Да вземеш кредит - като да се ожениш 19.12 | 12:03
Половината от българите имат незадоволителни познания относно финансовите услуги
Около 60% от българите са сравнително зле информирани, когато става дума за финансови въпроси. 52% имат много слаби познания за управлението на бюджета в домакинството.
Това сочи проучване на Световната банка, представено по време на семинар "Защита на потребителите на финансови услуги в България", който се проведе във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) вчера (18 декември). iNews e медиен партньор на събитието.
18% от българите твърдят, че знаят как да управляват финансите си. Около 430 хил. души обаче са финансови аутсайдери - не разбират нищо от финансови въпроси.
46% от участвалите в проучването оценяват финансовата си грамотност като незадоволителна. Едва 15% смятат, че имат добри познания за финансовите услуги.
36% от хората у нас търсят информация за финансови услуги в интернет, 31% от рекламните материали на банки и други компании, 29% се доверяват на приятели, 20% нямат идея какъв източник да ползват за информация. Едва 6% ползват услугите на консултанти и брокери.
Що се отнася до финансовите институции, 35% от хората у нас вярват на БНБ, а 28% - на Комисията за финансов надзор (КФН). Доверието във Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Министерството на финансите е по-ниско. 67,8% от българите изобщо не знаят за какво служи КЗП и се оплакват на самата банка или на медиите, когато имат проблеми с финансови услуги.
Банките имат скрити условия по кредитите. Ако не попитате, няма да ви кажат дали са вдигнали лихвата например, обясниха по време на семинара.
Годишният процент на разходите (ГПР) при стандартен 60-месечен ипотечен кредит включва и застраховка от 60 лева на месец, тоест тя оскъпява кредита с 1012 лева.
Таксата по кредитна карта е между 30 и 50 лева, но това в банката не ви го казват.
Решението за теглене на кредит е много важно - като това да сключите брак, заяви доц. Евгени Евгениев от ВУЗФ. Именно заради това трябва да бъдем добре информирани, преди да вземем такова решение.
За защитата на потребителите трябва да се работи двустранно. Финансовите институции, от една страна, трябва да предоставят нагледно информация за продуктите си. Самите потребители, от друга, трябва да бъдат информирани.
Финансовото ограмотяване трябва да започне още в училище, единодушни бяха участниците в семинара.
Семинарът се проведе в рамките на дисциплината "Защита на потребителите на финансови услуги", която се изучава единствено във ВУЗФ от цяла Европа.
Водещи
-
БАН: Метапневмовирусът може да предизвика пъстра палитра от симптоми
"За малките деца може да предизвика сериозно заболяване като бронхиолит, пневмония, възпаление...
10.01 | 17:40
-
Има недостиг на военни в българската армия
„Особено тревожно е положението при младшите офицери, защото има недостиг на желаещи да учат и...
10.01 | 17:00
-
БСП: Наддяваме се другата седмица България да има редовно правителство
Атанас Зафиров каза, че се опитват да сформират работещо мнозинство по приоритети, по...
10.01 | 16:45
-
Как минималната работна заплата може да служи като база за определяне на началните основни заплати
Добре е да се обърне внимание и на съотношението между понятията "минимална работна заплата“ и...
10.01 | 16:30
Най-четени
-
Лидерът на "Движение 21" разкри подробности за преговорите между ГЕРБ, БСП и ИТН
"Кабинетът е готов, вариантът е почти финализиран"
10.01 | 15:30
-
Над половин тон контрабанден алкохол удариха в Ботевград
В различни стаи на къщата били открити 78 пластмасови туби и бутилки, съдържащи общо около 530...
10.01 | 10:15
-
Асен Василев: ДБ нямат мандат да преговарят от името на ПП
„Докато не видим как ще изглежда коалиционното споразумение, не можем да го коментираме. Ако...
10.01 | 09:59
-
БСП: Наддяваме се другата седмица България да има редовно правителство
Атанас Зафиров каза, че се опитват да сформират работещо мнозинство по приоритети, по...
10.01 | 16:45