9 от 10 софиянци са имали проблем с мръсния въздух 24.01 | 13:33
Огромна част от столичани подкрепят въвеждането на нови мерки срещу смога

Мнозинството от софиянци оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят широка палитра от мерки за неговото преодоляване, показват резултатите от представително за пълнолетното население на гр. София проучване на агенция Алфа Рисърч, реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столична община.
Независимо от района, в който живеят, за 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината. Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%). Макар и субективна, оценката за основните замърсители, възпроизвежда в значителна степен реалните практики на жителите на града. Всяко второ домакинство в София - приблизително 600 хиляди души, ползват автомобил практически ежедневно. Значително по-нисък е делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети – 9%. Сред тях се открояват най-вече ниско доходни групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.
Сред обсъжданите през последните седмици възможни решения на проблема, ТОП 3 мерки, които гражданите са склонни да подкрепят, са: ангажимента на Столична община за по-често миене на улиците (93%); осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване (92%); въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден за пътуване в градския транспорт (89%). Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт (87%). Одобрение за тези мерки изразяват представителите на всички социално-демографски слоеве, независимо от техния социален и материален статус.
По-поляризирано е отношението към рестриктивните по характера си потенциални решения. Така например, затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване се одобрява от 60%, но останалите 40% го отхвърлят. Аналогично, 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, срещу 45%, които му се противопоставят. Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя хората в съотношение 50% : 50%.
Аналогична е нагласата и на самите шофьори: най-голям дял от тях (74%) декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха. Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване. Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1лв. в дни на изострен проблем със замърсяването. Най-ниско (35%) е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.
Поредица от обсъждани цялостни инициативи за превенция и решаване на проблема със замърсяването получават висока обществена подкрепа. 81% е одобрението за извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града, дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни. По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани. 69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра. 60% са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове. 54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.
Наред с очакванията към общината, столичани имат ясно разбиране и за необходимостта от собствения си принос – 69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.
Анализът на данните от проучването показва, че три фактора ще имат ключова роля за успешното решаване на проблема – мотивирането на гражданите към по-отговорно поведение, начинът на прилагане на предвидените мерки и реалният ефект, който ще бъде постигнат и установен със средствата на независим мониторинг.
Водещи
-
Путин се надява, че мирните преговори между Русия и Украйна ще продължат
Той каза, че първоначалната реакция на Украйна на предложението за създаване на двустранни...
01.08 | 17:59
-
Българските държавни железници издадоха остра позиция относно зачестилите случаи на силно замърсяване на влаковете от страна на пътниците
Финансови последици за превозвача
01.08 | 17:40
-
По-малко загинали, но повече тежко ранени при катастрофи през 2024 година
Критики към работата на институциите
01.08 | 17:20
-
9 деца от София, дошли на спортен лагер във Варна, са със стомашно-чревно разстройство
Децата са на възраст между 7 и 12 години. Настанени са в семеен хотел в града.
01.08 | 17:00
Най-четени
-
Митко Павлов написа хаплив коментар за Димо Алексиев, Ралица Паскалева му отговори
Ралица Паскалева по-късно изясни в коментар, че не оправдава действията на Алексиев, а...
01.08 | 11:59
-
Започва Богородичният пост - един от четирите многодневни периоди на въздържание в православния календар
Богородичен параклис
01.08 | 09:15
-
Годжи: Слави Трифонов спаси малкия ми син!
Годжи разказва как записването му в музикалното училище в Плевен изцяло преобръща живота му.
01.08 | 12:15
-
Киселова: Опозицията търси начин за консолидация
"Темата а КПК минава от едната крайност в другата, от това да изберем най-читавите хора до...
01.08 | 11:30