Какво ни струва парното? 28.09 | 11:28

Огромна част от разходите на топлофикациите са за гориво, а ниските доходи отказват хората от услугата

От Елица Елефтерова

Топлофикациите предоставят най-екологичното и най-евтиното отопление, смята директорът на дирекция "Топлоенергия" в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Васил Лозанов. Той изказа своето мнение по време на форума "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България".

11 от общо 19-те лицензирани топлоцентрали у нас работят на природен газ. Това гориво е по-екологично чисто, отколкото въглищата, например. Има и висока калоричност. Само пет централи у нас генерират топлоенергия от въглища. Топлоцентралата в Банско пък използва биомаса за производството на топлинна енергия.

Горивото всъщност е основен фактор при формирането на цената на топлинната енергия. При производството на енергия от въглища 90% от разходите за това идват от горивото. При биомасата процентът пада до между 65-72%, а когато се използва природен газ процентът е около 72-80 на сто, разкриват експертите, цитирани от econ.bg.

Повечето топлофикационни дружества у нас се оплакват от липсата на добро законодателство и нормативна уредба, която да регламентира дейността им, стана ясно по време на форума. Исканията са за промени в прилаганите методи и модели за регулиране на цените от ДКЕВР.

По време на форума едно от топлофикационните дружества в страната - "ЕВН България", представи профил на своите потребители. Данните от тяхното проучване показват, че средните доходи на повечето от клиентите са до 250 лева (за 41% от хората) и до 500 лева (45%). Клиентите ограничават услугите, които предлага дружеството, защото не могат да си ги позволят.

50% от хората не използват радиатори за отопление, а ползват само топла вода. 17% от клиентите пък не потребяват нито една от услугите, но са принудени да плащат за сградната инсталация.

От проучването става ясно още, че 51% от клиентите на "ЕВН България" са работещи, 13% са безработни, а 34% са пенсионери.

2/3 от жалбите на клиентите са относно фактурите, а не относно услугите - 22% от всички жалби са за стойността на фактурата, а само 8% са срещу предлаганата услуга.

От топлофикационното дружество виждат решение на част от проблемите в дистанционното отчитане на потребената енергия - така ще има по-детайлно месечно наблюдение и ще бъдат премахнати изравнителните сметки, които често се оказват в повече на отънелите бюджети на клиентите.

Водещи

Най-четени