Турската военна операция в Сирия носи шанс на България да получи завода на VW 15.10 | 10:30

Във Волфсбург са отложили окончателното решение за милиардната си инвестиция

От iNews.bg

Автомобилният концерн Фолксваген (Volkswagen) отлага решението за изграждане на завод в Турция на фона на турската операция в Сирия, съобщава Handelsblatt, позовавайки се на свои източници, Предаде БГНЕС.

Концернът преговаря с турската страна за изграждането на завод в близост до град Измир. След началото на турската операция в Сирия обаче ръководството на VW не бърза да подписва договора за строителство, отбелязва изданието.

"Ние наблюдаваме ситуацията с голяма предпазливост”, заяви говорител на Volkswagen пред Handelsblatt.

На 9 октомври турският президент Реджеп Ердоган обяви началото на операция "Извор на мира” в Северна Сирия срещу Кюрдската работническа партия и терористичната група ИДИЛ.

В новия завод в Маниса, разположен близо до пристанището Измир, е запланувано да се произвеждат новите модели "Пасат” и "Шкода Супърб”. Фолксваген ще инвестира в завода 1 милиард евро. С планираните 4000 служители, след 2022 г. заводът трябва да произвежда 300 000 автомобила годишно. За целта "Фолксваген” регистрира дъщерна фирма в Маниса с капитал от 150 милиона евро.

България предлагаше на VW голяма индустриална зона извън София, близо до летището. Теренът на бившия металургичен завод принадлежи на българската "Първа инвестиционна банка” и австрийската компания за недвижими имоти "Соравиа” (Soravia). Българският министър-председател Бойко Борисов обеща да покаже на VW, че ще бъде "най-лоялния партньор на най-големия автомобилен гигант в света”. Премиерът се позова на доброто местоположение за германските инвеститори и много ниските данъци.

Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България. Според автомобилната асоциация Automotive Cluster България, 65 000 служители в 220 производствени предприятия генерират оборот от 5 милиарда евро. Най-известните инвеститори включват автомобилни доставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. В страната се произвежда софтуер за Мерцедес – Бенц или спирачки за Порше. Според експерти, автомобилната индустрия България генерира около 10% от Брутния вътрешен продукт. 

Водещи