Qashqai изненадва приятно с комфорт и върхови технологии 08.02 | 13:55
С новия мощен бензинов двигател 1.6 DiG-T кросоувърът на Nissan се грижи не само за динамиката, но и за портфейла
Кросоувър и SUV манията продължава. Както по света, така и у нас. Ако преди 15-20 години всеки, който имаше нужда от автомобил, с който семейството му да се придвижва комфортно и спокойно, се сещаше единствено за комби, то в наши дни това е само една от алтернативите. А и комбито в единствено дава пространство за пътниците и багажа. Докато при кросоувъра, особено при по-големите, нещата вече отиват към по-голямата функционалност и комфорт. А именно, че колата може да те закара на доста места, където асфалтът е блян. Вероятно и заради това този тип автомобили се наложиха толкова добре на пазара.
Един от най-разпространените и разпознаваеми модели от този клас в Nissan Qashqai. Когато преди 9 години излезе първото поколение на модела, то бързо спечели фенове и се превърна в един от хитовете на пазара. Беше стилен, модерен, атрактивен и .... кросоувър. И така до 2013 г., когато на работа дойде "втората смяна”. Типично в синхрон с тенденциите в автомобилостроенето той беше пораснал. Типично в синхрон с тенденциите в Nissan, той беше станал по-агресивен. Както по отношение на външния си вид, така и откъм възможности.
Още, когато човек погледне Qashqai II, забелязва разликата. "Чертите” на предницата вече са станали по-остри и загатват или даже направо си подсказват по-агресивните възможности на този автомобил. От пръв поглед се вижда, че колата разполага с доста по-голям просвет от предшественика си. Което освен за спокойно каране извън асфалтираните пътища, например до язовира за риба, до полянкста в гората за пикник и т.н., е много полезно и при тежки зими с много сняг и непочистени шосета, каквито видяхме в края на януари т.г. За всеки случай, за да не се получи някоя драскотина от нещо по-високо по трасето, колата е "обиколена” изцяло от доста широки защитни пластмасови лайсни по броните, праговете и арките на калниците.
Паралелно с това дизайнерите явно абсолютно умишлено са направили формите на фаровете, решетката и предния капак така, че да създават впечатление сякаш автомобилът не иска да стои на едно място, а да се движи. Заострените навътре дневни LED светлини пък сякаш сочат емблемата в средата на предната решетка и казват: "Виж бе, аз съм Nissan, мога да те отведа почти навсякъде".
Отзад светлините също имат заострена форма, отново сочат към емблемата, за да не се създаде случайно илюзия, че откъм "гърба” визията на Qashqai става по-мека. Въпреки това обаче цялостният екстериор не е натрапчиво агресивен, а създава чувство за стил и модерен облик на колата.
Вътре второто поколение на Qashqai също е пораснало спрямо първото. Предните места са широки и комфортни, а самите седалки са много удобни и за много дълъг път. Разполагат с регулиране на лумбалната опора, а в конкретния случай на тестваният от мен Qashqai и с подгряване с две степени на температурата. Като цяло шофьорът и "навигаторът” седят свободно и удобно и някак си придобиват усещането, че се намират в по-голям и луксозен автомобил. За засилването на това чувство влияние оказва и частично коженият салон. Специално от гледна точка на шофьора всички уреди са много удобно разположени, арматурното табло е готино и модерно, а разположеният между скоростомера и оборотомера дисплей може да ви покаже почти всичко за автомобила, поведението му на пътя, вашето поведение зад волана и т.н.
За местата отзад дизайнерите също не са пестили място. Разстоянието за коленете е доста добро за възрастен човек, а самата пейка е достатъчно широка, за да могат да се возят трима при необходимост.
Едно от най-приятните екстри на този автомобил е и прозрачният покрив, който е достъпен като опция. Обхваща почти цялото пространство над главите на пътниците, включително и на тези отзад и чувството да си хем на топло, хем да се чувстваш до голяма степен като в кабрио, е чудесно. Естествено има и електроуправляема щора, която може да скрие прозрачния покрив, ако небето нещо не ви кефи днес.
Но да се върнем на арматурното табло и споменатия вече дисплей. Благодарение на използваните в новия Qashqai модерни технологии чрез него можете да получите огромно количество информация, а в комбинация с бутоните по волана да настроите голяма част от оборудването. Така например, ако свържете чрез Bluetooth-а смартфона си, при обаждане няма да има нужда да отклонявате поглед от пътя. Дисплеят ще ви покаже кой ви търси. Инструкциите на навигационната система също се визуализират на екранчето. Това се отнася и за сензорите на парктроника, като при прекалено приближаване до някой обект, дисплеят показва колко опасно близо сте и точно до коя област на автомобила. Самата визуализация на колата пък е точно копие на вашия Qashqai, а можете да избирате и цвета. По същия начин, както с паркинг сензорите, от дисплея получавате визуални предупреждения за опасност, например за неволно напускане на лентата, за наличие на автомобил в мъртвата зона и т.н. От дисплея получавате още информация за аудио системата, моментното състояние на автомобила като налягане в гумите, среден и моментен разход на гориво, има скала за оценка на стила ви на шофиране и колко икономично и екологично карате и много други.
Чрез този дисплей се визуализират и всички данни, постъпващи от системата Nissan Safety Shield, която работи посредством комбинация от 8 различни системи, предна камера и множество датчици. При движение на екранчето винаги се показва последните пътни знаци, покрай които сте преминали. В същото време Nissan Safety Shield след автомобилите пред вас. При опасност от удар системата ви предупреждава със светлинен и звуков сигнал, а при липса на реакция – сама активира спирачките.
Друго нещо, което ми направи много силно впечатление, са автоматичните дълги светлини. Новият Qashqai далеч не е първата кола, която сама си гаси дългите при поява на автомобил срещу вас. Но пък ги гаси ужасно бързо. Наистина останах много приятно изненадан как датчикът разпознаваше приближаващ насреща автомобил още преди да се е появил, а само чрез улавянето на някое малко снопче светлина от неговите фарове, което се прокрадва между дърветата на завоя. Така след доста часове нощно шофиране нямаше нито един случай, при който този Qashqai да притесни с дългите си друг шофьор. Това се отнася и за тези, които настигах. В момента, в който предният автомобил влезе на няколко сантиметра в осветената от Bi LED фаровете зона, те веднага преминаваха в режим "къси светлини”.
И като сме започнали със системите, няма как да не похваля и системата Around View Monitor. Тя работи с 4 камери, разположени от четирите страни на автомобила, които показват какво се случва около колата, докато я паркирате. Така рискът да закачите нещо и да надраскате любимия си автомобил е сведен до нула. Освен това можете да избирате коя точно камера да се визуализира на дисплея на централната конзола. Ако не го направите, системата автоматично ви показва всички страни от т.нар. птичи поглед. При по-оборудваните версии на автомобила, каквато аз имах удоволствието да изпробвам, има и паркинг асистент, който сам преценява дали мястото на паркинга е достатъчно, за да паркирате автомобила и дори може да направи последното вместо вас. За целта е необходимо само да натиснете съответния бутон.
Но нека се върнем на пътя. Там новият Qashqai наистина е страхотен. Пътното му поведение е отлично по всякакви пътища, а и по терени извън тях. Благодарение на големия просвет можете да достигнете без проблем до много места, като например да отидете до реката или язовира на риба, без там да има път или където и да било, където асфалтът е мираж. Изпробваният от мен автомобил беше само с предно предаване, но това не му пречи да преодолява определени препятствия извън пътя. Имах възможността да го покарам по черни пътища и поляни и не усетих нуждата от 4х4. Е, при всички положения наличието на задвижване на четирите колела е предимство, но пък липсата му в този Qashqai не се усеща толкова, а и пести пари. Не само от цената на автомобила, а и от разхода на гориво.
Последният при новия Qashqai, който карах, също е едно от нещата, които изключително много ме впечатлиха. Автомобилът беше оборудван с най-новия бензинов двигател на Nissan – 1.6-литровият DiG-T с директно впръскване на горивото, променливо газоразпределение и турбо компресор, който е и най-мощният от интегрираните в този модел. Моторът разполага с мощност от 163 к.с. и 240 Нм въртящ момент. В конкретния случай той беше комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия и Start/Stop система, която допълнително помага за икономията на гориво. С тези характеристики Qashqai ускорява от 0 до 100 км/ч за 8.9 секунди (най-бързо спрямо останалите двигатели), а максималната достижима скорост е 200 км/ч. Още по-приятно нещо е разходът, който дава автомобилът с този агрегат. Според каталога извънградският трябва да бъде 4.8 литра на 100 км. Установих, че това не само е постижимо, но дори може да бъде свалено доста под това ниво. При много внимателно и икономично каране няма да бъде трудно да постигнете и разход от 4.3 литра. При мен поне се получи. При смесен цикъл от Nissan казват, че този Qashqai трябва да харчи 5.8 литра. При мен след близо 3 дни зад волана се получиха 6.1 литра, но не съм се старал да карам особено икономично през цялото време, освен при споменатия вече случай. Но пък не съм и настъпвал особено много газта. Освен, че е икономичен, двигателят отговаря и на най-строгата еконорма Euro 6 и изхвърля по 134 грама СО2 на километър.
Пропуснах да спомена товарната функционалност и обеми на Qashqai. Багажникът е на две нива. Минималният му обем е 430 литра. Нещо много добро са вариантите за конфигурация. Горното е отделено от долното чрез два здрави панела, които освен, че могат да издържат доста килограми, са подвижни и могат дори да се поставят вертикално. Така при превоз на нещо по-малко, но по-подвижно (например туби с вода), то може да бъде ограничено чрез изправянето на някой от двата панела. Така нищо няма да се "разхожда” в багажника по време на пътуването и да дразни или стряска шофьора и пътниците. Долното ниво пък е разделено на няколко клетки, където могат да се поставят различни по големина, форма и обем предмети, чанти и т.н. При необходимост от превозване на нещо с по-значителни размери, литрите на багажното отделение могат да нараснат до 1598 при свалени задни седалки.
Изводът, който мога да направя за новия Qashqai, е еднозначен – автомобилът е претърпял много сериозни подобрения по всички показатели и е станал много по-удобен, функционален, икономичен и най-вече модерен. Определено е един от най-добрите избори, които човек днес може да направи в сегмента на кросоувърите и гарантирано няма да сбърка. Базовата версия на новия Qashqai с двигател 1.2 DiG-T със 15 к.с. у нас се продава срещу 37 590 лв. с ДДС. Изпробваната от мен версия с най-мощния 1.6 DiG-T пък се продава от 41 590 лв. с налога. С всички възможни екстри и оборудване пък Nissan Qashqai 57 790 лв. с ДДС. Предлагат се и модели с хомологация N1, така че за юридическите лица данъкът може и да бъде спестен. Автомобилът се предлага с гаранция 5 години или 150 000 км, като през целия период на собственика са предоставя и 24-часова безплатна пътна помощ за цялата територия на България.