Как наистина работят крилата на самолета? 30.01 | 14:47
Учен от Кеймбридж разби нагледно един от най-упоритите митове във физиката
Един от най-упоритите митове във физиката, който фрустрира специалистите по аеродиманика по света, е на път окончателно да бъде разбит. Сега професорът от Университета в Кеймбридж Холгер Бабински е създал едноминутно видео, което ще сложи край на често използваното погрешно обяснение как точно крилата успяват да издигнат самолета във въздуха.
"Крилата се издигат, когато въздушното налягане от горната им страна стане по-ниско от това отдолу. Най-честото обяснение за този ефект е, че поради заоблената горна част на крилото, въздушният поток отгоре трябва да измине по-голямо разстояние за едно и също време като долния. Следователно той трябва да се движи по-бързо. Това обяснение обаче е погрешно", казва проф. Бабински и допълва, че то циркулира в литературата вече над две десетилетия и се среща дори в ръководствата за пилотите.
В най-лошия случай то може да доведе до фундаментално неразбиране на някои от най-важните принципи на аеродинамиката, подчертава ученият.
За да покаже, че това обяснение е погрешно, Бабински заснел струи дим, които минавали около елемент с профила на самолетно крило в аеродинамичен тунел. При стопиране на видеото се вижда ясно, че времето за преминаване на въздушния поток под и над крилото не е еднакво.
Оказало се, че въздухът от горната страна наистина се движел по-бързо от този, който минавал под крилото, но за разлика от погрешното обяснение двете въздушни струи не достигали до задния край на крилото по едно и също време – долната въздушна струя изоставала значително от горната.
Бабински прави извода, че това, което предизвиква повдигане на крилото (и съответно на самолета), не е разстоянието, което въздушните струи изминават от двете му страни, а е свързано със самата форма на крилата. Тя изкривявала струите, така че повишавала налягането от долната страна и го намалявала от горната.
Изследването на Бабински се фокусира и обяснява един от фундаменталните аспекти на аеродинамиката, които имат пряко отражение върху ефективността на самолетните крила, болидите от Формула 1, големите камиони и вятърните турбини.
Водещи
-
КРС: Няма да бъде отнет лицензът на мобилните оператори
Вчера Мария Филипова, председател на КЗП, поиска най-тежката мярка за тях заради вдигането на...
21.01 | 21:00
-
Мецола пред Росен Желязков: България е много близо до присъединяването към еврозоната
Премиерът: До месец ще сме готови с проектобюджет и управленска програма
21.01 | 20:45
-
66 са жертвите, а 51 - ранените, при пожар в хотел в турски ски курорт
Някои от жертвите са загинали, след като скочили през прозорци на горящата сграда, съобщава "
21.01 | 20:30
-
Гроздан Караджов за жп инцидентите: Уволнения ще има при първо нарушение
Става въпрос за правилата за безопасност на движението, уточни министърът на транспорта
21.01 | 20:15
Най-четени
-
Йотова очаква кабинетът "Желязков" да приключи с кризата
Вицепрезидентът подчерта, че нейната теза винаги е била за силен политически кабинет, а не...
21.01 | 14:45
-
Защо жените изневеряват? Ново проучване разкрива сложните им мотиви
Жените в проучването като цяло оценявали партньорите си като физически по-привлекателни, но...
21.01 | 11:15