Ръст на инфлацията през септември отчетоха от НСИ 13.10 | 14:20

През август месечната инфлация бе 0.1%, а за миналия месец показателят е 0.8%. Най-сериозно са поскъпнали храните и безалкохолните напитки

От Любомир Тасев

Инфлацията се е увеличила до 3.5% на годишна база през септември от 2.7% през август, благодарение най-вече на увеличаващите се цени на хранителните продукти, съобщиха от Националния статистически институт. На месечна основа Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за септември спрямо август е бил 100.8%, което означава, че месечна инфлация е 0.8%.

Най-силно поскъпване в различните потребителски групи НСИ отчита в „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - 2.4 на сто. В групата „Облекло и обувки“ е отчетен ръст на цените от 2.1%, а с под процент са скочили цените за поддръжка на жилището и комунални услуги, в сектора на здравеопазването, транспорта, образованието, както и в групата на разнообразните стоки и услуги.

Според данните на статистическия институт, най-силно през септември са паднали цените в групата „Свободно време, развлечения и културен отдих“ - 5.1 на сто. Минимално понижение в цените е отчетено в потребителските групи „Жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома“, „Съобщения“ и „Ресторанти и хотели“. Без промяна са останали цените на алкохолните напитки и тютюневите изделия.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за септември 2010 г. спрямо август 2010 г. е 100.2%, т.е. месечната инфлация е 0.2%. Инфлацията от началото на годината (септември 2010 г. спрямо декември 2009 г.) е 2.9%, а годишната инфлация за септември 2010 г. спрямо септември 2009 г. е 3.6%. Средногодишната инфлация за периода октомври 2009 - септември 2010 г. спрямо периода октомври 2008 - септември 2009 г. е 2.3%.

И според ХИПЦ най-силно поскъпване е отчетено в групата „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ (2,3%), както и в „Обелкло и обувки“ (2%). Най-сериозно намаление на цените е регистрирано отново в групата „Свободно време, развлечение и отдих“ (4.4%).

Водещи

Най-четени