Еленко Божков: Затварянето на въглищните централи е изключително опасна стъпка 04.12 | 12:20
С евентуалните свръхпечалби на Лукойл може да се компенсират цени на петролни продукти като дизел и бензин, обясни заместник-министърът на енергетиката

Утре в ЕС влиза регламент, който налага мораториум върху вноса на руски петрол. България има право на изключение, а "Лукойл", като българска рафинерия, ще може да изнася произвежданите от рафинерията продукти от руски петрол и след 5 декември.
С евентуалните свръхпечалби на тази рафинерия, може да се компенсират цени на петролни продукти, като дизел и бензин, обясни пред БНР Еленко Божков, който е заместник-министър на енергетиката.
"По този начин се търси намаление на цените за гражданите".
Ръководителят на представителството на ЕК в България обаче казва, че произведените в "Лукойл" продукти са за българския пазар и отстъпката не е дадена, за да се изнасят за страни от ЕС или трети страни.
"Търсим изход, така че да бъдат удовлетворени най-напред българските граждани. Неколкократно беше обяснено, че ако спре износът на някои продукти, които не могат да се потребяват в България и са свързани с производство, рафинерията ще бъде принудена да спре работа. Тогава трябва да излезем на регионалния пазар на горива, който е изключително скъп".
Божков обясни, че и за него е интересно защо преди "Лукойл" не е плащала данъци в България.
"Ако искат да работят, това е начина. Това е чисто практическо решение. То е въпрос на интереси".
Турция увеличи с 85% преработката си на руски петрол, при това само за два месеца, посочи още той.
"Вероятно ще го увеличи с над 100%, ако и ние излезем на този пазар".
План "Б" за рафинерията на "Лукойл" няма, отбеляза заместник-министърът.
"Единственият вариант е да работи по този начин и да изнася деривати, които не могат да се продават в България. Държавата не може да помогне за съхранението им, защото няма вместимости".
Вариантът, който предлагат от ДПС и ДБ, държавата да поеме контрола върху рафинерията, не е реалистичен, смята Божков.
"Ако парламентът го наложи със свое решение обаче, ние няма как да не го изпълним".
Проектът "Бургас-Александруполис" може да ни даде възможност за диверсификация на доставките, посочи той.
Ограничаване на вредните емисии с 40% означава намаление с 8 милиона тона, обясни Божков.
"За това трябва да се произвеждат 6 милиона мегаватчаса електрическа енергия, което означава, че трябва да затворим напълно "Марица-Изток"2 или да спрем производството за регулиран пазар на двете американски централи. Това води до изключително големи загуби за българската икономика. В цифри означава около 2 млрд. лева годишно, ако спрем производството на тези две централи за бита и около 3 милиарда, ако затворим напълно "Марица-Изток"2. Това е изключително опасна и неприемлива стъпка".
Водещи
-
Втори ден хаос по европейски летища заради кибератаката
В Брюксел над 80 полета на летището в Завентем бяха забавени, а 20 бяха отменени
21.09 | 18:00
-
Пореден протест заради безводието в Плевен
21.09 | 17:40
-
Великобритания официално признава Държава Палестина
Очакваното обявяване се случи преди сесията на Общото събрание на ООН
21.09 | 17:20
-
НАТО вдигна германски изтребители, заради руски разузнавателен самолет над Балтийско море
Руската машина е летяла в международното въздушно пространство без полетен план или...
21.09 | 17:00
Най-четени
-
Почина продуцентът Росен Цанков
Той е син на режисьора Вили Цанков и доведен син на Стефан Данаилов
21.09 | 10:40
-
Благотворителен базар пред НДК в подкрепа на деца със специални потребности
Той ще се проведе от 10 до 18 ч.
21.09 | 09:15
-
20 страни от ЕС са с отрицателен естествен прираст на населението през 2024 г.
България е втора в негативната класация след Латвия
21.09 | 13:00