Една градска веломацка или ще бъде ли София европейски град 14.06 | 14:53
Славина Илиева – Сю за проблемите и преимуществата на градското колоездене

Славина Илиева – Сю е една от вече многото жители на столицата, които избраха велосипеда като основно средство за придвижване. По софийските улици тя се движи на шикозно градско колело в ретро маниер, на което е монтирала и малко кошче – за своето дакелче.
Сю напълно превъплъщава идеята за модерната градска дама – жените, които се придвижват почти изцяло с велосипеди по улиците са нещо повече от обичайно във всички съвременни европейски градове. Ще я бъде ли тази мода и у нас и би ли могла София да се нареди до градове като Берлин, Копенхаген и Париж? Според Славина прогрес у нас определено има, но това са едва първите стъпки. Истина е, че Общината направи някои усилия за създаването на нови велоалеи, но за жалост малко от тях действително "влизат в употреба".
"Тук-там изникват разни феномени като велоалеи, които всъщност са такива предимно на думи. В случая става въпрос за направата на едни участъци, оградени с жълта боя, която с течение на времето избледнява. Те дори не са с подходяща настилка, а са покрити или с плочки, или с малки павета и изглеждат като обикновен тротоар. Някои от тях предлагат и изненади – свършват в нищото внезапно.
В повечето случаи велоалеята се помещава на едно с пешеходната, което от една страна е опасно, а от друга изключително неприятно и за колоездача, и за пешеходците, които непрекъснато се сърдят едни на други.
Велоалеята от Руски паметник до кв. Павлово е може би единственият адекватен пример, но там съществува друг проблем – капаците на шахтите са сложени точно от страната на велосипедистите и ти щеш-не щеш отново си принуден да навлизаш в територията на пешеходците, разкрива наблюденията си върху софийската инфраструктура Славина.
Въпреки неволите си обаче тя кара колело всеки ден и е член на станалите популярни в последно време велообиколки.
"Особен тласък за решението ми да си купя това колело даде включването ми в една от първите нощни велоразходки миналото лято. На езерото Ариана, където е сборният пункт, имаше близо стотина души с всякакъв вид колелета. Преживяването беше неописуемо, защото в един миг група хора, малцинство до този момент, става общност и всички останали започват да се съобразяват с нея: пешеходците започват да се пазят, шофьорите ни правят път, цялата група представлява една голяма улична атракция, която се превърна бавно в обичайна и приятна гледка.
Въобще чувството за общност, което болезнено липсва у нас изведнъж се появява и е свързано с нещо толкова приятно като спорта. Включването в тази велоразходка в крайна сметка доведе до закупуването на ново колело и присъединяването към още няколко такива нощни преходи из чудесния ни град."
Има ли София потенциал да застане рамо до рамо с останалите европейски градове и какво би трябвало да се направи?
"Трябва да се направят повече и все повече велоалеи. Това ще облекчи по невъобразим начин първо движението, второ ще промени ежедневието на хората към по-добро, колкото и патетично да звучи. Градът ни е малък и компактен, придвижването с колело би могло да бъде райско преживяване, ако имаше изградена веломрежа.
Аз съм живяла в Берлин и мога да кажа, че там основното придвижване се осъществява посредством велосипед. Велоалеите са с големината на една наша улица, застлани са със специален червен асфалт, маркирани са и когато пешеходците стъпят върху тях се оглеждат изключително щателно и в двете посоки.
София разбира се не е Берлин, но би могла да предложи светло бъдеще за колоездене в градски условия при наличие на специализирана и поддържана инфраструктура."
Още за приключенията на Славина по софийските улици, може да научите от Jenite.bg.
Водещи
-
Путин се надява, че мирните преговори между Русия и Украйна ще продължат
Той каза, че първоначалната реакция на Украйна на предложението за създаване на двустранни...
01.08 | 17:59
-
Българските държавни железници издадоха остра позиция относно зачестилите случаи на силно замърсяване на влаковете от страна на пътниците
Финансови последици за превозвача
01.08 | 17:40
-
По-малко загинали, но повече тежко ранени при катастрофи през 2024 година
Критики към работата на институциите
01.08 | 17:20
-
9 деца от София, дошли на спортен лагер във Варна, са със стомашно-чревно разстройство
Децата са на възраст между 7 и 12 години. Настанени са в семеен хотел в града.
01.08 | 17:00
Най-четени
-
Митко Павлов написа хаплив коментар за Димо Алексиев, Ралица Паскалева му отговори
Ралица Паскалева по-късно изясни в коментар, че не оправдава действията на Алексиев, а...
01.08 | 11:59
-
Започва Богородичният пост - един от четирите многодневни периоди на въздържание в православния календар
Богородичен параклис
01.08 | 09:15
-
Годжи: Слави Трифонов спаси малкия ми син!
Годжи разказва как записването му в музикалното училище в Плевен изцяло преобръща живота му.
01.08 | 12:15
-
Киселова: Опозицията търси начин за консолидация
"Темата а КПК минава от едната крайност в другата, от това да изберем най-читавите хора до...
01.08 | 11:30