Всеки трети абитуриент заминава в чужбина 15.02 | 15:00

Няма да спрем тенденцията, ако не обвържем образованието с пазара на труда, казва Вълчев

От iNews.bg

Една не малка част от учениците, които завършват езикови гимназии, избират да учат в чужбина. По наши данни те са около 30%. Това заяви за БГНЕС министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Образователният министър коментира проблема с младите образовани българи, завършили престижни езикови и професионални гимназии, които масово напускат страната ни, избирайки да продължат да следват в чуждестранни университети и колежи. Такъв е примерът с 91 Немска езикова гимназия, която от години оглавява листата на най-елитните столични училища.

"Причините за това са много. Те са икономически, образователни. Най-вече те избират система на висше образование в друга страна. Ние, заедно с всички училища трябва да направим така, че да се опитаме да обвържем пазара на търсене на образование с търсенето на пазара на труда. За това провеждаме тази политика – чрез говоренето, чрез приема, чрез допълнителните стипендии и финансиране на тези професионални направления", обясни Красимир Вълчев.

Той подчерта, че цифрите не са еднакви за цялата страна, а има различия в отделните региони, но все пак това е колективен проблем.

"Във всички случаи езиковите гимназии трябва да бъдат развивани и утвърждавани, защото са едни от институциите с най-добри резултати, с най-добър капацитет и най-добри ученици в тях”, каза още Вълчев.

Според него този въпрос трябва да се разглежда в контекста на политиката на министерството към насърчаване на профили и професии, които в по-голяма степен са свързани с математиката, техниката и природните науки.

"Ние имаме остър недостиг на кадри с професионално техническо образование. За това провеждаме редица политики за насърчаване на приема, в това число и стипендии в професионалните гимназии. Искаме повече ученици и то с добри образователни резултати да учат в инженерно-техническите професионални направления. Имаме драматичен недостиг в някои от тях, като енергетика, водно строителство и други", допълни още образователният министър.

Водещи

Най-четени