Свалят екостикерите от колите, без да връщат парите за тях 13.01 | 14:30
1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация"

1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация" към 31 декември 2021 г.
Ден по-късно - от 1 януари 2022 г., влезе в сила законовата възможност кметовете на градовете у нас да определят зони, в които не се допускат цапащи коли, когато има замърсяване на въздуха над нормите.
На практика обаче нито една българска община още не е въвела тези зони, а вече се заговори и за премахването им, макар близо 1500-те пункта за технически прегледи у нас да са инвестирали в устройства за четене на чипа, което е възможност и за електронна диагностика. Така при преглед субективният фактор може да бъде намален.
Вече е започнало и свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на ДАИ, но обудсманът Диана Ковачева вижда проблем, че екостикерите не обхващат камионите, а те често влизали в центровете на градовете. Друг неин аргумент е оскъпяването на техническия преглед.
Според нея екостикерите пряко не влияят и на по-голямата чистота на атмосферния въздух, доколкото всъщност замърсителите са други, настоя тя.
Ковачева цитира резултатите от изследване за чистотата на въздуха в София на Националния институт по метеорология и хидрология, извършено по поръчка на Столичната община през 2020 г., в което пътният трафик заема едва пето място с дял от 9% от големите замърсители.
Това е причината и да изразява съмнение, че с ограничаването на достъпа на по-стари автомобили в определени райони на градовете, ще се постигне по-голяма чистота на въздуха.
Омбудсманът напомня, че наредбата, с която са въведени екостикерите, не дава отговор на въпроса в каква категория попадат автомобилите с допълнително монтирани газови уредби, а камионите и автобусите са изключени от концепцията за екологични категории.
Според Ковачева, когато говорим за въвеждането на мерки за чистота на въздуха, трябва да насочим усилията към решаване на проблема с отоплението с твърди горива и автомобилни гуми.
Омбудсманът казва, че в началото на седмицата е провела среща по темата с министъра на транспорта Николай Събев и се надява, че въпросът за отпадане на екостикерите за автомобилите ще бъде решен в полза на гражданите.
Въпреки това обаче, собствениците на автомобили, които вече са платили за поставянето им по време на годишния технически преглед, най-вероятно няма да получат парите си обратно.
Водещи
-
Отложиха делото срещу Димо Алексиев
Защитата на актьора иска експертиза на записите от боди камерите на полицаите, заради съмнения...
17.06 | 17:20
-
„Галъп“: Ако изборите са следващата неделя, ГЕРБ е първа сила, следват ги „ДПС-Ново начало“
Второто място в проучването се заема от "ДПС–Ново начало" - с изразена подкрепа от 15,7%.
17.06 | 16:59
-
Първите художници започнаха работа по създаването на пясъчните скулптури в Бургас
В началото на юли в Морската градина ще бъде открито 18-то издание на Фестивал на Пясъчните...
17.06 | 16:45
Най-четени
-
Шокиращи кадри от българска ферма, част от най-голямото световно разследване на индустриалното отглеждане на кокошки в клетки
Призив към институциите за действие
17.06 | 10:59
-
Внимание, родители: Лекари алармират за нова опасност сред децата - „текст нек” синдром
Диана е на 17 години. Зависимостта ѝ към мобилния телефон я нарежда сред подрастващите,...
17.06 | 11:30
-
Арестуваха българи, заключили 11-месечното си бебе на тераса в Солун и заспали
Родителите на 11-месечното бебе – български граждани – са били арестувани
17.06 | 11:57