Експерти: Коланите в автобусите са опасни 06.09 | 10:50
Създаването на ново звено за пътна безопасност, обявено в деня след инцидента, е безсмислено

Монтирането на колани в автобусите, които не са оборудвани с такива, е невъзможно и дори опасно. Това заяви Христо Радков от Българското обединение на шофьорите в предаването "Кой говори" на "Дарик ", в което четирима експерти дискутираха проблемите на пътната безопасност, попаднали в обществения фокус след катастрофата в Своге.
Любка Маринова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи посочи обаче, че коланите намаляват травмите и жертвите при пътни инциденти.
Създаването на ново звено за пътна безопасност, обявено в деня след инцидента, е лишено от смисъл, изтъкна експертът Алекси Стратиев. По думите му твърдението, че отговорността е размита не отговаря на истината. Задълженията на институциите са регламентирани в законите, въпросът е, дали се спазват, добави той.
Крайно време е институциите в България да поемат отговорност за пътните инциденти, смята председателят на Съюза по автомотоподготовка Йонко Иванов. Според него акцентът трябва да се постави върху задължението на държавата да се изграждат безопасни пътища. Законът за движение по пътищата е най-неспазваният закон в България, подчерта Алекси Стратиев, който е бивш директор на КАТ-Пътна полиция.
"Тотално пренебрегване на всички правила. От там вървят нещата, тъй като в закона има задължения както за институциите, така и за всички участници в движението. Нито една от страните не ги спазва", каза той.
Законът не се познава добре, заяви и Любка Маринова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. "Тези, които работят с тези закони, се оказа, че не ги познават. Защото не може да твърдиш, че коланите в автобусите не са задължителни, когато в член 137 ясно е казано, че в автобусите, които имат фабрични колани, те трябва да се използват", обясни тя.
Що се отнася до законовите поправки за задължително оборудване на всички автобуси и микробуси с колани, Христо Радков от Българското обединение на шофьорите заяви, че преоборудването е невъзможно.
"Искаме да попитаме тези, които искат да бъдат въведени задължително, дали някога са монтирали или демонтирали седалка на автобус, защото когато извършите това, ще разберете, че когато той фабрично не е оборудван с колани, начинът да го сложат е, че може да го сложи само фирмата производител и никой друг. Никой след това не може да го сертифицира", каза той.
Любка Маринова напомни, че ефективността на коланите за намаляване на жертвите и травмите при пътни произшествия е доказана. "В последните 25 години коланите са спасили 300 000 живота в високомоторизираните страни", каза тя. Акцентът трябва да се постави върху задължението на държавата да се изграждат безопасни пътища, смята председателят на Съюза по автомото подготовка Йонко Иванов. "В днешния ден, когато новите технологии навлизат навсякъде, най-голямото задължение на хората, които конструират пътищата, е да бъдат безопасни пътищата. И не се разчита толкова на възможностите на шофьора, а се разчита на възможностите на безопасния път и на безопасните автомобили", каза той.
Снимка: МВР
Водещи
-
Курсът лев/евро стимулира бизнеса да закръгля цените надолу, а не нагоре
Инициативата трябва да продължи и след периода на двойното обозначение, изрази мнение той.
13.10 | 09:30
-
След ужаса в Елените: Германски гражданин разкри основната причина за бедствието
След бедствието в черноморския курорт Елените собственици на апартаменти в хотел "Негреско" са...
13.10 | 09:30
-
Продължава кризата с боклука в столицата
Общината обмисля и вариант за договор с турската фирма, чиито камиони изгоряха, по време на...
13.10 | 09:15
-
ДПС-Ново начало и Делян Пеевски водят с много на изборите в Пазарджик
Избирателната активност в Пазарджик е била 35,09%
13.10 | 08:59
Най-четени
-
Слънце и краткотрайни дъждове ни очакват през седмицата
В сряда на повече места в Източна България и планините ще има слаби валежи от дъжд. Вятърът ще...
13.10 | 08:30
-
ДПС-Ново начало и Делян Пеевски водят с много на изборите в Пазарджик
Избирателната активност в Пазарджик е била 35,09%
13.10 | 08:59
-
Спират трафика от Пловдив към София по АМ „Тракия“ четири пъти дневно
Поради интензивния трафик от понеделник до четвъртък се променя организацията на движение в...
13.10 | 08:45
-
Продължава кризата с боклука в столицата
Общината обмисля и вариант за договор с турската фирма, чиито камиони изгоряха, по време на...
13.10 | 09:15