Търговски вериги инвестират все повече в енергийна ефективност 25.09 | 15:35

Масова практика става намаляване на употребата на пластмаса и въвеждането на екологосъобразни продукти и опаковки

От iNews.bg

Някои от големите търговски вериги у нас все повече инвестират в енергийна ефективност и други подобни с цел както икономия на енергия и респективно грижа за околната среда, така и за да подобрят условията за работа на своите служители. А паралелно с това правят и по-приятен и комфортен престоя на клиентите си в техните магазини. Това стана ясно по време на събитие, организирано от Сдружението за модерна търговия (СМТ), което включва 6 от големите търговски вериги в България – Billa, dm, Kaufland, Lidl, Mr.Bricolage и T-Market.

Освен подобряване на енергийната ефективност, опазването на околната среда от допълнително нежелано замърсяване с отпадъци също е сред основните приоритети не тези търговци през последните години. Използването на боиразградими, биологични и рециклирани, и рециклируеми отново продукти (най-вече по отношение на опаковките), също е обект на значителна ангажираност и цел за развитие. Въпросните шест компании, които държат около 1/3 от пазара на бързооборотни стоки, в рамките на последната година са инвестирали общо 16.5 млн. лева в екологизация на бизнеса си. Това се постига чрез редица модернизации на сгради, логистика и т.н. Сред най-разпространените методи за постигането на тези цели са намаляване на потреблението на електроенергия. При някои това се постига чрез замяната на осветителните тела в търговските обекти и складовете с най-модерните и икономични светодиодни (LED) лампи. Също така значителни инвестиции са направени в модернизацията на климатичните, вентилационните и хладилните системи. Има и инвестиции във фотоволтаични панели по покривите на сградите, чрез които да се задоволяват поне частично нуждите от енергия и то с такава, произвеждани по "зелени" технологии. Замяната на служебните дизелови и бензинови автомобили с електрически или хибриди също е сред разпространените мерки, прилагани от големите търговски вериги. Компаниите от СМТ също така са инвестирали средства в замяна на пластмасови изделия за еднократна употреба с биоразградими продукти. Това се отнася най-вече до опаковките на предлаганите продукти, но и до самите такива – вместо такива, в чието производство традиционно се използва пластмаса, вече се продават продукти, в които тя е заменена с екологични и разградими материали. Като пример могат да се посочат четки за зъби с бамбукови или дъбови дръжки (вместо пластмасови), клечки за уши с хартиени дръжки, конци за зъби от царевично нишесте, намаляване на дебелината на тарелките, в които се продава сурово месо, намаляване на теглото на пластмасовите опаковки на различни продукти и др.

В търговските обекти и складовете на компаниите се въвеждат и цялостни системи за мониторинг, чрез които също се пести до 30% от енергията, използвана в обекта преди това. Така например в една от веригите климатичната инсталация се саморегулира в зависимост от броя хора, които се намират в момента в магазина. В друга верига са инвестирали в хладилници и хладилни витрини, чиито врати се затварят автоматично. Електрокарите в складовете на една от компаниите всички акумулаторни батерии са заменени с по-модерните гел батерии, които са с 40% по-скъпи, но значително по-щадящи околната среда и изцяло безвредни за служителите. Друга компания пък вече успява да задоволи до 50-60% от нуждата си от електроенергия чрез инсталиране на фотоволтаични панели. По отношение на клиентите си пък някои вече се грижат за техните електромобили, поставяйки зарядни станции по паркингите, така че човекът да може да зареди батерията на колата си докато пазарува.

Паралелно с тези и други инвестиции, Billa, dm, Kaufland, Lidl, Mr.Bricolage и T-Market се включват в различни социални инициативи и благотворителни кампании. Някои са организирани от самите тях, други пък просто са припознати като добри каузи. Но резултатът е налице и в рамките на последните 12 месеца шестте компании са се включили в общо 50 социални инициативи, прояви, кампании и проекти.

Водещи