Инвазията на Пени Маркет и Плюс раздвижи пазара на бързооборотни стоки 29.10 | 19:12
Търговските вериги у нас все повече залагат на собствени марки продукти

С навлизането в България на първите дискаунт вериги (които продават определени стоки на по-ниски цени) се забелязва съществена динамика в развитието на сегмента на собствените марки на пазара на бързооборотни стоки.
При дял от 2,7% в стойност на годишна база през 2008 година през 2009 година, те достигат дял от 3,6%, като само през последното тримесечие на тях се падат 4,5% от пазара в стойност, показва проучване на Gfk България.
Това се дължи основно на агресивната пенетрация на веригите Пени Маркет и Плюс през четвъртото тримесечие на изминалата година, всяка една от които към края на 2009 година присъства с над 20 обекта на територията на България.
Успоредно с това е налице и експанзията, както на тези дискаунт вериги, така и на други водещи вериги на пазара на дребно, вследствие на което сегментът на собствените марки достига дял от 5,4% за първото шестмесечие на 2010 година.
В редица вериги се регистрира тенденция към ребрандиране на собствените марки, както и навлизането им в нови категории – Билла лансира собствена марка Му за категориите от кошницата продукти за лична хигиена и козметика, Кауфланд въвежда унифицирана собствена марка K-Classic, a в Пикадили марката Премиа заменя Мистър Пикс и Меркато.
Категорията с най-голям дял на собствените марки през първото шестмесечие на 2010 година е тази на млечните десерти с дял от 26,5% в обем, следвана от мазнините за готвене (23,3%), студените напитки (23,2%). За пръв път в първите 5 категории с най-голям дял на собствените марки намират място инстантните кафета – в рамките на тази категория 22,6% от количеството се дължи на продукти под собствена марка.
Логично, дискаунтърите са форматът с най-голям дял на собствените марки през първата половина на 2010 година. Във веригите Пени Маркет и Плюс собствените марки са представени с дял от съответно 30% и 33%, а в Кауфланд - близо 15%, измерено в изразходвани средства.
Година по-рано собствените марки представляват 12% от покупките в Кауфланд в стойност, а през второто шестмесечие на 2009 – 13%. Сред супермаркетите Билла е с най-голям дял на собствени марки – близо 23% в стойност за първото шестмесечие на 2010, следвана от Бурлекс (14%) и Карфур (12%).
При Фантастико и Пикадили се забелязва противоположната тенденция към спад на дела на собствените марки – съответно от 12,9% на 9,3% и от 3,1% на 2,9% за първата половина на 2010 спрямо съответния аналогичен период година по-рано.
Водещи
-
Премиерът се срещна с шефове на приходните агенции
Имате гърба на държавата, заяви Росен Желязков
08.04 | 15:10
-
Григор Димитров започна успешно сезона на клей
Българинът се наложи над Николас Джари от Чили
08.04 | 14:45
Най-четени
-
Яйца и българско агнешко - колко ще ни струва великденската трапеза
Провокиран да коментира новините от Гърция, Иванов изтъкна, че не можем да уеднаквяваме...
08.04 | 10:45
-
Симеон Дянков: България може да спечели от търговската война
Бъдещето на българската икономика
08.04 | 11:15
-
Атанасов: Ще има основание за вот на недоверие, правителството още не е показало защо трябва да го искаме
Той беше категоричен, че върху случая има политически чадър. „Очевидно е, че е от...
08.04 | 09:29
-
Древно поверие: Слънцето и Луната се срещат днес
Последна седмица преди Страстната седмица
08.04 | 09:15