КТ „Подкрепа“ с отворено писмо срещу концесията на летище „София“ 12.04 | 12:35
Договорът е губещ за държавата, ще доведе и до съкращения на заетите, казват от синдиката

Транспортният синдикат към КТ "Подкрепа" с отворено писмо срещу концесията на летище "София". В него се отбелязва, че организацията винаги е била срещу отдаването на аерогарата на концесия, като дори е провеждан протест. Освен това съвсем наскоро правителството е направило анекс към договора с концесионера, с който му се дава 10-годишна отсрочка за заплащането на концесионните такси, която всъщност означава отлагане с 25 години на приходите от договора. А към това трябва да се добави и че за тази отсрочка концесионерът няма да заплаща и лихви, се отбелязва още в отвореното писмо.
Ето и пълният текст:
УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,
Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" последователно отстоява позицията си против концесионирането на основното българско летище – Летище София. Смятаме, че то представлява инфраструктура, която е част от националната сигурност. Ние организирахме и проведохме протест срещу намеренията за концесия. Описахме защо концесията е губеща за българската държава и че това ще доведе до рязко съкращение на броя на заетите. Въпреки това договорът с консорциум "СОФ Кънект" беше подписан миналата година. През последните дни бе съобщено, че Министерският съвет е подписал анекс към договора, с който отлага изплащането на концесионните такси за 10 години. Но всъщност не ги отлага с десет години, а с 25, тъй като ще започнат (евентуално) да се изплащат през последните десет години от 35-годишното публично-частно партньорство с държавата! Оказва се, че лихви за този период няма да се плащат. 245 млн. евро са почти половин милиард лева, които даваме безлихвено на консорциум от чуждестранни компании.
След всички тези подаръци, намираме за смущаващи твърденията на концесионера, че е молен от българското правителство да поеме управлението на Летище София. Подчертаваме, че намираме за несъстоятелни и заявките на представители на правителството, че тези отстъпки са задължителни, тъй като всички европейски правителства били подкрепили авиационния си сектор. В случая летището вече не е наше. За цели 35 години. Ако има подпомагане, то не е за нашия авиационен сектор.
В същото време единственият социален ангажимент, който е вменен на консорциума е... да спазва трудовото законодателство. Няма включени задължения за конкретни действия по отношение на корпоративната социална отговорност към служителите, няма ангажимент за запазване на работните места или подобряване на условията на труд.
Във връзка с гореизброеното, ФТР "Подкрепа" настоява да бъде сключен анекс към концесионния договор, в който да бъдат заложени социални ангажименти за запазване на работните места на Летище София. Към момента там са заети около 2400 служители. Чудесно знаем каква е практиката при всички приватизации и концесии – персоналът мигновено да бъде "оптимизиран", т.е. съкратен. Очевидно е, че ще бъде освободена огромна част от заетите понастоящем в летището. Надяваме се, че си давате сметка, че останалите без работа хора ще станат абонати на бюрата по труда и социално подпомагане – отново пари от държавния бюджет и осигурителните ни вноски.
Отговаряме предварително и на тези, които ще заявят, че частникът няма да съкрати хора, които са нужни за изпълняването на дейността – практиката в тези случаи е дейностите да бъдат аутсорснати към външни фирми. Аутсорсингът сам по себе си обаче не гарантира по-висока ефективност, но със сигурност означава по-ниски разходи, съответно по-ниски приходи за работниците. Това е единствената причина да се прилага този порочен подход за управление на персонала.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,
Имаме гаранции, че през първата година служителите ще бъдат запазени. Но е необяснимо как очаквате, че кризата за концесионера ще продължи цели 10 години, а за работниците – само една. След като сте решили да правите подаръци за чуждите компании под формата на безлихвени кредити, минималното, което следва да извоювате за българските работещи, е това да бъде направено само и единствено срещу безусловен ангажимент на концесионера да запази служителите.
Не можем да не отбележим също, че средствата от първоначалното плащане в размер на 660 млн. лв. беше предвидено да се използват за укрепване на БДЖ. Сега се твърди, че с тях щели да се покриват разходи за икономически и социални мерки. Вярваме, че държавният бюджет се управлява добре и тези финансови средства могат и ще се използват по предназначение, не за текущи държавни разходи. Защото имаме само едно Летище София. И само една държавна железница.
Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" заявява, че неглижирането на интересите на българските граждани за сметка на интересите на концесионера би било грубо погазване на идеята за държавност. Няма банка, която да даде на въпросния концесионер безлихвен кредит в размер на 500 млн. лв. за цели 25 години – каквото държавата по същество направи през последните дни. Този реверанс струва почти толкова, колкото е размерът на фонд работна заплата, от който се изплащат възнагражденията на всички служители сега.
Тази изключително висока цена може да бъде компенсирана само с включването на социални ангажименти към вече сключения договор – безусловна защита за работните места на заетите в Летище София.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ФТР "ПОДКРЕПА”:
/ИВАН КИРИЛОВ/
Водещи
-
Започнаха да измерват средна скорост на пътя Русе - Бяла
Общо 38 отсечки от републиканската пътна мрежа в момента са сертифицирани за секционен контрол...
23.09 | 18:05
-
8 месеца условно и 200 лева глоба за Калина Сакскобургготска
Окончателно осъдиха Калина Сакскобургготска за шофиране след употреба на алкохол
23.09 | 17:40
-
Шофьор на 20 години остана без книжка за цяла година и ще трябва да плати глоба от 3000 лева след рисково шофиране на площад "Александър Невски"
Площадът около "Александър Невски" беше обявен за пешеходна зона в края на 2023 година....
23.09 | 17:20
-
Сърбия ще подпише нов договор за внос на газ от Русия през октомври
Баятович допълни, че над 90 процента от капацитета на сръбските складове са запълнени с газ и...
23.09 | 16:59
Най-четени
-
Търговците ще ни връщат рестото в евро
Навлизането на еврото от началото на следващата година поражда редица въпроси и опасения от...
23.09 | 12:15
-
Нов видеозапис променя хода на делото за убийството на Виолета Донева
Внучката на Виолета Донева е поверила защитата си на прочулия се в последно време бивш...
23.09 | 10:59
-
Невинните грешки, които водят до глоби по новия Кодекс за движение по пътищата в Гърция
Прилагането на новия Кодекс за движение по пътищата в южната ни съседка води до строг контрол...
23.09 | 10:45
-
Българите напускат дома на родителите си на средна възраст малко над 28 години според най-новите данни на Евростат за 2024 година
Средната възраст за целия Европейски съюз е малко над 26 години, което поставя България близо...
23.09 | 14:30