Николай Василев: Трябват съкращения в държавната администрация 29.01 | 19:45
3% дефицит не е положителна цел, трябва да имаме бюджетен излишък, категоричен е бившият вицепремиер и министър на икономиката

3% бюджетен дефицит не е положителна цел. Според мен трябва да имаме излишък. Няма потенциална криза от каквото и да е естество, която би могла да обуслови какъвто и да е дефицит. Това важи за годините от 2019 г. насам. Това каза в студиото на "Денят на живо" бившият вицепремиер и министър на икономиката Николай Василев.
"Съветът за съвместно управление не е дал конкретика за бюджета, а само намерения и общи коментари. Когато някой каже "няма да режем заплати", не става ясно за нивото от миналата година ли говори, спрямо увеличението за 2025 г. ли... Когато се види крайният вариант на внесен бюджет, тогава ще стане ясно какво съдържа, засега са само предположения. Не е ясно и колко процента от БВП ще харчи държавата през бюджета. Според мен трябва да е под 40, служебният беше внесъл 46", посочи още той.
Според него служебният кабинет е взел предвид всички увеличения на заплати, но без да мисли за реформи. "Добре би било, ако имахме още 18 млрд., за да се вържат всички пожелания. За моите 8 години в политиката или сме имали много малък дефицит, или балансиран бюджет, или огромни излишъци от над 3%. В момента държавата е много по-богата оттогава. Първата мярка, която трябва да бъде предприета, е съкращаване на държавната администрация. Когато бях министър, съкратих 17 000 души. След 2009 г. не е имало политическа воля за такова нещо. За оптимизирането на администрацията с двуцифрен брой хиляди души би имало над 90% одобрение от обществото", предрече Василев.
По думите му, ако разходите от 2024 г. се увеличат с няколко милиарда, може България да излезе на излишък. "Проблемът не е в приходната част, събираме достатъчно. Подкрепям сегашните данъчни ставки. Съкращението на държавната администрация може да започне от незаетите щатни бройки - близо 10 000 души. Друго възможно решение е концесия на летища, магистрали, пристанища, БДЖ, ВиК, вместо планиране на капиталови разходи. За един мандат може да имаме по-модерна инфраструктура", коментира икономистът.
Водещи
-
Китайското автомобилно нашествие в Европа вече придобива сериозни размери
За осмия месец на годината общите продажби на китайски марки в Европа достигат 43 500 бройки -...
24.09 | 12:59
-
Първо заседание на Националния борд по водите
Това обаче може да стане само с изричната покана на председателя на борда, в случая...
24.09 | 12:30
-
Ивелин Михайлов: Решението на съда Коцев да остане в ареста е послание към Борисов
Схема за превземане на община
24.09 | 12:15
Най-четени
-
Заради ареста на Коцев: Евродепутати поискаха спиране на плащанията по ПВУ за България
Политически контекст и последствия
24.09 | 09:59
-
Левон Хампарцумян: Дългосрочното натрупване на бюджетни дефицити накрая води до катастрофа
„Не може заплатите в бюджетния сектор да бъдат 10% от БВП. Не може пенсиите да са нараснали с...
24.09 | 10:27
-
Кои ваксини са безплатни у нас 2
Къде родителите да намерят информация за поставените ваксини на децата им
24.09 | 09:30
-
Българи масово изкупуват имоти край Кавала
По-младото поколение гърци обаче има по-прагматичен подход към ситуацията – за тях масовото...
24.09 | 10:45