Професионални консултанти ще ни учат как да шофираме безопасно 26.11 | 14:05
Целта е да се намалят произшествията и да се спаси живот

Черната статистика на загиналите и ранените в катастрофите ще борим с професионални консултанти. Те ще ни учат как да шофираме безопасно. Тази система се въвежда за първи път в България, след като е приложена в други 7 страни.
Програмите за обучение ще са насочени главно към развиване на уменията на водача и осъзнато поведение зад волана, това стана ясно на пресконференция по представяне на системата в БТА.
Когато има инцидент на пътя, в 95% от случаите става въпрос за човешка грешка. Останалите фактори като пътна обстановка и техническо състояние на превозното средство, могат да бъдат коригирани. Именно, за да се подобри поведението на шофьорите, се въвежда обучението.
То е предназначено за хора, които вече са взели книжка, като приоритет ще са таксиметровите шофьори, превозвачите. Като идеята е именно те да дадат пример на останалите участници.
Системата предвижда теоретична и практическа част.
"Теоретичен курс е средно между 5 и 6 часа като групите са по-малки групи 12-15 кандидата максимум, за да може да се води диалог, обясни Димитринка Гринко, директор на фирмата, въвеждаща системата.
За практическата част се предвижда треньор, който да прекара между 3 и 4 часа с всеки един кандидат. Първоначално той само ще наблюдава как водачът шофира, а след това ще даде оценка какво трябва да се промени. Тази оценка се прави на база 51 показателя в 11 категории, сред които концентрацията, наблюдателност, избягване на рискови ситуации, време за реакция и други.
Като цяло са предвидени различни програми, които да отговарят на всякакви изисквания. Сред тях са програмата за "защитно шофиране", програма за икономично и екологично шофиране, програма насочена срещу подхлъзването на пътя, програма срещу преобръщане на тежки камиони и машини, информационна програмата и други.
Индивидуалните ползи за всеки шофьор, преминал обучението е, че се намалява с 40% рискът за всеки шофьор, който периодично преминава през такъв курс. Намалява се и с 10-15% възможността човек да бъде въвлечен в инцидент.
От организаторите посочват, че ползите за фирмите, които се възползват от системата, също ще са големи. Намаляват се инцидентите, които се случват с техните служители, така не се губи време за застраховки. Именно тези компании служат за добър пример в обществото, посочи Димитринка Гринко - директор на фирмата, въвеждаща системата.
Ако се въведе масово използване на системата и ползата за държавата като цяло ще е положителна. Ще се намалят като цяло инцидентите с фатален край, а с това съответно и парите, които са похарчени за тях.
От началото на годината в България са похарчени близо 1 милиард лева, заради пътните инциденти, като за сравнение в Гърция отделените средства са много по-малко.
До момента над 18 000 шофьора са преминали това обучение. Организаторите посочват, че все пак курсовете трябва периодично да се преминават. Около 600-700 лева струва обучението, като цената се определя от различните компоненти. Все още обаче не се обсъжда задължителното въвеждане на подобна система в Закона за движението на пътищата.
Водещи
-
Плевенчани и днес излизат на протест срещу безводието
Той е обявен за 17:30 часа пред ВиК, след което ще се пренесе пред общината
24.08 | 16:21
-
Възрастен мъж загина от стоварил се клон върху него в Пловдив
78-годишният мъж е бил заатиснат от него, докто седял на пейка, откарали го в болница, но там...
24.08 | 16:00
-
Зеленски с обръщение към нацията в Деня на независимостта на Украйна (ВИДЕО)
В изявлението си той подчерта, че Украйна не чака жестове на добра воля, а има своя воля да...
24.08 | 15:30
-
Борисов: Продължаваме да изграждаме държавата
Който е почивал добре лятото, да се готви, коментира той предстоящия политически сезон
24.08 | 14:30
Най-четени
-
След преследване и катастрофа в курортното с. Лозенец: Задържаха бус, пълен с мигранти
Шофьорът избяга, издирват го
24.08 | 09:45
-
Огромни опашки на „Капитан Андреево” за влизане в България
Основна част от пътникопотока са от т. нар. гастарбайтери, пътуващи от Турция към страните от...
24.08 | 10:00
-
Лагард: Чуждестранните работници дадоха тласък на икономиката на еврозоната
БВП в Германия щеше бъде с около 6% по-нисък през 2019 г. без , посочи шефката на ЕЦБ
24.08 | 11:00
-
Средната пенсия надхвърли 1000 лв., но 40% от пенсионерите вземат минималната
Това сочат данните на НСИ
24.08 | 12:00