Хартиеният спам 21.11 | 14:00

Не е известно колко хартия се използва всяка година за пощенските реклами в България

От Елена Коцева

Когато отворите имейла си, дразните ли се на всичкия спам, който е задръстил пощенската ви кутия. Нали? Той обаче е безобиден, освен за вашите собствени нерви. Защото може да се каже, че съществува един друг вид спам, който освен всичко друго и немилостив към природата.

Погледнете някой ден пощенските кутии в кооперацията, в която живеете – препълнени кутии, разпилени листа по пода на целия вход, а много често и отвън, пред блока - хартиен спам - многобройните рекламни брошури.

В повечето случаи не сме се абонирали за тези материали. Много често ги изхвърляме, без дори и да ги погледнем, което значи нулева полезност и за рекламодателя, и за обществото, което трябва да поеме разходите за справяне с всичката тази изхвърлена хартия.

Получавайки ги обаче, ставаме отговорни за отпадъците.

Рециклирането е полезно, но за жалост, не винаги възможно при рекламните брошури в сегашната система за сметосъбиране. Гланцираните реклами като списанията, не се поддават лесно на рециклиране и са най-големите замърсители на околната среда от вида хартии, защото съдържат, освен всичко, други и много химикали.

Не е известно колко хартия се използва всяка година за пощенските реклами в България, но дори в САЩ едва 20% от всички гланцирани списания и брошури успяват да достигнат до правилния контейнер за разделно събрана хартия, а оттам – в предприятие за вторични суровини, откъдето влизат като нова суровина в икономиката.

Ако искате да се включите и да намалите пилеенето на хартия, можете да поставите лепенки "Без реклами!” на пощенските си кутии, като можете да се снабдите с тях тази седмица – в рамките на Европейската седмица за намаляване на отпадъците (17-25 ноември) и инициативата на коалицията "За Земята" за предотвратяване на отпадъците от преките пощенски хартиени реклами.

Поканени да се включат в инициативата са всички училища, университети, екоклубове, фирми, етажни собствености и други заинтересовани групи и граждани. За училищата, домоуправителите и етажните собствености от "За Земята" правят предложения с примери за включване в кампанията.

Някои от тях ви предлагаме тук:

  1. В продължение на седем дни (17-25 ноември) събирайте нежеланите реклами от своя вход / пощенска кутия. Накрая на седмицата ги измерете, за да добиете представа за количествата хартия, които се погубват годишно за тази цел.

  2. Изработете и поставете ясен надпис "Без реклами” на пощенската кутия у дома. Гласувайте за най-въздействащата лепенка/ надпис за пощенската кутия, която да показва ясно, че не желаете неадресирани до вас рекламни материали.

  3. Пишете на рекламодателя с молба да не изпраща повече реклами на вашия адрес.

  4. Говорете с куриерите, които доставят рекламите – помолете ги да не пускат реклами в пощенските кутии с надпис "Без реклами”.

  5. Измислете най-оригиналната идея, за да се включите в състезанието "Какво да направим със събраните в пощенската кутия хартиени реклами?”

  6. От събраните брошури най-малките могат да изрежат снимки на често използвани продукти и да ги поставят в правилното кошче – нарисувано на голям бял лист, така че накрая да се получи колаж – плакат, който показва как правилно да разделяме отпадъците.

  7. Станете дизайнери: Претворете ненужните реклами в нещо по-добро. Открийте употреба за един ненужен продукт – хартиените реклами. Създайте свое творение от събраните брошури, снимайте го и ни го покажете. Покажете го и на хората във вашия град, кмета на общината, и фирмите, които изпращат рекламите. Фотосите ще бъдат публикувани и в галерия "Отпадъчно изкуство” в блога "Без реклами".

  8. Вземете лепенки "Без реклами” от За Земята и ги залепете на своите пощенски кутии. 

Водещи

Най-четени