Нов метод инспектира безопасността на самолетите 24.03 | 16:52
Технологията позволява бърза проверка на корпусите от композитни материали

Екип от специалисти от Масачузетския технологичен институт (MIT) разработиха нов метод за изследване и анализ на композитните материали, които влизат в конструкцията на модерните самолети, автомобили, мостове и перки на ветрогенаратори.
В последните години много авиопроизводители започнаха да влагат корпусите на самолетите си усъвършенствани композитни материали. Това са клас суперздрави и леки комплексни материали, изградени от изключително здрави нишки (стъклени или въглеродни), които вложени пластмасова или метална матрица.
Голям недостатък на композитните материали обаче, е че те са по-трудни за проверки за увреждания, тъй като за разлика от алуминия, тяхната повърхност много често остава здрава след удар или продължително натоварване. Затова структурните нарушения във вътрешността са трудни за откриване, коментира специалистът по аеронавтика и астронавките Брайн Уордъл, цитиран от physorg.com
За да решат този проблем Уордъл и колегите му са разработили нов метод за установяване на вътрешни увреждания. Методът включва използването на просто ръчно устройство и чувствителна на термокамера. За да работи системата обаче, в материала трябва да бъдат вложени и въглеродни нанотръби, които генерират необходимата температура за теста.
Един от методите, които инспекторите използват днес за откриването на пукнатини в композитни материали, е инфрачервената термография, която използва инфрачервената радиация, отделяна от вътрешността на материала при нагряването му. Всяка пукнатина или разлепяне на слоевете предизвиква аномалия в топлинния поток, която камерата може да засече.
Този метод е ефективен, но тромав, тъй като изисква поставянето на големи нагреватели близо до повърхността, коментират специалистите. При новия подход на учените в MIT, в композитния материал биват поставени въглеродни нанотръби.
Когато към повърхността на материала бъде приложен слаб електрически ток, нанотръбите се нагряват. Това премахва нуждата от външен източник на топлина, а инспекторът може да лесно да види уврежданията с помощта на термокамера или термоочила.
Подходът позволява многократно по-бързото тестване на самолетите от страна на собствениците им, казва Уордъл. Проектът е част от многогодишните усилия на аерокосмическата идустрия да подобри механичните свойства на композитните материали.
Водещи
-
Преизчисляването на вота е готово: Според ЦИК ще има промени в парламента
Комисията изпрати данните в КС
12.03 | 21:00
-
Два протеста в София заради скандала с бюлетините
Полицията със специални мерки за сигурност
12.03 | 20:45
-
Борисов: Европа и България трябва да участват в намирането на решение за постигане на мир в Украйна
Резултатите от преговорите между САЩ и Украйна в Джеда относно споразумение за прекратяване на...
12.03 | 20:29
-
Осигурени са още 50 млн. лв. за продължаване на "Грижа в дома"
Парите са по европроект и са с 50% повече спрямо първоначалния бюджет, така патронажна грижа...
12.03 | 20:15
Най-четени
-
Новата минимална заплата в Гърция удари рекорд
Съседката ни продължава да повишава доходите си, докато България остава на последно място в ЕС
12.03 | 15:30
-
Трагичен инцидент отне живота на двама абитуриенти на 18 години при тежка катастрофа
По случая е образувано досъдебно производство, което ще изясни всички обстоятелства около...
12.03 | 09:59
-
Екатерина Михайлова: Тръгнали сме към дъното
Особено критично проф. Михайлова се отнесе към писмото, изпратено от прокуратурата до...
12.03 | 09:15
-
Родителите на Мартин Елвиса потънали в земята от срам заради него
Те били изключително разочаровани от поведението на сина си в шоуто
12.03 | 17:00