„Софийска вода“ нарушавала интересите на потребителите 04.12 | 15:54
Омбудсманът сигнализира в КЗК и НАП

Да бъде извършена проверка, при която да се установи дали е спазена забраната за злоупотреба с господстващо или монополно положение от страна на "Софийска вода". Това е поискал омбудсманът Константин Пенчев в специално писмо до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Националната агенция за приходите (НАП).
Според Пенчев правото на клиентите на дружеството на защита на икономическите интереси е нарушено. В писмото омбудсманът посочва, че не е правилно да се плащат лихви върху прогнозно определени количества потребена вода, без да е извършен отчет на средство за търговско измерване.
От "Софийска вода" се позовават на Наредбата за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи.
Според документа "при неспазване на сроковете за плащане на изразходваното количество вода, определени в общите условия и договорите, се заплаща законна лихва по реда на чл. 86, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите". Също така компанията се позовава и на чл. 42 от общите условия на дружеството, който гласи, че "при неизпълнение в срок на задължението си за заплащане на ползваните услуги, потребителят дължи на ВиК оператора обезщетение в размер на законната лихва".
В писмото си до антимонополния орган омбудсманът посочва, че цитираните разпоредби по никакъв начин не кореспондират с тезата, защитавана от дружеството.
В писмото до приходната агенция Пенчев посочва друг проблем.
Експерти на обществения защитник са констатирали, че в касовите бележки, издавани от дружеството на потребителите за платени задължения, липсва информация за количеството използвана вода, за периода, за който е начислено задължението и за номера на фактурата, по която е извършено плащането.
В писмото си Пенчев напомня, че според Наредбата за регистриране и отчитане на продажбите в търговски обекти чрез фискални устройства стоката или услугата трябва да се индивидуализира.
Според него посочването само на "вода" не е достатъчно и не отговаря на изискването за съдържанието на касовата бележка. Освен това фактурата се издава веднага след приключване на периода, през който е предоставена услугата, а касовият бон се издава при плащане, не се прикачва към фактурата и няма как да бъде отнесен към нея.
Според Пенчев "Софийска вода", неспазвайки нормативните изисквания за съдържанието на касовата бележка, нарушава правото на информация на абонатите си и препъва защитата им при евентуално възникване на спор за неплатени задължения.
Водещи
-
Девойките ни от ансамбъла се окичиха със злато пак
Те отвяха коткуренцията в многобоя на Европейската купа по художествена гимнастика, която се...
17.05 | 16:20
-
Волгин: Днес отменят референдума, утре ще отменят и изборите
Искаме хората да бъдат питани! Въпросът не е за еврото, а за демокрацията, заяви...
17.05 | 16:00
-
Поредна магнитна буря връхлетя Земята
Ето колко време ще продължи и как да се предпазим
17.05 | 15:30
-
БОК отвърна удара: Писмото на МОК няма правна сила по българското законодателство
Знаех за писмото от 6 май, но мълчах, каментира Стефка Костадинова
17.05 | 15:00
Най-четени
-
Емил Радев преди всички: Конвергентният доклад за България е положителен
След няколко дни той ще бъде представен, уточне евродепутатът от ГЕРБ
17.05 | 10:00
-
София без наземен градски транспорт и през уикенда
Метрото ще рабти по празнично разписание
17.05 | 09:15
-
Денков: Има рекет и изнудване срещу ръководството на СО
Без съмнение има политическа атака, заяви още той
17.05 | 11:00