Монако - арена на най-бляскавия кръг от Формула 1 19.05 | 17:11

Експертът в моторните спортове на Евроспорт Емилиян Стойков с аналитично превю преди надпреварата в Монте Карло специално за Sporta.bg

От Даниел Любомиров

Няма по-бляскаво състезание в календара на Формула 1 от Гран При на Монте Карло. Холивудските звезди, милиардерите, неприлично богатите околности са само част от признаците за специалния статус на надпреварата по улиците на Княжеството.

Най-голямата притегателна сила е историята. Модерната Формула 1 все повече загърбва своето минало и забравя за традициите си. Романтиката на една отминала епоха съществува при малко състезания, сред които е и Гран При на Монте Карло – в унисон с традицията, награждаването не е на подиум, а е пред старт-финала, тренировките започват в четвъртък, а 78-те обиколки са по толкова тясно трасе, че това си остава най-големият анахронизъм в моторните спортове – ако първото предложение за състезанието тук беше в настоящето, подобна идея никога нямаше да бъде реализирана.

Това е най-сложният кръг за организиране – шест седмици са нужни за поставяне на мантинели, боксове и трибуни и още три отнемат тяхното разглобяване. Мантинелите около трасето наброяват дължина от 30км (от тази година са повишени, преди бяха 21), плюс 1км. текпро мантинела за повишена безопасност.

Мрежите, предпазващи публиката, са общо 20 000 квадратни метра, а гумите, които подсилват огражденията, са около 3000. Използват се 9 крана, както и 800 пожарогасителя или един за всеки 15 метра от пистата. По време на подготовката работят 250 човека, а през състезателния уикенд за всичко се грижат общо 2000 души.

Тази неделя ще гледаме 73-тото Гран При на Монако, което я прави най-посещаваната след Монца. Първата надпревара се провежда през 1929-та, а най-много победи има Айртон Сена -7.

Монте Карло е в календара всяка година от 1955-та, въпреки че през 1972-та остава малко да няма състезание. Още тогава си проличава господстващото влияние на Бърни Екълстън. По това време организаторите на състезанието имат максимум за бройката стартиращи, която възлиза на 16.

През същата година Бърни създава нов договор, според който се гарантира участието на поне 18 коли във всеки един старт и това създава огромен конфликт с главните лица в Монте Карло. След дълги преговори те отстъпват и надпреварата се провежда.

В десетилетието между 1984-та и 1993-та, само двама пилоти печелят – Сена и Прост. Сена винаги е бил изключително популярен в Монако и след като беше арестуван в понеделника след състезанието през 1987-ма за това, че е карал мотор без каска, веднага е пуснат от полицаите, когато разбират кой е той.

Въпреки че близостта на мантинелите превръщат пистата в силно опасна, в историята има само една фатална катастрофа – Лоренцо Бандини загива през 1967-ма след тежки изгаряния. Може би най-известният инцидент е с Албето Аскари през 55-та, който е един от двамата пилоти, изхвърчали от пристанището във водата.

Както се досещате, това е най-скъпото състезание за посещаване. Билетите за неделя започват от 89 евро (отдавна разпродадени) за правостоящи и стигат до 620 за трибуните около Казиното, а билет за старт-финала струва 420 евро. VIP пакетите включват събитията в събота и неделя – място на една от извисените тераси ще ви струва 2500 евро, а в някоя от яхтите - 2950.

Още от материала на Емилиян Стойков четете само в Sporta.bg

Водещи

Най-четени