Самолетните писти стават по-сигурни 03.08 | 07:17
Нова система от радари и камери засича опасни предмети върху повърхността на пистите

Съвременните самолети са подложени на сериозни натоварвания по време на излитане и кацане. Поради тази причина много често от тях се откъсват различни малки по размери парчета, които падат върху пистата и с това излагат следващите излитащите или кацащи машини на риск.
Мнозина вероятно ярко си спомнят катастрофата на свръхзвуковия самолет "Конкорд" преди повече от 10 години. Тогава за "виновник" за трагедията бе посочено парче метал, лежащо на пистата по време на излитането.
За да се намалят подобни инциденти до минимум, персоналът на много от летищата по света бе заставен да оглежда пистите на всеки шест часа за подобни опасни отломки. Това обаче се оказа доста несъвършена система с оглед на редицата фактори, които могат да доведат до грешки – голяма площ на пистите, дълъг интервал между огледите, лоши метеорологични условия, невнимание на персонала и пр.
За да решат проблема инженери от германския институт Фраунховен са разработили нова система за безопасност, която може да следи пистите за опасни отломки 24 часа в денонощието при всякакви метеорологични условия, информира PhysOrg.com
Системата се състои от сканиращи устройства, които ще бъдат инсталирани по протежение на пистите. Те ще могат да откриват и най-малки предмети с размери до 1-2 см във всички посоки на разстояние до 700 метра, твърдят създателите ѝ.
Системата е съставена от свързани в мрежа инфрачервени камера, оптични 2D и 3D камери и радари, които се управляват от специален софтуер.
Тя ще бъде проектирана така, че да открива обектите при всякакви метеорологични условия и да предупреждава наземния персонал, само ако въпросният обект се задържи продължително време на едно място. Това ще намали риска от фалшиви тревоги, генерирани от носени от вятъра найлонови торбички или птици, които са кацнали върху пистата.
Подобни радарни системи са били разработвани и в миналото. Те обаче били способни да откриват само метални обекти, често вдигали фалшиви аларми и за разлика от новата система били с неудобни размери и позициониране върху пистата.
Първите реални тестове на новите радарни сензори и на камерата ще започнат на летище Кьолн-Бон тази есен. Плановете предвиждат бъдещо тестване на няколко демонстрационни системи преди края на проекта през април 2012 г.
Водещи
-
За осем месеца: Почистени са над 170 вагона и мотриси на БДЖ от графити
Данните са за периода от януари миналата година до днес. За набезите се работи съвместно с МВР...
20.06 | 14:30
-
Важна новина за АМ "Хемус" през следващата седмица 2
През следващата седмица - от 23 до 27 юни, за обрушване на откоси ще се ограничи движението в...
20.06 | 14:15
-
Борисов направи остри критики към депутатите от ПП-ДБ днес
"Божанов и Мирчев да оказват натиск върху ГЕРБ - това звучи като анекдот", заяви Борисов пред...
20.06 | 13:59
-
Обявяваме личен фалит - ето как
При продажба на вещ в съпружеска имуществена общност съпругът недлъжник има право да получи...
20.06 | 13:30
Най-четени
-
Даниел Митов обяви какъв е планът на МВР за въвеждането на еврото у нас по време на Национална дискусия
Той включва съвкупност от дейности за защита на финансовата система и обществото в периода на...
20.06 | 10:45
-
Забранява се пускането на пазара на електронни цигари за еднократна употреба
Текстът беше приет на второ четене със 133 гласа "за", 30 "против" и 8 "въздържал се".
20.06 | 09:45
-
Левон Хампарцумян: Предлагам като свърши тази история с еврото, данъчните да започнат да си гледат работата
Пазарът се саморегулира
20.06 | 11:30