Инвазията на Пени Маркет и Плюс раздвижи пазара на бързооборотни стоки 29.10 | 19:12
Търговските вериги у нас все повече залагат на собствени марки продукти
С навлизането в България на първите дискаунт вериги (които продават определени стоки на по-ниски цени) се забелязва съществена динамика в развитието на сегмента на собствените марки на пазара на бързооборотни стоки.
При дял от 2,7% в стойност на годишна база през 2008 година през 2009 година, те достигат дял от 3,6%, като само през последното тримесечие на тях се падат 4,5% от пазара в стойност, показва проучване на Gfk България.
Това се дължи основно на агресивната пенетрация на веригите Пени Маркет и Плюс през четвъртото тримесечие на изминалата година, всяка една от които към края на 2009 година присъства с над 20 обекта на територията на България.
Успоредно с това е налице и експанзията, както на тези дискаунт вериги, така и на други водещи вериги на пазара на дребно, вследствие на което сегментът на собствените марки достига дял от 5,4% за първото шестмесечие на 2010 година.
В редица вериги се регистрира тенденция към ребрандиране на собствените марки, както и навлизането им в нови категории – Билла лансира собствена марка Му за категориите от кошницата продукти за лична хигиена и козметика, Кауфланд въвежда унифицирана собствена марка K-Classic, a в Пикадили марката Премиа заменя Мистър Пикс и Меркато.
Категорията с най-голям дял на собствените марки през първото шестмесечие на 2010 година е тази на млечните десерти с дял от 26,5% в обем, следвана от мазнините за готвене (23,3%), студените напитки (23,2%). За пръв път в първите 5 категории с най-голям дял на собствените марки намират място инстантните кафета – в рамките на тази категория 22,6% от количеството се дължи на продукти под собствена марка.
Логично, дискаунтърите са форматът с най-голям дял на собствените марки през първата половина на 2010 година. Във веригите Пени Маркет и Плюс собствените марки са представени с дял от съответно 30% и 33%, а в Кауфланд - близо 15%, измерено в изразходвани средства.
Година по-рано собствените марки представляват 12% от покупките в Кауфланд в стойност, а през второто шестмесечие на 2009 – 13%. Сред супермаркетите Билла е с най-голям дял на собствени марки – близо 23% в стойност за първото шестмесечие на 2010, следвана от Бурлекс (14%) и Карфур (12%).
При Фантастико и Пикадили се забелязва противоположната тенденция към спад на дела на собствените марки – съответно от 12,9% на 9,3% и от 3,1% на 2,9% за първата половина на 2010 спрямо съответния аналогичен период година по-рано.
Водещи
-
АП изезе с обширна статия за падането на кабинета Желязков и предсрочните избори
Новите избори, които ще са осмите от 2021 г., вероятно ще доведат до силно фрагментиран...
13.12 | 18:00
-
На извънреден събор: Дадоха мандат на ръководството на БЛС да подпише нов НРД
Ще се настоява за не по-малко от 10% ръст на цените на клиничните пътеки
13.12 | 17:40
-
Петър Чолаков: Вървим към втора фаза на избори след изборите
Ние сме си виновни, не Борисов и Пеевски - докато има балами, ще има и тарикати, категоричен е...
13.12 | 17:00
Най-четени
-
Васил Божков: Ще финансирам младите да влязат в парламента
Бих подкрепил партия на президента Радев с две ръце, заяви биснесменът-политик
13.12 | 15:00
-
Весела Чернева: Италия, Малта и България неприятно изненадаха Брюксел
С позицията си те се присъедиха към скептицизма на Белгия за руските активи
13.12 | 16:20
-
Бойко Борисов: В ГЕРБ никога не сме управлявали напук!
Лидерът на ГЕРБ бе на среща с членове и симпатизанти на партията в Силистра
13.12 | 10:00
-
Божанков, ПП-ДБ: Висшата и нечовешка арогантност събори правителството
Протестът беше заради потъпканото достойнство на българския народ, каза той
13.12 | 12:40