Потребителските жалби – все по-основателни, виновните търговци – по-често глобявани 17.04 | 10:40

При около 2/3 от случаите има нарушени права, респективно и санкции, казва Маргаритов

От iNews.bg

Потребителската култура на българина еволюира. Хората стават по-активни и са склонни да реагират тогава, когато усетят, че има някакъв проблем. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването "Коментарът" по Телевизия Шумен.

Запазва се тенденцията за ръст на жалбите в КЗП. Годишно над 20 000 граждани търсят съдействието на контролния орган или консултация по различни въпроси, което е с 10-15% повече в сравнение с преди 4-5 години. В около 2/3 от случаите жалбите са основателни и се стига до санкциониране на търговеца.

Председателят на КЗП подчерта, че при възникването на проблем с покупка е важно потребителите да бъдат активни по две основни причини. "Реакцията навреме може да им спести разходи, но и да подейства възпитаващо на останалите в този процес – не само на търговците, но и на институциите. Защото институциите също стават по-отговорни и по-анагажирани, когато установят, че хората имат активна гражданска позиция", каза той.

Маргаритов напомни, че при спорове с онлайн търговци от Европейския съюз, безплатна помощ оказва функциониращият към КЗП Европейски потребителски център. "Когато става въпрос за трансгранични проблеми, които не са на територията на ЕС, би могло да е по-трудно. Но вече и в рамките на ООН се появяват все повече привизи и то съвсем конкретни за обмен на данни между националните органи за контрол на пазара, което би позволило във всяка една държава – независимо дали е членка на ЕС, ООН и т.н., да бъдат предприети действия спрямо търговец, който е предизвикал проблем с потребител от друга държава", посочи председателят на КЗП. Той изказа предположение, че предстои задълбочаване на сътрудничеството между националните органи, което ще позволи всеки от тях да работи и по решаването на трансгранични потребителски проблеми.

Потребителите е полезно да бъдат информирани, както за своите права, така и за условията преди всяка покупка, но също и за начините, по които могат да се решат възникнали спорове. Например, помирителните комисии. "Ние апелираме да не се търси винаги съда – губи се време, в един момент наистина има решение, но то е в полза на една от страните, другата ще остане недоволна. При доброволното решаване на потребителски спорове чрез помирителни комисии се търси начин да се постигне споразумение, което да удовлетворява и двете страни. Разбира се, всеки би направил малък компромис в името на това да бъде доволен от крайното решение", добави Маргаритов.

Има случаи, в които обаче намесата на съда е наложителна – както при спорове между потребители и търговци, така и в случаите, в които търговци обжалват издадени от контролния орган актове за нарушения или наказателни постановления за санкции. "В над 50% от случаите съдът потвърждава това, което ние сме приели за вярно", отбелза Маргаритов. Той даде за пример с калкулирани от телекомуникационните оператори непоискани услуги в сметките, липсващи наличности от промоционални стоки в търговската мрежа и др. "Ние не се притесняваме от това, че има обжалване. По-скоро във времето има известно отлагане на крайните решения, но пък най-важното в случая е правилното решение – това, което е в полза на потребителите.

Водещи