Ще паднат ли цените на автобусните билети заради по-евтиното гориво? 26.01 | 13:15
При такситата не се очаква поевтиняване, казват от бранша

С едва между 5% и 7% могат да паднат цените на междуградските автобусни билети въпреки драстичното поевтиняване на петрола. Цената на автобусния билет по маршрута София – Варна, например, е 33 лв. от около две години насам, въпреки че цената на бензина при пика от 2012 г. бе 2,80 лв./л, а в началото на 2015 г. тя е паднала до 1,95 лв. за литър, става ясно от изчисления за ролята на разходите за гориво при образуването на цената на билета, информира bTV.
Данните показват още, че през 2012 г. разходът на гориво, разпределен на всички пътници в автобуса, е по 8,30 лв. за всеки пътуващ. През 2015 г. всеки пътник има принос от 5,80 лв. към общия разход на гориво за автобуса по маршрута. Това означава, че горивото формира около 25% от общата цена на билета. Така пресметнато заради поевтиняването на горивото билетът би следвало да струва 2,50 лв.
По думите на Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автомобилните превозвачи, цените в сектора вече са с около 15% надолу.
"За Габрово билетът от 22 лв. вече е 18 лв., за Бургас от 27 лв. е станал 25 лв.”, посочи тя.
Според нея, за да се отрази промяната от поевтиняването на горивата върху цената на билета, са нужни около 10 дни. От бранша прогнозират, че цените на билетите ще останат такива още поне пет месеца.
"Според нас до септември-октомври цените ще се задържат такива. Има вероятност за поскъпване преди летния сезон с 5-10 стотинки”, обясни още Топалова.
По думите на икономиста Лъчезар Богданов цените падат там, където има силна конкуренция.
"Стремежът да не загубиш клиенти те кара да сваляш цените. Когато пада цената на транспорта, има повече стоки от Полша, от Франция и има по-ожесточена конкуренция на европейския пазар”, допълни той.
Според него тенденцията ще се запази през цялата година.
При таксиметровите услуги обаче не се очаква промяна в цените.
"Таксиметровият апарат не може да сменя непрекъснато цените – 22 000 таксита трябва да минат оторизиран контрол – много е сложно като процедура, за да отразява цените на горивата. Освен това основното гориво за такситата е метан, а той не е поевтинял – още е около 1,70 лв.”, заяви инж. Спас Атанасов от Браншовата камара на таксиметровите шофьори.
Водещи
-
„Колкото повече се бави разширяването на „Чирен“, толкова по-зле за Европа и – много зле за нас“
Ощетявайки българския пазар, се ощетява и европейският, заяви бившият министър на енергетиката...
31.03 | 20:45
-
Проф. Константинов: Преференциите на изборите трябва да отпаднат
По думите му мъртвите души в избирателните списъци са нараснали до 1,4 милиона души
31.03 | 20:15
Най-четени
-
Как ходенето влияе на холестерола
Ходенето влияе върху нивата на холестерола, като повишава активността на ензимите, които...
31.03 | 11:30
-
Недоволните медици и здравни работници от цялата страна излизат на пореден протест
Символични протести в големите болници
31.03 | 09:30
-
Всички пенсии ли се актуализират по швейцарското правило
Осъвременяването на пенсиите е регламентирано с разпоредбата на чл. 100 от КСО, придобила...
31.03 | 12:45
-
Фалшива новина погреба доц. Мангъров (ВИДЕО НА ИИ)
При направата на видеото е използван изкуствен интелект
31.03 | 15:30