Нов метод инспектира безопасността на самолетите 24.03 | 16:52
Технологията позволява бърза проверка на корпусите от композитни материали
Екип от специалисти от Масачузетския технологичен институт (MIT) разработиха нов метод за изследване и анализ на композитните материали, които влизат в конструкцията на модерните самолети, автомобили, мостове и перки на ветрогенаратори.
В последните години много авиопроизводители започнаха да влагат корпусите на самолетите си усъвършенствани композитни материали. Това са клас суперздрави и леки комплексни материали, изградени от изключително здрави нишки (стъклени или въглеродни), които вложени пластмасова или метална матрица.
Голям недостатък на композитните материали обаче, е че те са по-трудни за проверки за увреждания, тъй като за разлика от алуминия, тяхната повърхност много често остава здрава след удар или продължително натоварване. Затова структурните нарушения във вътрешността са трудни за откриване, коментира специалистът по аеронавтика и астронавките Брайн Уордъл, цитиран от physorg.com
За да решат този проблем Уордъл и колегите му са разработили нов метод за установяване на вътрешни увреждания. Методът включва използването на просто ръчно устройство и чувствителна на термокамера. За да работи системата обаче, в материала трябва да бъдат вложени и въглеродни нанотръби, които генерират необходимата температура за теста.
Един от методите, които инспекторите използват днес за откриването на пукнатини в композитни материали, е инфрачервената термография, която използва инфрачервената радиация, отделяна от вътрешността на материала при нагряването му. Всяка пукнатина или разлепяне на слоевете предизвиква аномалия в топлинния поток, която камерата може да засече.
Този метод е ефективен, но тромав, тъй като изисква поставянето на големи нагреватели близо до повърхността, коментират специалистите. При новия подход на учените в MIT, в композитния материал биват поставени въглеродни нанотръби.
Когато към повърхността на материала бъде приложен слаб електрически ток, нанотръбите се нагряват. Това премахва нуждата от външен източник на топлина, а инспекторът може да лесно да види уврежданията с помощта на термокамера или термоочила.
Подходът позволява многократно по-бързото тестване на самолетите от страна на собствениците им, казва Уордъл. Проектът е част от многогодишните усилия на аерокосмическата идустрия да подобри механичните свойства на композитните материали.
Водещи
-
В Белград празнуват Нова година от днес до края на януари
Етно-джаз оркестърът на тромпетиста Деян Петрович ще забавлява публиката от 21:30 ч., a...
13.01 | 12:59
-
Обявиха в кои области има най-много болни от грип
Всяка регионална здравна инспекция автономно решава дали да обяви грипна епидемия в областта,...
13.01 | 12:45
-
508 снегопочистващи машини са мобилизирани за обработка на настилките по републиканската пътна мрежа
Силният снеговалеж наложи временно ограничение за движението на тежкотоварни автомобили над 12...
13.01 | 12:30
-
Meteo Balkans: След валежите от сняг се задава кучи студ
Очакваме температури под минус 10°, а в някои райони в Югозападна България и котловините - и...
13.01 | 12:15
Най-четени
-
Почитаме християнските мъченици Ермил и Стратоник
Ермил бил дякон в църквата в Сингидунум
13.01 | 09:15
-
Драстично поскъпват банковите услуги от пролетта
Водещи финансови институции в страната обявиха по-високи тарифи за редица услуги, включително...
13.01 | 09:45