Масово медиите не информират кой колко плаща за предизборна кампания 02.09 | 15:33
Наблюдавани са 33 национални и 147 местни и регионални медии

Колкото повече наближават изборите, толкова повече изниква въпросът ще бъдат ли достатъчно честни и прозрачни те. В същото време финансовите взаимоотношения между медиите и партиите, коалициите и инициативните комитети е един от ключовите инструментите за гарантиране на почтеност и равнопоставеност в предизборната надпревара.
Дали обаче законовите разпоредби се изпълняват правилно или въобще са пренебрегнати? Асоциация "Прозрачност без граници” е извършила проверка на интернет-страниците на 33 национални и 147 местни и регионални медии, за да даде отговор на този въптос.
Основен фокус е бил поставен върху изпълнението на законовите изисквания и отчитането на тенденциите с два акцента - публичност на информацията относно условията и цените за отразяване на предизборните изяви на участниците, чрез публикуването й на интернет страницата на съответната медия и предоставянето й на Сметната палата и ЦИК (чл. 187 и чл. 198); Второто, на което са наблегнали от асоциацията е публичност на договорите за отразяване на предизборната кампания на участниците в изборите, чрез публикуване на конкретна информация (участник, предмет, срок, стойност и т.н.) от договорите на интернет страницата на съответната медия (чл. 180).
Междинните резултатите от наблюдението показват, че предвидените разпоредби не се спазват стриктно, като не се публикува информация за тарифите за отразяване на предизборната кампания или информацията е частична, непълна или неактуална.
Едва 42,42% от наблюдаваните национални медии са изпълнили изискването на разпоредбите на чл. 187. Не по-различно стоят нещата и в местните и регионални медии. Едва 36,73% от тях са изпълнили изискванията.
Тенденциите, които отчитат от асоциацията показват, че има значителен спад при изпълнението на изискванията за публичност на тарифите в сравнение с последните две предизборни кампании: през май 2014 година изискването е спазено от 56,25% от регионалните медии, 2013 г. – от 50,28%.
Данните показват още отстъпление от стойностите, установени при първото наблюдение, проведено през 2011 година. Във връзка с президентските избори 44,2% от местните и регионални медии са спазили изискването за публикуване на тарифите и условията за отразяване на кампанията.
Водещи
-
Дмитрий Песков обяви кога ще се състои чакана среща
Владимир Путин готов да се срещне с Владимир Зеленски
04.08 | 15:45
-
„Главна инспекция по труда“ продължава да отчита сериозен брой работещи без трудов договор в сектор „Хотелиерство и ресторантьорство“
От началото на годината са установени 416 работещи без трудов договор в сектора при общо...
04.08 | 15:15
-
Годишната профилактика на "Топлофикация София" продължава
В началото на септември (от 1 до 8) профилактика ще бъде извършена в ТЕЦ "София Изток".
04.08 | 13:59
-
Случаят с децата на спортния лагер във Варна: Лабораторни проби показаха замърсяване със стафилококи
В пробите, взети от ръцете на служител и от кухненската посуда, е установено наличие на...
04.08 | 13:45
Най-четени
-
От 1 септември: Забраняват гел лаковете
TPO се използва в някои UV гелове и хибридни лакове за нокти, като помага на продукта да се...
04.08 | 11:45
-
Аптеките в страната срещат сериозни предизвикателства с въвеждането на двойното етикетиране на цените на лекарствата в левове и евро
Първоначално софтуерът е давал и неточни изчисления на цените на лекарствата от левове в евро,...
04.08 | 09:59
-
Софи Маринова ще изкара 340 000 лева само за август, ако не и повече
В попфолк средите се знае, че хонорарът й е 10 000 лева, но може и да го е увеличила в...
04.08 | 12:30
-
Бизнесът има отсрочка до края на октомври да пренастрои касовите си апарати и софтуерите на фирмите
Тя отбеляза, че засега няма увеличение в цената на услугата по поддръжката на касовите...
04.08 | 10:59