Еко стикерите за автомобили - предпоставка не за по-чист въздух, а за корупция 27.06 | 15:45
Лепенките ще се издават при преминаване на технически преглед

Новите еко стикери няма да изчистят въздуха, но може да провокират корупция. Това е позицията на Европейският център за транспортни политики по отношение на задължителното им въвеждане след 12 юли за всички леки коли и автомобили до 3,5 тона у нас.
Еко стикерът ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Според ЕЦТП обаче, че процесът в България не транспонира правилно Директивата на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство, поясняват от Центъра.
Те посочват, че българският вариант въвежда ново понятие -"екологични групи", което според тях е нещо различно. От ЕЦТП подчертават, че по този начин се създава възможност автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. Според тях това несъмнено е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
Собственици на такива пунктове са изразили притеснение от липсата на неяснота относно начина, по който ще се тестват автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н. Те настояват за отговор и на въпросите дали е вярно, че въпросните нови еко стикери са отпечатани още миналата година; разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи, а също как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
Водещи
-
Караджов: Десетима служители на ДАИ са освободени след сигнали за корупция
Министърът подчерта, че всички писмени сигнали за корупция в агенцията са изпратени до главния...
22.10 | 18:15
-
Увеличават пределната възраст на военните с две години
С измененията в закона се създава и изрична уредба за дейността на Върховното главно...
22.10 | 18:00
-
Двама лични охранители пазят Никола Саркози в затвора
Гардовете са настанени в съседна килия в затвора "Ла Санте" в Париж
22.10 | 17:50
-
Стоян Мавродиев се криел в Северна Македония
Бившият шеф на ББР първо бил в Гърция, след това заминал за Скопие
22.10 | 17:40
Най-четени
-
Терзиев: Още 30 декара от парка на Военната академия ще бъдат отворени за гражданите
Кметът на София благодари на генерал-майор Стойко Прокопиев и екипа на академията за...
22.10 | 11:00
-
Трагедията в Люляково: След тройното убийство обвиняемият е бил в покрайнините на селото
Обвинението няма да остане само за умишлено убийство, ще бъде допълнено, посочи окръжният...
22.10 | 12:45
-
Денков: Управлението е нестабилно, всеки опит за промяна може да доведе до срутване
На въпрос какво мисли за ротационното председателство на Народното събрание, Денков отговори:...
22.10 | 09:59
-
Костадинов: Обществото в България "агонизира", а децата "буквално се самоизбиват"
Престъпен манталитет
22.10 | 09:15