Лукойл-България бе санкциониран със 195 милиона лева от КЗК 05.04 | 14:00

КЗК вече санкционира „Лукойл-България“ ЕООД с 67 771 454 лева за злоупотреба с господстващо положение през февруари, това е втората санкция за компанията

От Ростислава Иванова

КЗК санкционира "Лукойл Нефтохим Бургас" АД и "Лукойл-България" ЕООД със 195 милиона лева за злоупотреба с господстващо положение съгласно националното и европейско законодателство по конкуренция, съобщиха от Комисията за защита на конкуренцията.

Компанията е санкционирана за това, че не допуска други компании до складовете за съхранение на горива.

КЗК вече санкционира "Лукойл-България" ЕООД с 67 771 454 лева за злоупотреба с господстващо положение през февруари.

Комисията най-после се е сетила и е установила, че компаниите злоупотребяват с господстващо положение на пазара на съхранение на автомобилни горива, като не предоставят достъп на вносители и производители на автомобилни горива в собствени данъчни складове. А също ограничават вноса по море чрез блокиране на данъчните складове, свързани с пристанищните терминали "Росенец" и "Петрол - Варна". Освен това не са предоставяли достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на горива на други производители и вносители. Това може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията и да засегне интересите на потребителите, като ограничи вноса на автомобилни горива в страната, пише в мотивите си комисията. Тя обяснява образуваното антитръстово производство със социално-икономическата значимост на горивата поради прякото им въздействие по отношение на цените на стоките и услугите. В хода на производството е установила конкурентни проблеми, свързани с достъпа до данъчни складове, поради което е фокусирала проучването върху този въпрос.

От години различни политици поставят проблема за това, че "Лукойл" притежава почти всички складове за съхранение на горива и не допуска конкуренти до тях. Сега антимонополната комисия установява, че групата "Лукойл" притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, което заедно с високия пазарен дял на пазара на съхранение на автомобилни горива я прави господстващо предприятие на съответния пазар.

Въз основа на направения анализ на поведението на дружествата се установява, че предприятията прилагат цялостна стратегия, състояща се от няколко антиконкурентни практики, които, прилагани последователно и съвкупно в период от над 5 години, поставят бариери пред вноса на горива, възпрепятствайки го изцяло или правейки го икономически неефективен.
Предвид това комисията достига до заключенията, че дружествата от групата са извършили злоупотреба с господстващо положение.

В решението си комисията напомня, че преминаването на автомобилни горива, които са акцизни стоки през собствени или наети данъчни складове, е задължително изискване за всички участници на пазара - производители и вносители. Това изискване пряко влияе върху възможностите за внос и ограничава до определена степен навлизането на нови участници на пазара, тъй като изграждането на собствени складове изисква огромни инвестиции, а наемането на чужди вместимости е ограничено поради факта, че най-големите капацитети в страната са собственост на господстващото предприятие, което ограничава достъпа до тях, отчита ведомството.

"Разглежданите практики представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат и се осъществяват трайно във времето", гласи нейно заключение.

Тези действия на ответните дружества ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата на реализация на нефтопродуктите - при първичната продажба на автомобилни горива от производството и внос, което позволява поддържането на лидерската позиция на група "Лукойл" в страната на следващите нива - търговията на едро и дребно.

Създаването на бариери пред вноса на горива в страната е от естество да доведе до пренасочване на търсенето към горива с местен произход, т.е. тези на "Лукойл Нефтохим Бургас" АД. Това намалява избора на търговците на едро и съответно се прехвърля надолу по веригата на реализация на автомобилните горива и в крайна сметка върху потребителите, е установено при производството.

Поведението представлява злоупотреба с господство както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като, ограничавайки вноса на територията на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.

Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок пред Административен съд - София.

Втора санкция за годината

Това е втора санкция, която Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) налага от началото на годината на компания от групата. В края на февруари тя глоби "Лукойл-България" с 67.8 млн. лв. Тя е за злоупотреба с господстващо положение чрез прилагане на ценова преса спрямо конкурентите на дружеството при търговията на едро с моторни горива на територията на страната, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията на пазарите на горива и да засегне интересите на потребителите.

В първото си интервю от години председателят на комисията Юлия Ненкова загатна, че се готви глоба и за данъчните складове.

За това, че по-голямата част от капацитета на данъчните складове е притежание на "Лукойл", се говори от години, но през 2015 г. въпроси на тогавашните депутати от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов дали компанията държи 80% от капацитета останаха без отговор от Министерството на финансите заради "търговска тайна".

Самата КЗК установи висока степен на концентрация на собствениците на данъчни складове през 2016 г., а след анализ през 2019 г. препоръча на властите да изградят държавни складове и електронна платформа. Тази препоръка не е спазена. Миналото лято КЗК съобщи, че е установила, че достъпът до данъчните складове и транспортна инфраструктура на дружествата от група "Лукойл" е ограничен, което може да ограничи вноса на горива. През 2021 г. вече констатира злоупотребата с господстващо положение при данъчните складове.

В обявеното днес решение има уточнение, че то е съгласувано с Европейската комисия.

Водещи