КНСБ иска спиране на нощните автобуси в столицата, „Спаси София“ скочи 22.02 | 14:07
Йорданка Фандъкова не знаела за ситуацията, ще иска диалог със синдиката
КНСБ поискаха отпадане на нощния градски транспорт в София и разреждане на графика на движение на някои линии през деня. От Спаси София възразиха, а столичният кмет дори не знаеше за исканията на синдикатите.
Ще се запознаем с исканията на синдикатите и ще продължим да водим конструктивен диалог, който да е реалистичен. Аз сега чувам, че КНСБ предлага спирането на нощния транспорт. Предложенията ще бъдат обсъдени, включително и в комисиите на столичния общински съвет. Това заяви кметът Йорданка Фандъкова, предаде репортер на БГНЕС.
Тя се срещна с представители на Съюза на транспортните синдикати и КНСБ.
Водачът Найчо Найденов пък коментира, че нощният транспорт не се използва масово и затова софиянци няма да изгубят от спирането му. По думите на Пламен Димитров за 11 месеца загубата на общината от него е 1 млн. лева.
Андрей Зографов от "Спаси София", заяви че не е решение да се орязва, така или иначе орязаният през годините транспорт и поиска да се подобрят условията за труд, както и да се увеличат заплатите, за да се привлекат допълнителни шофьори и млади хора в сектора.
"За мен е неприемливо, София да се отказва от нощния транспорт 11 месеца след пускането му в експлоатация. Такава система има във всички европейски столици", заяви Зографов.
Организацията, която остро критикува неспособността на общината да организира по-добре градския транспорт в столицата пояснява, че за нуждите на нощния транспорт са ангажирани само 14 от общо над 2000 водача, работещи в общинските транспортни предприятия. Те припомнят и че все още функционират около 20 т.н. персонални линии, които извозват водачите от и до гаражите по време на нощта. "Спестяването на 14 нощни смени ли ще реши системния проблем в целия градски транспорт? "Няма транспорт – няма проблем”, както предлагат синдикатите, не е работещо решение”, заявява категорично Гергин Борисов и допълва, че ако исканията на синдикатите бъдат уважени, пътуващите през нощта няма да имат алтернатива, а през деня всички ще чакат много повече на спирките.
"Шуробаджанащината, оплела синдикатите трябва да бъде прекратена, за да могат те най-сетне да влязат в ролята си на защитниците на правата на работниците. Добре разбираме и че редовият синдикален служител също е жертва на своето ръководство. Градският транспорт и служителите му имат нужда от истинска грижа, каквато и се очаква, след като всеки месец от заплатите им се отчислява процент за синдикатите”, допълни Борис Бонев от Спаси София.
На пресконференцията стана ясно, че заплатите в столичния градски транспорт са вдигнати с 10% от 1 февруари.
"Преди дни подписахме нов колективен трудов договор със Столичния градски транспорт, с което се договорихме заплатите на служителите да се увеличат с 10% от 1 февруари. По-високите си възнаграждения те ще получат през март”.
Това обяви председателят на комисията по транспорт и туризъм в Столичния общински съвет и председател на Съюза на транспортните синдикати в България Екатерина Йорданова.
Увеличението става възможно с гласувани през януари от СОС допълнителни 10 млн. лева от бюджета на Столичната община.
На този фон от КНСБ предлагат драстични мерки, за да се решат проблемите в градския транспорт, които в последните седмици отново бяха повдигнати, а именно – липсата на водачи, което води до претоварване на заетите в столичния авто и електротранспорт, полагането на извънреден труд над допустимите 150 часа годишно, лошите битови условия в депата и липсата на тоалетни на крайните спирки.
"120 000 българи липсват на пазара на труда. В автотранспорта има недостиг от 140 служители и 114 в електротранспорта. Основната причина да няма хора в транспорта са ниските доходи, няма пари, затова няма хора. Който каквото иска да ми говори всичко друго е производно. Затова от години искаме двуцифрено увеличение на заплатите. За тази година КНСБ иска между 12 и 15% увеличение на възнагражденията във всички сектори", заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров и добави, че от конфедерацията ще поискат ново увеличение на заплатите на служителите в градския транспорт през втората половина на годината.
"КНСБ настоява водачите да не полагат извънреден труд повече от 150 часа, като им се запазят брутните възнаграждения, които имат сега. Това означава намаляване на транспортната задача в автотранспорта с 3 200 000 км на годишна база, по-малък годишен пробег в електротранспорта с 917 000 км, спиране и отпадане на нощния транспорт и разреждане и намаляване на графика на движение на някои линии. Това е цената и всички трябва да сме готови да я оповестим", заяви Димитров.
Той подчерта, че са необходими 13 600 000 лева, за да се запази сегашното транспортно обслужване.
На въпрос дали транспортни работници ще излязат на протест, Димитров заяви, че не се планират такива, а Йорданова каза, че в XXI в. трябва да заменим юмрука с химикалка, с която да се подписваме под обещанията си и да ги изпълняваме.
Водачът Найчо Найденов каза, че полагат извънреден труд, над законноустановения, но той е в рамките на 10-15 часа отгоре в някои от месеците.
"Основната заплатата, преди увеличението беше 870 лв., сега е 960 лв. Тиражираните цифри 1800 лв. те са на базата на натрупания извънреден труд, клас прослужено време и редица други фактори. Възможно е да се стигне до тези пари, но в много редки случаи. Моите нетни заплати месечно са около 1400 до 1500 лв.", обясни Найденов.
Кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че за тази година е осигурено финансирането на транспортната задача и заложеното в нея ще се изпълни и заяви, че проблемите в дружествата са известни на общината и увери, че от години работят за решаването им.
Тя обясни, че е изискала директорите на транспортните дружества да спазват кодекса на труда и да не позволяват да се полага извънреден труд извън регламентираните 150 часа годишно.
Водещи
-
Министър Тодоров от "Пирогов": Скоро ще съм отново във въртележката
Към момента не е ясна причината за престоя му в лечебното заведение
22.12 | 15:30
-
Цветлин Йовчев: Европа продължава да се проваля в миграционната си политика
Според него много от икономическите мигранти са с много опасен профил
22.12 | 15:00
Най-четени
-
5 обекта са затворени след проверки на БАБХ по курортите
Агенцията провежда засилени проверки преди празниците
22.12 | 10:00
-
Ваня Григорова: Изключителен проблем е липсата на бюджет
Според нея част от проблема, касаещ огромния трафик в столицата, е липсата на добър...
22.12 | 13:00