Какво ни струва парното? 28.09 | 11:28
Огромна част от разходите на топлофикациите са за гориво, а ниските доходи отказват хората от услугата
Топлофикациите предоставят най-екологичното и най-евтиното отопление, смята директорът на дирекция "Топлоенергия" в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Васил Лозанов. Той изказа своето мнение по време на форума "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България".
11 от общо 19-те лицензирани топлоцентрали у нас работят на природен газ. Това гориво е по-екологично чисто, отколкото въглищата, например. Има и висока калоричност. Само пет централи у нас генерират топлоенергия от въглища. Топлоцентралата в Банско пък използва биомаса за производството на топлинна енергия.
Горивото всъщност е основен фактор при формирането на цената на топлинната енергия. При производството на енергия от въглища 90% от разходите за това идват от горивото. При биомасата процентът пада до между 65-72%, а когато се използва природен газ процентът е около 72-80 на сто, разкриват експертите, цитирани от econ.bg.
Повечето топлофикационни дружества у нас се оплакват от липсата на добро законодателство и нормативна уредба, която да регламентира дейността им, стана ясно по време на форума. Исканията са за промени в прилаганите методи и модели за регулиране на цените от ДКЕВР.
По време на форума едно от топлофикационните дружества в страната - "ЕВН България", представи профил на своите потребители. Данните от тяхното проучване показват, че средните доходи на повечето от клиентите са до 250 лева (за 41% от хората) и до 500 лева (45%). Клиентите ограничават услугите, които предлага дружеството, защото не могат да си ги позволят.
50% от хората не използват радиатори за отопление, а ползват само топла вода. 17% от клиентите пък не потребяват нито една от услугите, но са принудени да плащат за сградната инсталация.
От проучването става ясно още, че 51% от клиентите на "ЕВН България" са работещи, 13% са безработни, а 34% са пенсионери.
2/3 от жалбите на клиентите са относно фактурите, а не относно услугите - 22% от всички жалби са за стойността на фактурата, а само 8% са срещу предлаганата услуга.
От топлофикационното дружество виждат решение на част от проблемите в дистанционното отчитане на потребената енергия - така ще има по-детайлно месечно наблюдение и ще бъдат премахнати изравнителните сметки, които често се оказват в повече на отънелите бюджети на клиентите.
Водещи
-
Боряна Калейн е „Спортист на София“ за 2024 година
Сребърната медалистка от Париж оглави всички анкетни листи
02.01 | 18:00
-
Във вейпа, пушен от паднало от блок в Плевен дете, e имало наркотично вещество
Това заяви окръжният прокурор на Плевен Владимир Николов
02.01 | 17:20
-
ЕРМ Запад: Няма срок за подаване на заявление от клиенти заради прекъснат ток по празниците
Не е вярно твърдението, че срокът за жалбите до компанията заради прекъсване на електричество...
02.01 | 17:00
Най-четени
-
Политолог: Има знаци, че не Бойко Борисов ще вземе първия мандат
ПП няма да останат в опозиция, а Сценарият с радикален нов спасител го играем през 15 години,...
02.01 | 11:00
-
Според личната година: Какво носи на всекиго 2025-а?
Година е орисана от войнствената деветка
02.01 | 11:40
-
Какъв стандарт на живот ще имаме тази година
Васил Велев, Георги Вулджев и Добромир Иванов обсъдиха икономическите тенденции
02.01 | 14:00