Как Хигс бозонът разбуни Twitter 23.01 | 17:12

Проучване може да създаде мощно оръжие за влияние върху милиони хора

От Георги Георгиев

Несъмнено голямата новина в науката през изминалата 2012 г. бе свързана с доближаването до откриването на новата елементарна частица, която се смята за дълго търсения бозон на Хигс.

Преди да бъде официално обявено, откритието предизвика вълна от слухове в социалната мрежа за микроблогове Twitter.

Феноменът се превърна обект на проучвания от страна на компютърни специалисти от университета в Бирмингам, които проследиха разпространението на слуховете в онлайн среда и синтезираха явлението в кратко, но доста любопитно видео.

Уникалното в случая с откриването на бозона на Хигс, е че новината позволи на учените да изследват динамиката на социална медия в глобален мащаб преди, по време и след обявяването на голямо научно откритие. Подобно нещо се случва за първи път в историята на този тип медии, коментират от phys.org.

Според анализираните данни, слуховете около бозона на Хигс са започнали да се появяват в Тwitter oколо 1 юли 2012 г. – три дни преди официалната пресконференция на учените от Европейския център за ядрени изследвания (ЦЕРН). Слуховете тръгват първо от САЩ, Великобритания, Испания, Канада и Австралия, както и от големите европейски държави, които имат солидно участие в експериментите с големия адронен колайдер.

Според ръководителя на проучването д-р Мирко Мусолеси вълната от слухове тръгва от колеги физици, които работят в областта на елементарните частици.

Учените от Университета в Бирмингам смятат, че разработената от тях методология за анализ на потоците на информацията в Twitter може да бъде приложена към всяко голямо събитие в социалната мрежа. Според тях въз основа на получената информация от Twitter биха могли да се предскажат как ще се развие дадено събитие.

Според специалистите моделът може да се използва за създаването на техники, които да позволят позиционирането и контрола над информацията в глобалната мрежа. Подобен контрол много би се харесал както на маркетинговите отдели в компаниите, така и на правителствата, които желаят да манипулират мнението на милиони хора в глобален мащаб.

Водещи

Най-четени