Средната класа в България купува вече по-луксозни автомобили 18.10 | 08:49

Гражданите предпочитат най-вече средния клас автомобили - между 18 и 30 хиляди лева, фирмите купуват в диапазона 35 до 50 - 60 хиляди лева

От Любомир Тасев

Средната класа в България вече си купува по-луксозни нови автомобили. Тази констатация на правиха дилъри, които взеха участие в автомобилната изложба "Партньори на колела" в Плевен, предаде БТА.

Според продавачите хората от средната класа смятат, че могат да си позволят по-високо качество коли, с повече екстри и гаранции. От купувачите - физически лица, най-предпочитан е средният клас автомобили - между 18 и 30 хиляди лева, твърдят дилърите. За категорията на т.н. корпоративни клиенти - фирмите, най-интересни са малко по-висок клас возила - от 35 до 50 - 60 хиляди лева.

Най-богатите в България се снабдяват с луксозни коли за 250 - 300 хиляди лева, но по-често ползват коли за 120 - 150 хиляди лева, казват продавачите.

Заради кризата долната граница на цената на един нов автомобил у нас достигна 13-14 хиляди лева, но тези возила не са сред търсените, категорични са наблюдателите на пазара. Клиентите обикновено предпочитали да имат поне основни екстри - климатик, стерео, елпакет.

Пазарът на нови леки автомобили у нас през тази година "малко по-малко се раздвижва", смятат дилърите. Според тях през 2009 г. продажбите били доста по-слаби, заради кризата, спадът продължел и през тази година, но вече се усещало "очевидно раздвижване".

Първо се почувствало оживление през април-май т.г., през август интересът на купувачите отново отслабнал и сега пак започнал да се повишава.

Според експертите причината за оживлението е комбинация от много фактори, но най-важното е, че "вероятно някои хора усещат, че вече излизат от кризата". "Каквито и отстъпки да правим, ако не излизаме от кризата, няма как да повишим продажбите", заяви един от дилърите.

Повечето от покупките на нови коли в момента се правят от категорията физически лица, т.е от отделни граждани. По-големият брой купувачи предпочитат плащането в брой. Краят на годината обикновено е най-силен за така наречените корпоративни клиенти, казват продавачите, като се позовават на опита си досега. За различни модели има право на данъчен кредит, затова към тях интересът определено е голям отсега. За корпоративни покупки разпитвали всеки ден, като се интересували в подробности за различните видове модели.

Очаквало се през втората половина на ноември и до края на декември да има бум на покупките на нови автомобили от фирми.

Цената на автомобилите винаги се движи с възможностите на пазара, за да са достъпни возилата до потенциалните клиенти, поясниха експерти. Според тях в един следващ момент, когато пазарът тръгне достатъчно добре нагоре, е възможно цените да "мръднат" също нагоре, но засега няма индикации за това. Цените в момента запазват нивата си и прогнозите са, че така ще бъде и занапред - през следващите месеци. В същото време се очаква възходящата линия на продажбите да се развие през следващата година. Надеждите са новите модели на пазара също да помогнат затова.

Водещи

Най-четени