Ще привличаме туристи и с кулинарен туризъм 20.03 | 18:48
От МИЕТ и "Евро-Ток" ще правят кулинарно райониране на регионите в страната

Кулинарията върви ръка за ръка с концепцията за туризъм. Това заяви председателят на сдружението на кулинарите "Евро-Ток" България Георги Иванов.
В тази връзка не можем да рекламираме туризъм, и то целогодишен, без рекламата и на кулинарните изкушения, който предлага страната ни, смята той. Храната е ключов фактор за развитието на туризма и като такъв няколко държавни институции ще подкрепят идеята на "Евро-Ток" за оценяване, анализ и популяризирането на кулинарния феномен характерен за конкретните региони.
На този етап идеята се подкрепя от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) и от Министерството на външните работи (МВнР).
В рамките на тази инициатива ще бъде напарвено т.нар. "кулинарно райониране" на отделните области в страната, което ще има за цел да обособи отделните кулинарни райони като ги изследва и запази в цялото им разнообразие. Това могат да бъдат типичните местни продукти, емблематични регионални ястия, кулинарни обичаи и обреди и др.
Кулинарният туризъм е нещо, което хората възприемат бързо, влизат в бита и автентичността на страната, в която са, посочи Георги Иванов. Той даде пример с прочутото италианско "прошуто ди Парма", характерно за района на град Парма в Италия, както и с гръцкото сирене "Фета".
Според него българската кухня в момента е в страхотна неразбория. Всеки приготвя различни ястия без да разбира от тях, обясни експертът и посочи като парадокс ситуацията в Банско, където масово в ресторантите се предлага италианска кухня, без дори да е хубаво приготвена.
По думите му трябва да се извади автентичния продукт на България и той да бъде защитен от ЕС. Тъй като гастрономията е един от най-хубавите примери за културно разнообразие, от "Евро-Ток" България лансират идеята за създаване на база от данни на българското кулинарно наследство, което да стане част от европейското.
Чрез адекватното кулинарно райониране от една страна ще бъдат идентифицирани най-характерните български регионални ястия и продукти, а от друга - ще бъдат защитени продуктите, които рискуват да потънат в забрава. По тази причина има предложение да бъде създаден брандът "Кулинарен туризъм".
Пилотният проект на тази инициатива бе направен в област Ловеч, тъй като районът е автентичен и съчетава много природни дадености. Там гастрономите от "Евро-Ток" са търсили автентични туршии, рецепти, ястия, хляб, сирене, лютеница и други. Идеята бе всеки от тези продукти да бъде изваден като емблема на самата област, поясни Георги Иванов.
Изследването е извършено на базата на анкетни карти, интервюта, събрани рецепти, снимков материал, изложби и дегустации на автентични ястия, приготвени от жени на възраст над 60 години, знаещи рецептите от своите майки и баби.
На базата на събраната и обработена информация е създадено печатно издание за кулинарен туризъм "Старата кухня на област Ловеч", което включва рецепти на основните, най-характерни за областта автентични ястия, техни снимки, както и съществуващата в района кулинарна специфика и лексика.
Пилотният проект е бил финансиран от МИЕТ и е на стойност 45 хиляди лева (без ДДС). Засега от "Евро-Ток" са намерили подкрепата само за този проект, но предстои работна група към МИЕТ да се заеме с плана за действие за кулинарното райониране.
Според Георги Иванов можем да се рекламираме навсякъде с кулинарния туризъм и бихме привлекли толкова туристи, колкото и с другите видове туризъм.
Статистика на МИЕТ показва, че храната и напитките са поставени на трето място по важност от туристите.
МЗХ и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) също подкрепя инициативата, защото кулинарния потенциал на България е огромен и той трябва да се използва, заяви д-р Любомир Кулинска от БАБХ.
Предвижда се финансирането на проектите за кулинарно райониране да бъде осигурено от европейски програми, насочени в тази област.
Водещи
-
Граждани спасиха 30-годишен българин от евентуално удавяне на плажа Ароги, Гърция
Благодарение на намесата на всички, младият българин е успял да стигне до брега, изтощен, но...
07.08 | 15:00
-
Гражданите ще могат отново да посещават омбудсмана
Гражданите могат да запишат часове за своите срещи на телефони: 02/810 69 55; 0879 59 63 58.
07.08 | 14:30
-
Ръстът на производството в сектора на услугите в България е над средния за ЕС през май
На годишна база производството на услуги в еврозоната се увеличава с 2,1 на сто, а в ЕС – с...
07.08 | 14:15
-
„Да, България“ настоява за ревизия на списъка с държавни имоти след консултации с местната власт
Недопустимо е Министерският съвет да бяга от отговорността за разпореждане с държавни имоти и...
07.08 | 13:59
Най-четени
-
Няколко столични квартала са без топла вода поради аварии
Засегнати са жителите на ул. "Калина Малина" № 1 и бул. "Шипченски проход" № 23 в Гео Милев....
07.08 | 12:30
-
Как ще изглеждат бъдещите евробанкноти?
Това са: "Европейската култура“, насочена към споделени културни пространства и значими...
07.08 | 13:00
-
Последен ден за търговците да подготвят изписването на цените на стоки и услуги – и в лева, и в евро
Етикетите трябва да показват с еднакъв шрифт двете цени
07.08 | 09:45
-
Акция на контролни органи се провежда в Дуранкулак срещу коли, паркирани на плажа
Проверките ще се извършват до края на сезона
07.08 | 10:30