Учителите били с решаващ глас за съдържанието на учебниците 30.01 | 17:18

Отговор на това, защо във 2-ри клас учат за Коледа, а не за Рождество Христово

От Елена Коцева

Миналата седмица ви показахме урочна статия от учебник по "Околен свят" за втори клас, според която големият зимен празник на българите е Коледа, а не Рождество Христово. Снимка на страниците от учебника се разпространи във Facebook и предизвика възмущението на доста хора.

В класификацията на зимните празници, които се отбелязват в България, намират място и са илюстрирани общо 5 празника в съответствие с пет етнически общности – мюсюлмани, евреи, роми, арменци и българи: Рамазан Байрям, Пурим, Василица и Коледа (за българите и арменците).

На първо място концепцията на урока за етнически общности, които живеят на територията на страната, е неясна и смесена с тази за религиозни общности. От текста не става ясно и какъв е принципът на разграничение между арменския празник Коледа и българския празник Коледа. Не само в названията, но в смисъла и посланията на празниците Коледа и Рождество Христово има разлика обаче.

Затова и се обърнахме с въпрос към издателите на учебника. Според редакционната колегия на "Анубис" урокът "Зимни празници" в учебника по "Околен свят" е разработен в съответствие с учебната програма на МОМН по този предмет за този клас, а терминът Коледа е използван, тъй като е широко разпространен като народно название на християнския празник Рождество Христово.

За избора и одобрението на разговорното название на празника Рождество Христово попитахме и Министерство на образованието, науката и младежта, откъдето ни върнаха отговор с описание на техническите процедури по одобряване на учебниците.

Съгласно Наредба № 5 от 2003 г. за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала, преди министърът да одобри учебник, той се оценява от комисия по оценяване на съдържанието и комисия по оценяване на графичния дизайн и полиграфическото изпълнение.

В комисията по оценка на съдържанието влизат: специалист в съответната научна област, експерти по съответния учебен предмет или професионално направление и учители. Като превес в комисията имат учителите – те са трима.

"Предложения за лица, които могат да бъдат включени в комисиите по оценяване на проектите на учебници, се подават от регионалните инспекторати по образованието и висшите училища, т. е. в оценяването на учебници не участват служители на министерството", посочват още от МОНМ.

От министерството допълват и че всяко училище прави собствен избор на учебник и учебни помагала според приложимостта им.

"Решаващ глас за одобрението на учебника по Околен свят, както и на останалите учебници, имат учителите от цялата страна", завършва отговорът от министерството. 

Водещи

Най-четени