Караджов: Още чертаем "Хемус", а магистралата можеше през 2027 да е готова 04.02 | 12:10

Сключени са незаконни договори. Дадени са авансово 34-35%, а има и 15% неустойка. Лош договор, ама договор, и трябва да се изпълнява. Целият народ плаща греховете на ГЕРБ, ядосва се ресорният министър

От iNews.bg

Според експерти от АПИ, ако не е била прекъсвана работата по АМ "Хемус", тя е можела да бъде завършена през 2027 година. "Към момента тя дори не е нарисувана в 7-и и 8-и участък. В момента я чертаем, търси се ново трасе. 2024 г. винаги е било лъжа и предизборно обещание.", обясни в студиото на "България сутрин" вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов.

Той обяви пред Bulgaria ON AIR, че тази година не са залагали никакви средства за "Хемус" заради проблема с ин хаус процедурите. Финансирането щяло да дойде след разплитането на проблема, което се очаква да стане от Народното събрание.

"Сключени са незаконни договори. Дадени са авансово 34-35%, а има и 15% неустойка. Лош договор, ама договор, и трябва да се изпълнява. Целият народ плаща греховете на ГЕРБ. С цялата си наглост ме питат защо съм ги плащал - защото сте ги подписвали! В четвърти и пети лот има незаконни строежи. Трябва да внеса в НС разрешение за изход от ситуацията", обясни още министър Караджов.

Тежкотоварният трафик заплаща едва 15% от републиканската пътна мрежа в страната. Това заяви вчера регионалният министър по време на дискусия с малки и средни превозвачи.

"Заради протести на тежкотоварните превозвачи се e стигнало до компромис да не плащат нищо за второкласни пътища. Задължен съм да поставя въпроса дали е справедливо да продължи да бъде нулева тази ставка. Винетките издържат 2/3 от системата, а ТОЛ таксите за тежкотоварните - една трета", коментира вицепремиерът в студиото ни.

Той очаква до 2-3 седмици превозвачите да му изпратят предложения, за да се стигне до справедливо решение на казуса. Министър Караджов не смята, че това ще доведе до загуби за самите превозвачи.

"Само поддържката струва 1,2 млрд. лв., а в момента се събират по-малко от половината. Тежкотоварните автомобили въздействат в по-голяма степен на пътя. Незначително е въздействието на леките автомобили", подчерта вицепремиерът.

Според него в ТОЛ системата има вградени редица технически недостатъци, които по варварски начин удрят като с бухалка по превозвачите и гражданите. С месеци не се доставят компенсаторните такси, а самите те са прикрит вид глоба за нарушение и не може да се обжалва, изтъкна Гроздан Караджов.

"Ангажирах се до 3 седмици да се направи бърз одит на системата. Ще адресирам проблема с посредниците, с недостатъците в системата, които по недопустим начин тероризират пътуващите. От одита на ТОЛ системата очаквам да ми препоръчат как да разрешим тези проблеми", каза още регионалният министър.

Предвижда се почти половината първокласни и второкласни пътища да бъдат "закърпени" с чисто нов асфалт и хубава, по думите на министър Караджов, маркировка и мантинели. При другата половина от пътищата ще бъде положена твърда основа. Над 1,1 млрд. лв. са заделени за тези дейности. В опасните участъци се предвиждат сериозни мерки.

Изработена е нова система от индикатори, по които се измерва качеството на ремонтирания път. То обаче няма да се прави от АПИ, а от неправителствени организации. Върху всички поръчки ще има надзор за почтеност и опасност от корупция.

"Не може да завършим 5 моста над Дунав за една година. Те зависят от Румъния, не може да предвидим какво ще бъде тяхното отношение. Можем да започнем един мост или повече. Ще работим за нови 4 моста", заяви още министър Караджов.

Водещи

Най-четени