Потребителските жалби – все по-основателни, виновните търговци – по-често глобявани 17.04 | 10:40
При около 2/3 от случаите има нарушени права, респективно и санкции, казва Маргаритов
Потребителската култура на българина еволюира. Хората стават по-активни и са склонни да реагират тогава, когато усетят, че има някакъв проблем. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването "Коментарът" по Телевизия Шумен.
Запазва се тенденцията за ръст на жалбите в КЗП. Годишно над 20 000 граждани търсят съдействието на контролния орган или консултация по различни въпроси, което е с 10-15% повече в сравнение с преди 4-5 години. В около 2/3 от случаите жалбите са основателни и се стига до санкциониране на търговеца.
Председателят на КЗП подчерта, че при възникването на проблем с покупка е важно потребителите да бъдат активни по две основни причини. "Реакцията навреме може да им спести разходи, но и да подейства възпитаващо на останалите в този процес – не само на търговците, но и на институциите. Защото институциите също стават по-отговорни и по-анагажирани, когато установят, че хората имат активна гражданска позиция", каза той.
Маргаритов напомни, че при спорове с онлайн търговци от Европейския съюз, безплатна помощ оказва функциониращият към КЗП Европейски потребителски център. "Когато става въпрос за трансгранични проблеми, които не са на територията на ЕС, би могло да е по-трудно. Но вече и в рамките на ООН се появяват все повече привизи и то съвсем конкретни за обмен на данни между националните органи за контрол на пазара, което би позволило във всяка една държава – независимо дали е членка на ЕС, ООН и т.н., да бъдат предприети действия спрямо търговец, който е предизвикал проблем с потребител от друга държава", посочи председателят на КЗП. Той изказа предположение, че предстои задълбочаване на сътрудничеството между националните органи, което ще позволи всеки от тях да работи и по решаването на трансгранични потребителски проблеми.
Потребителите е полезно да бъдат информирани, както за своите права, така и за условията преди всяка покупка, но също и за начините, по които могат да се решат възникнали спорове. Например, помирителните комисии. "Ние апелираме да не се търси винаги съда – губи се време, в един момент наистина има решение, но то е в полза на една от страните, другата ще остане недоволна. При доброволното решаване на потребителски спорове чрез помирителни комисии се търси начин да се постигне споразумение, което да удовлетворява и двете страни. Разбира се, всеки би направил малък компромис в името на това да бъде доволен от крайното решение", добави Маргаритов.
Има случаи, в които обаче намесата на съда е наложителна – както при спорове между потребители и търговци, така и в случаите, в които търговци обжалват издадени от контролния орган актове за нарушения или наказателни постановления за санкции. "В над 50% от случаите съдът потвърждава това, което ние сме приели за вярно", отбелза Маргаритов. Той даде за пример с калкулирани от телекомуникационните оператори непоискани услуги в сметките, липсващи наличности от промоционални стоки в търговската мрежа и др. "Ние не се притесняваме от това, че има обжалване. По-скоро във времето има известно отлагане на крайните решения, но пък най-важното в случая е правилното решение – това, което е в полза на потребителите.
Водещи
-
bTV премахна Цънцарова от лицата на телевизията
Снимката на Цънцарова е премахната от раздела "Лицата на bTV" в сайта на телевизията. Там все...
23.12 | 17:40
-
Двойно са поскъпнали някои лекарства у нас за последните месеци
Причините не са свързани с еврото, а с липсата на контрол на цената на производителя
23.12 | 17:19
-
Евелина Славкова: Малките партии губят при нов проект на Радев
Славкова посочи, че т.нар. "санитарен кордон" срещу Делян Пеевски вече е бил реализиран на...
23.12 | 16:59
-
КЗК се произнесе в полза на Столична община по поръчката за сметопочистване в София
Процедурата за Зона 4
23.12 | 16:45
Най-четени
-
Митов обяви: МС създава специализирана оперативна група за борба с прането на пари
Той има опит в това отношение и заедно с другите институции като НАП, Агенция „Митници“, ДАНС,...
23.12 | 13:00
-
Нощен труд - заплащането минава в евро от 2026 г.
Измененията са свързани със синхронизирането на нормативния акт със Закона за въвеждането на...
23.12 | 14:30
-
Проф. Тодор Кантарджиев: Грипът вече се разпространява епидемично у нас
Той подчерта, че е много добър фактът, че много хора вече са ваксинирани
23.12 | 10:30
-
Борисов: Комисията за противодействия на корупцията не трябва да същестува
Повод за неговия коментар са нейните искания за прекратяване на мандата на варненския кмет...
23.12 | 12:30