Просветната система през годината - основа има, но и вътрешно напрежение 30.12 | 18:18

Българското образование – равносметката от 2011 г. прави Янка Такева

От Филипа Тодева

Образованието е една от най-консервативните системи у нас. В последните години обаче тя бе подложена на редица реформи, някои от които останаха недовършени. Какво се случи през година 2011 и какво предстои през следващата? В интервю за iNews обобщава председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.

Ако можете на кратко да обобщите каква беше годината за българското образование. Кои са позитивните и кои негативните неща, които се случиха?

- 2011 година беше година на очакване за образователната система, на очакване на изработването на новия проектозакон за училищното образование и предучилищната подготовка и възпитание, в очакване на разработването на държавните образователни стандарти, които да дадат възможност за създаване на по-благоприятни условия за работа в училище.

В тази посока годината премина спокойно, от гледна точка на това, че колегията бе съсредоточена в повишаване на качеството на учебно-възпитателния процес, съсредоточена за решението на проблемите, свързани с намаляване на отпадащите ученици от системата, обхвата на учениците и задържането им в училище.

Усилията са насочени към създаването на добри условия за развитието на предучилищния сектор, особено с промените в закона, с които се въведе обхват на 5-годишните деца. Всичко това създаде едно външно виждане, при наблюдение отстрани на система, че е спокойна, но в същото време вътре в самата система имаше напрежение от гледна точка на повишаване на цените за издръжката на учебните заведения и детските градини с 35%.

През втората половина на 2011 година това създаде много голямо напрежение в около 700 училища – как и по какъв начин ще завършат бюджетната година. Затова се наложи още през месеците октомври и ноември да бъде прието предложението на СБУ за разделянето на общините не на четири, а на седем групи, и така в края на ноември и началото на декември бяха отпуснати 11 млн. лв. допълнително към 143 общини, за да може същите да получат по-висок единен разходен стандарт, за да може и малките училища да приключат добре финансовата година.

Също така в системата имаше напрежение от друга гледна точка. СБУ направи няколко предложения още през май и юни към МОМН – да завърти така приоритетите си, че да изведе на преден план успеваемостта на учениците и нямаляване на отпадащите ученици с разработването на местни училищни политики от страна на общините и началниците на регионални инспекторати.

Това се налага, защото там, в училишето, е проблемното дете, там работят службите за закрила на детето, там работи и служба "Социално подпомагане”, там са комисиите за противообществени прояви, а и самите родители и учители. Ние смятаме, че работата с проблемните деца в училище трябва да бъде променена.

Педагогическият съветник или психологът не можаха качествено да свършат този ангажимент, заради който се отпусна щатната бройка, след като всяка година системата напускат над 16 хиляди деца. Всичките не могат да отидат в чужбина, което означава, че голяма част от тях безвъзвратно са напуснали училището и трябва да се види каква е причината.

Затова ние експериментирахме с т.нар. "класна стая на сътрудничеството” в 137-мо СОУ в столичния ж.к. "Люлин" и 67-мо училище в кв. "Възраждане”. Смятаме, че този модел на сътрудничество, на екипна работа между учениците, учителите, децата дава своите резултати.

Т.е., целта е промяната на методите, средствата и похватите при работата с младите хора и в една такава посока трябва да върви самото усъвършенстване на работата в училище. Давахме съвети на МОМН. Слава богу, че една част от тях сега ги виждам в проектозакона за училищното образование и предучилищното възпитание.

Какви са перспективите за кариерната квалификация на учителите?

- Мога с една дума да кажа, че 2011 година постави основата, върху която трябва да стъпи следващата и да продължим напред с квалификацията на учителите и промяната на методите с младото поколение. То е много по-различно от това, което беше вчера.

Старите похвати вече не играят тази съществена роля, която са играли при обучението на випуска само преди година. И ненапразно, когато през миналата година се събраха 30-те страни с най-развити образователни системи, стигнаха до основния извод – в основата на доброто образование стои добре подготвеният и добре обгрижван учител, който от своя страна трябва също да дава същото на учениците в клас.

А дали отново ще имаме затворени училища поради финансови причини?

- Тази година няма да имаме. Слава Богу, че 804-то решение на МС направи прегрупиране на общините, така че седемте групи общини създават и добра предпоставка за съществуването и на малкото училище, в малкото населено място. Там учат децата на социално слаби семейства, децата от ромски произход. Когато искаме да интегрираме тези деца и да ги включим в образователната система, не трябва да закриваме училищата.

Мрежата от учебни заведения в страната ни е много рехава. Оттук нататък ние имаме задачата – поддържане на мрежата и създаване на условия децата да бъдат по-близко до училището, до местоживеенето си, за да може да бъдат интегрирани в образователната система.

Предполагам, че ще имате своите предложения във връзка с новия закон за образованието. Кога да очакваме завършен нормативния акт?

- Много усилено работи Министерството на образованието в тази посока. На 19 декември имахме отраслов съвет, където получихме информация за това как се развива изработването. Убедена съм, че към април-май, ако всичко върви по план, ще има нов закон. И това не е лошо, но лично аз смятам, че не би трябвало да гоним срокове за новия закон.

Би трябвало много добре да бъде обсъден и обмислен, така че лично аз, като човек, който познава много добре образователната система, смятам, че със закона не трябва да се бърза и да гоним срокове. Законът трябва да получи много голяма гражданска подкрепа, не само на учителите, на родителите, на учениците, но и на обществото като цяло, защото в края на краищата образователната система е в основата на неговото развитие, на икономика и на нормалния стандарт на живот.

А дали през следващата година ще се повдигне въпросът за увеличение на заплатите на учителите?

- Ние, в образователната система, работим на делегирани бюджети. Хубаво е, че през 2012 година ще стартират няколко програми, финансирани от ОП "Развитие на човешките ресурси”. Очакваме в най-скоро време да стартира програмата за извънкласните и извънучилищни дейности.

Очакваме отпускането на 180 млн. лв. за средищните училища, което е много важно, защото вие знаете, че във връзка с интегрирането на децата в малките населени места, имаме защитени средищни училища, които всяка година се увеличават. Само преди няколко седмици беше одобрена програмата за квалификация на учителите, където са около 76 млн. лв.

Казвам тези неща, защото СБУ смята, че, влизайки толкова много средства в образованието по ОП "Развитие на човешките ресурси” и европейските фондове, би трябвало да има средства от делегираните бюджети за увеличаване на работните заплати.

Да, говори се по този проблем, но ще ми позволите да запазя дискретност, защото има някои неща, за които трябва много добре да се направят изчисленията. Ние говорихме за това на заседанието на Отрасловия съвет, така че в тази посока трябва да се върви, защото три години не са повишавани началните основни работни заплати по категории в средното образование.

Това е много опасно, от гледна точка на привличането на млади хора в училище. Вие знаете, че завършващите висше образование икономисти, химици, физици, литератори, филолози и т.н. не идват в училище с толкова ниски работни заплати. Така че една от политиките на министерството за привличане на младите хора е повишаване на работни заплати.

Казвам тези неща с ясното съзнание, че при делегираните бюджети по всяко време на денонощието може да има увеличение на работните заплати. Ние събираме справки, знаем какви са средните брутни работни заплати, знаем какво е положението в страната, знаем къде има възможности и къде трябва да се подпомогнат учебните заведения, но съм дълбоко убедена, че с бюджет 2012 и с новото групиране на общините, нещата ще се балансират. Ще вървим в една такава посока и ще настояваме Министерството на образованието, младежта и науката да инвестира в учителя. Това е много важно.

Водещи