ЕК поиска наказателна отговорност за манипулация на пазарите 20.10 | 14:48

Търговията с вътрешна информация и разпространение на неверни данни трябва да бъдат определяни като престъпни деяния

От Деляна Петкова

Европейската комисия (ЕК) поиска наказателна отговорност при търговия с вътрешна информация и манипулация на пазара чрез разпространяване на невярна или подвеждаща информация. Това става ясно от съобщение на Комисията.

В момента инвеститорите, които търгуват с вътрешна информация или манипулират пазара, могат да останат безнаказани, тъй като успяват да се възползват от различията в правото на 27-те държави-членки на ЕС. В някои държави регулаторните органи не разполагат с ефективни правомощия за санкциониране, а в други - няма наказателни санкции за тези нарушения.

От друга страна обаче ефективните санкции могат да имат силен възпиращ ефект и да подобрят лоялността на отношенията на финансовите пазари на ЕС.

В днешното си предложения Комисията използва за първи път своите нови правомощия съгласно Договора от Лисабон за прилагане на политика на ЕС чрез наказателни санкции. Предложената директива изисква от държавите-членки да предприемат необходимите мерки, за да гарантират, че злоупотребата с вътрешна информация и манипулирането на пазара ще подлежат на наказателно преследване.

Членовете на общността ще трябва да налагат наказателни санкции за подбудителство, помагачество и съучастие при пазарна злоупотреба, както и за опити за извършване на такива деяния и да гарантират, че наказателните санкции са ефективни и пропорционални и имат възпиращ ефект.

Влиянията върху пазарите

Злоупотреба с вътрешна информация има тогава, когато лице, притежаващо поверителна вътрешна информация за ценообразуването на финансови инструменти, търгува с такива инструменти, обясняват още от ЕК.

Манипулиране на пазара се извършва тогава, когато дадено лице изкуствено манипулира цените на финансови инструменти, като разпространява невярна информация или слухове, и извършва сделки с такива инструменти с цел да извлече печалба. Взети заедно, тези практики са известни като пазарна злоупотреба.

Предложението за директива определя и двете нарушения като престъпни деяния, които следва да се разглеждат така от държавите-членки, ако са извършени умишлено.

В съответствие с приложното поле на предложения регламент относно пазарната злоупотреба, от обхвата са изключени транзакциите за определени цели: програми за обратно изкупуване и стабилизиране, парична политика, дейности по управление на дълг, както и дейности, свързани с квоти за емисии при осъществяването на политика по въпросите на климата.

Водещи

Най-четени