Западните марки автомобили се превръщат в лукс в Иран 28.03 | 07:25

Санкциите на ЕС и САЩ „изцеждат“ покупателната способност на иранците

От Вероника Стойновска

Мустафа Фарахманд, един от многото доставчици на автомобили за Техеран, не подготвя за продажба нови мoдели на Poesche, BMW и Mercedez-Benz за следващия месец, защото нито доставчиците, нито купувачите в иранската столица могат да си ги позволят.

Фарахмад е само един от многото търговци в автомобилния бранш, които с всеки ден изпадат в затруднения заради външния натиск.

Търсенето на европейски и азиатски автомобили в Иран спадна след наложените санкции на от Европейския съюз да забрани достъп до на банките до чужди валути, което възпрепятства платежоспособността на клиентите за скъпите автомобили.

По думите на Фарахманд компанията му от четири месеца не е внасяла нови коли. Тя има общо 35 луксозни автомобила за продажба, но вече е твърде скъпо за внос на още.

Заради санкциите дилърите на автомобили в Иран реално "купуват" един щатски долар за 18 900 риала на отвореният пазар.

Последиците от наложените ограничения ясно се виждат в страдащата автомобилна индустрия на Техеран. Продажбите на коли се очаква да паднат с 10% през тази година. През 2011 година в Иран са продадени около 1,46 милиона коли, като са внесени 200 000 броя, според данни на IHS.

В частност продажбите на BMW и Lexus са намалели с 25% спрямо миналата година, а корейските и японските мари са поскъпнали с 30-40%.

Иранският върховен лидер аятолах Али Хаменей вижда изход от проблема в увеличаването на местното производство. Според него само това ще спре нарастващата безработица и "усилията на враговете ще бъдат неуспешни".

Водещи

Най-четени