Еко стикерите за автомобили - предпоставка не за по-чист въздух, а за корупция 27.06 | 15:45
Лепенките ще се издават при преминаване на технически преглед

Новите еко стикери няма да изчистят въздуха, но може да провокират корупция. Това е позицията на Европейският център за транспортни политики по отношение на задължителното им въвеждане след 12 юли за всички леки коли и автомобили до 3,5 тона у нас.
Еко стикерът ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Според ЕЦТП обаче, че процесът в България не транспонира правилно Директивата на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство, поясняват от Центъра.
Те посочват, че българският вариант въвежда ново понятие -"екологични групи", което според тях е нещо различно. От ЕЦТП подчертават, че по този начин се създава възможност автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. Според тях това несъмнено е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
Собственици на такива пунктове са изразили притеснение от липсата на неяснота относно начина, по който ще се тестват автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н. Те настояват за отговор и на въпросите дали е вярно, че въпросните нови еко стикери са отпечатани още миналата година; разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи, а също как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
Водещи
-
И когато стане най-страшно и нетърпимо, ще се появи ТЯ
И когато стане най-страшно, когато стане най-трудно, когато стане нетърпимо, когато имаш...
08.03 | 18:00
-
Германското разузнаване предупреди за заплаха от Москва
Русия планира да изпита единството на Запада, твърди директорът на германското разузнаване...
08.03 | 17:40
-
КС забрани на ЦИК да публикува протоколите от над 2 000 секции
Съдът дава указания и кои данни да се въведат от 11 секции с двойни експертизи
08.03 | 17:21
-
Зеленски призова за още санкции срещу Русия
При руски удари през нощта загинаха най-малко 14 украинци, сред които и деца, а десетки други...
08.03 | 17:00
Най-четени
-
Румен Радев: Европа няма 800 млрд. за инвестиции в отбраната
Войната в Украйна влече Европа към дъното, смята президентът
08.03 | 16:40
-
Надежда Йорданова: Поведението на "Възраждане" е меко казано безотговорно
По думите й Христо Иванов няма да се кандидатира да бъде отново начело на "Да,България"
08.03 | 14:59