измененията са по-осезаеми, но не толкова, колкото отпред. Нови са задните светлини. Външният им контур не е претърпял промени, но пък вътре секторите на отделните светлинни сигнали са коренно различни. Габаритите и стоп светлините са придобили характерната форма на последните модели на Opel, а в по-високия клас оборудване идват и с модерната светодиодна технология. Леки изменения има и в бронята, както и във вградените в нея габарите за мъгла. Те са качени по-високо, а дизайнерите от Рюселсхайм са решили да ги направят по-сплескани и по-издължения спрямо първата Mokka.
През сериозна трансформация е преминало и купето. Още от пръв поглед в очи се набива коренно различното табло, централна конзола, инфоразвлекателна система. Те също са повлияни от последните виждания на дизайнерите на марката, а както и при предишния модел, приличат на тези в Astra. Уредите и 8-инчовият дисплей определено изглеждат доста по-модерно и стилно. Отново както при Astra, тук броят на бутоните на централната конзола е значително намален, срещу което решение в предишното поколение на моделите на Opel имаше забележки. Малко странно е обаче, че воланът не е нов, а същият, какъвто се монтираше в модела от 2012 г. Не че е лош. Не е изключено и в Opel да са решили да оставят нещо от предишната Mokka, за да покажат някаква приемственост. Липсва и двойната жабка от първоначалния модел, която е заменена с единична, но малко по-голяма.
Mokka X е получила и нови седалки, които са плод на последните разработки по отношение на анатомичността и ергономията. В по-високо оборудваните версии, каквато беше тестовата кола, са изработени в комбинация от текстил и кожа, което внася допълнителен лукс. Естествено срещу допълнително заплащане може да са и изцяло кожени. Тези имат и отопление (както и воланът). Под предната пътническа седалка има кутия за предмети - също една от запазените марки на германския производител. Шофьорската пък е получила и нов подлакътник. Той е сгъваем и ако пречи в някаква ситуация, лесно се повдига към страничната част на облегалката. Също така е и доста по-удобен от този в Mokka от 2012 г. А и може да се нагласява на различни нива, за да се позиционира според нуждите на водача.
Материалите, които са използвани вътре в купето, също са сменени с по-качествени. Пластмасите са по-приятни на допит, а както и при седалките, по вратите и таблото има частична кожена тапицерия. Задната пейка също е изпълнена на високо ниво, удобна е, а мястото за краката и коленете дори е изненадващо малко повече, отколкото човек си представя, когато погледне колата отвън. Предвид което Mokka X е доста подходяща и за семейна кола. Минималният обем на багажника е 356 литра. Това обаче е валидно за колите с резервно колело. Ако се избере опцията с ремонтен комплект, той нараства още малко. Освен това тук си говорим и за автомобил със задвижване на 4-те колела, което няма как да не "изяде" малко от товарното пространство. Дори и колата да се избере за семейна, а багажникът да се окаже недостатъчен, винаги може да се окомплектова и с кутия за багаж на покрива, които стават все по-популярни и у нас. Монтирането няма да е проблем, тъй като Mokka X идва и с доста ефектни, но и функционални релси на покрива. А при нужда от превозване на нещо по-обемно или по-голямо като количество, задните седалки, естествено, могат да се сгънат. Тогава товарният обем нараства до 1372 литра. Което пък подсказва и колко голяма всъщност е Mokka X вътре, макар да не изглежда точно така отвън.
Много важно е да се отбележи, че съчетанието между по-високо разположените задни седалки и по-голямото разстояние от предните гарантира малка възможност пътниците отзад да се чудят как да си свият коленете, за да не подпират с тях гърба шофьора и навигатора. На ширина пейката на Mokka Х също има отлични показатели. Въпреки че е по-скоро градски модел, дълго пътуване не би причинило дискомфорт на почти никого със стандартен ръст. трети човек, ако не е дете, може да дойде обаче малко в повече.
Като всеки кросоувър и Mokka Х може да разчита на задвижване на четирите колела, за което вече споменахме. Естествено се предлагат и версии само с предно предаване, каквито много хора предпочитат в този клас, тъй като не смятат да изкарват колите си извън асфалта. В случая обаче тестваният от мен модел беше с 4х4. Новата интелигентна система на Opel преди години дебютира именно при Mokka и съответно работи перфектно на това купе. Така че пътуването с този автомобил до мястото за пикник сред природата, на риба, на ски в планината и т.н. ще бъде без притеснения от типа "Ама ще стигнем ли?". Е, все пак трябва да се има предвид, че Mokka X не е офроудър, а кросоувър. И с клиренса от 16 см не трябва да се очаква да преодолява кой знае колко сериозни препятствия.
На пътя, бил той и черен, проблеми няма да има. Интелигентата 4х4 система няма да отделя от вниманието на шофьора, тя работи сама и се включва в моментите, когато има нужда от нея. Компютърът си преценява към кои колелета да пренасочи повече въртящ момент, за да се измъкне от лоша ситуация. Така, независимо дали се движи по хлъзгав или заснеже/заледен път, дали тръгва от място в лоши зимни условия, движи се по разкалян черен път или пък влиза и излиза от завой по мокра настилка, задвижването на 4-те колела ще приеме такава моментна настройка, че да стабилизира автомобила и да го извади от създалата се ситуация. Когато няма нужда от нея пък тя се изключва и Mokka X се задвижва само от предното предаване, което в крайна сметка пести и гориво.
По отношение на икономичността трябва да кажем, че тестовата кола бе оборудвана с новият 1.4-литров бензинов двигател с турбина и Start/Stop система. Той развива мощност от 152 к.с. и има въртящ момент от 240 Нм. Оборудван е и с почти задължителната за съвременното автомобилостроене система Start/Stop. Всъщност това е и най-мощният агрегат, с който се предлага колата не само при бензиновите версии, но и при дизеловите (където върховият е със 136 к.с.). Съчетан бе с 6-степенна автоматична скоростна кутия. Всъщност този мотор в Mokka X винаги идва с нея, конкретно за него ръчни предавки не се предлагат. Макар и със задвижване на 4-те колела, разходът не скача много спрямо Mokka X с предно предаване. От една страна системата, както вече уточнихме, се включва само при нужда. От друга - самата тя е доста лека – едва 140 кг, благодарение на което "носенето" й не вдига кой знае колко консумацията на бензин.
Нещото, което прави, може би, най-силно впечатление по отношение на пътното поведение на Mokka X, е това, че се държи като хечбек, седан или комби, а не като SUV и кросоувър. Колата е доста висока, благодарение на което вътре дори и по-високите пътници се чувстват комфортно. Това обаче би трябвало да доведе до повече наклоняване на автомобила в завои. Да, ама не. Mokka X го прави минимално и е един от много малкото представители на този клас, който стои на пътя и по завоите като представител на по-ниските автомобили и съответно шофьорът и пътниците му печелят от това по-комфортно пътуване. Някога си мислех, че това е заради системата 4х4, която тежи допълнително на окачването и съответно сваля центъра на тежестта на колата. Дори и без нея обаче Mokka X е "излекувана" от по-силно наклоняване при завоите, което съм, установил при тестове на версии само с предно предаване. Поздравления за инженерите от Рюселсхайм.
Разходът е друго нещо, което ми допада при тази Mokka Х. Както вече споменах, колата беше оборудвана с 1.4-литров бензинов турбомотор с мощност от 152 к.с. и 240 Nm въртящ момент. Който, според мен, е най-добрият избор, особено при автомобил със задвижване на 4-те колела. Справя се отлично както с изтеглянето на купето и предаването на тяга към всички колела, така и с разхода на гориво. А и Mokka X не е кой знае колко голям и тежък автомобил, че да му трябва дизелов двигател, който да доведе до по-нисък разход.
С този мотор колата има напълно достатъчно динамика. Ускорението от 0 до 100 км/ч се постига за 9.7 секунди, което е от много добрите показатели в класа и дори малко по-бързо от стандартните между 10 и 12 секунди, колкото е при повечето такива коли. Да си призна,я очаквах моторът да бъде малко по-лаком, поне заради по-голямата височина на колата и съответно по-голямото й челно съпротивление, както и заради задвижването на 4-те колела. Обаче не беше точно така. Градският разход по каталог е 7.9 литра на 100 км. Реалният, който постигнах аз, беше с близо литър отгоре. На извънградско от Рюселсхайм твърдят, че колата харчи 5.7. При мен в компютърът показваше 6.6 литра, като в това се включва и пробег по магистралата, където няма как консумацията да не се повиши. Но не съм и настъпвал много газта, поддържах скорост около ограничението. И по двата показателя смятам, че колата постига добър разход на бензин и не може да се нарече лакома. А и трябва да се има предвид, че тя все пак е с автоматична скоростна кутия. А всеки шофьор е наясно, че с такава колите харчат малко повече от аналозите с ръчни предавки.
Mokka X се продава и на доста атрактивни цени, а оборудването е доста щедро. Те започват от 33 325 лева с ДДС за базовата версия с 1.6-литров бензинов атмосферен мотор със 115 к.с. Това е и единствената модификация, която се предлага с базовото ниво на оборудване Selection. Всички останали тръгват от второто, което е и доста прилично – Enjoy. При дизелите най-евтината е 41 540 лева с налога, а и тук нивото на оборудване тръгва директно от Enjoy. При тестваната от мен Mokka X цените започват от 45 335 и стигат до 54 390 лева за върховото ниво на оборудване. Конкретно тази кола не беше от най-евтините, тъй като беше оборудвана със сериозно количество екстри като двузонов климатроник, подгряване на седалките и на волана, преден и заден парктроник, инфоразвлекателната система InteliLink 2 с навигация и 8-инчов дисплей (който, между другото, е наличен още от второто ниво на оборудване), автоматични фарове и чистачки, автоматична скоростна кутия, асистент за спускане по наклон, 4х4, камера за задно виждане, предни и задни паркинг сензори и много други. Но всичко това идва срещу 47 551 лева. Което е много конкурентна цена, а и все пак показва колко богато оборудване има дори и базовата за модификацията комплектация, която струва едва около 2216 лева по-евтино.
Водещи
-
Българските политици отправиха пожелания за Рождество Христово
Премиерът Димитър Главчев пожела преди всичко здраве
25.12 | 13:59
-
Непочистени магистрали и затруднено движение на места у нас
Опасно време в цялата страна
25.12 | 13:40
-
Президентът Румен Радев поздрави българите за Рождество Христово
„Честито Рождество Христово, скъпи сънародници!"
25.12 | 13:00
-
Съвети от проф. Кантарджиев: кога и как да пиете витамини и добавки?
Сезонният грип, коронавирусът и респираторният синцитиален вирус са трите най-чести инфекции...
25.12 | 12:40
Най-четени
-
Честито Рождество Христово!
По улиците тръгват коледари, които тропат по вратите на къщите и пеят „Бог се роди, Коледо“.
25.12 | 09:00
-
Обявиха оранжев и жълт код
Единствено за две области няма предупреждение - Кюстендил и Благоевград.
25.12 | 09:40
-
Зоните за почасово платено паркиране в София няма да работят на 25 и 26 декември
Преди дни от Столичната община съобщиха за промяна на организацията на движението на градския...
25.12 | 10:40