Смилянският боб скара родопчани с министерство 05.11 | 18:26
Брошура за привличане на туристи използва нашата марка за реклама на други региони, недволстват местните
Смилянският боб стана повод за словесна престрелка между хора от едноименното село и Министерството на туризма. Причината е в съвместен проект на ведомството и земеделското министерство за електронна брошура, чрез която да се привличат туристи в различните региони на страната. Хора от Смилян обаче забелязали, че брушурата "Сподели България", в раздела за Източните Родопи, в който се включват областите Хасково, Кърджали и Ивайловград, се рекламира характерното за там ястие "салата от смилянски боб".
"Възмутен съм от липсата на географски познания за регионите в България от страна на експертите, участвали в подготовката на изданието. Названието "смилянски боб" не съществува. Регистрираната словна марка е "Смилянски фасул" - марка, регистрирана в Патентно ведомство. А това наименование може да се използва за бобовите култури и производни от нея продукти отгледани и произведени в географския район "Долината на Горното поречие на река Арда", т.е в землищата на селищата, разположени по двата бряга на р. Арда - от с. Бяла река, Община Рудозем, през Смилян, Кошница, Могилица, Арда, Горна Арда и съставните им махали. Географски нито Община Смолян, нито Община Рудозем принадлежат към Източни Родопи", пише във Facebook секретарят на читалището в Смилян Илия Годев.
Остро реагират на "салатата от смилянски боб" и от кооперацията, която е собственик на марката Смилянски фасул. "Особено държим на словната марка "смилянски". Ние нямаме против да се продават какви ли не продукти, всякакви, включително и фасул, но да не носи марката "смилянски", когато не е от нашия район. За мен е недопустимо да се правят спекулации и инсинуации в тази посока, още повече ако това става от държавни органи", коментира и Сафедин Чикуртев, бивш кмет на Смилян и председател на кооперацията, предаде "Дарик".
От Министерството на туризма обаче контрират, че нито брошурата е отпечатана в окончателния си вариант, нито пък са искали да приписват на друг регион характерния фасул, който вече е и запазена марка. От там отбелязват също, че при съставянето на работния вариант на са използвани характерни за различните региони ястия, а не продуктите, от които са направени.
"Министерството на туризма подчертава, че не е включвало прочутия смилянски фасул в брошура или издание. Салатата от смилянски фасул е сред най-характерните и обичани специалитети в Родопите и затова бе препоръчана да бъде част от една от 12-те винено-кулинарни дестинации на България, които Министерството на туризма и Министерството на земеделието, храните и горите представиха като идея. Този типичен продукт влезе в единствената за Родопите дестинация заедно с други характерни за региона специалитети като родопското чеверме, пататника, клина и пр., които не са специфични само за отделни селища. Редица природни и културни забележителности – като долмените и тракийските светилища например, също са характери за целия регион, а не само за околностите на отделни негови села или градове. Това е и целта на проекта – да улови духа и общото за географските части на България", се казва в позицията на туристическото ведомство.
"Забележително е, че тези продукти се споменават в дестинациите, а това ще направи региона още по-популярен. Всяко излишно и буквално вторачване на местните общности би помрачило добрия замисъл и целта на проекта – да улови духа и общото за географските части на България.
В този смисъл смилянският фасул безспорно е завоевание на Смилян, но е гордост за целия Родопски край", казват още от министерството на Николина Ангелкова.
От там допълват още, че проектът за винено-кулинарните дестинации не е окончателен, нито е брошура или издание, а идейно предложение на двете министерства, което тепърва ще се обсъжда публично в детайли. На предстоящи 6 кръгли маси по региони той ще се доразвие и конкретизира. "Местните общности са експертите, които ще прецизират детайлите по проекта и безспорно ще се вземе под внимание тяхното мнение, включително дали да се ползва думата фасул или боб. Едва тогава проектът ще бъде финализиран", казват още от министерството.
От там уточняват и че началните предложения за участие в дестинациите са били посочени от специалисти в кулинарния и винения бранш съвместно с експерти на Министерството на земеделието, храните и горите. Целта не е била да се препоръчват защитени и патентовани марки, а да се усетят ароматът и вкусът на отделните географски области на страната, които правят пребиваването в тях незабравимо.
Водещи
-
Сливенска област обявява грипна епидемия от 3 до 11 февруари
Монтана и Добрич удължават мерките, от утре се отменя епидемията за област Благоевград
30.01 | 19:00
-
Лагард: България има напредък в изпълнение на критериите за конвергенция за еврозоната
Според нея основната оценка е на Европейската комисия
30.01 | 18:45
-
Новото райониране на България: На Запад и Изток се сливат големи области
Бъдещите промени в класификацията няма да се отразят на административно-териториалното деление...
30.01 | 18:30
-
Гуцанов обеща 14 хил . нови работни места
Има до 300 хил. души, които стоят извън обществения живот поради липса на образование,...
30.01 | 18:15
Най-четени
-
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов коментира финансовото състояние на страната и еврозоната
"ПП-ДБ показаха, че не могат да управляват. Тяхната политика е да излезе друг виновен",...
30.01 | 09:59
-
Асен Василев: Не съм фалшифицирал бюджети, Борисов и Костадинов почнаха да говорят в един глас
Василев категорично отхвърли обвиненията, че е фалшифицирал бюджети и обясни, че това е опорка...
30.01 | 10:59
-
"Възраждане" внася законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния печат и националното знаме на Република България
Дори партията се позовава на американския Закон за флага, който забранява издигането на всяко...
30.01 | 10:15
-
Петков: Пеевски ми се подиграва за Вашингтон, но той не може и до летището да отиде
Когато г-н "Магнитски" говори, мислете какво иска да открадне, посочи съпредседателят на ПП-ДБ
30.01 | 14:00