CD-то стана на 30 години 01.10 | 17:35
На 1 октомври 1982 г. в Япония се издава първият компактдиск с търговска цел - албумът на Били Джоел "52nd Street"

На 1 октомври 1982 г. в Япония се издава първият компактдиск с търговска цел. Става дума за албума на Били Джоел "52nd Street". 30 години по-късно светът разполага с десетки, дори стотици милиарди продадени CD носители на музика. Джоел пък отдавна е спрял да записва поп музика, а музикалната индустрия разполага с много нововъведения и различни канали на разпространение.
Когато първият CD плейър е изкаран на пазара в същия този ден, продуктът е определен като "ново дигитално устройство за слушане на музика, което използва лазерни лъчи".
Между другото, компактдискът е изобретен няколко години преди самата дата на неговата публична поява. Първото тестово CD е с "Алпийска симфония" на Рихард Щраус. Първото произведено във фабрика CD пък е "The Visitors” на култовите шведи ABBA, но то бива издавано с търговска цел малко по-късно.
Адаптирането към иновацията, въведена от компактдиска, не се случва веднага. Касетите все още властват на пазара до края на 80-те години на XX век. Първият албум, който достига до един милион продадени копия на CD носител, е "Brothers in Arms” на Dire Straits, издаден през 1985 година.
Както често става с технологиите, една от причините за бавното разпространение на компактдисковете като предпочитан носител е... цената. Всяко CD в началото на 1980-те години е струвало 15 щатски долара (равняващо се на 35 сегашни щатски долара). Плейърът на Sony CDP-101 пък е струвал близо 730 долара, или, ако отново сложим паралел между нивото на инфлация и икономическите условия, все едно да се наложи да платите 1750 долара днес.
С идването на компактдиска се заформя ожесточен дебат относно качеството на звука при него, при касетите, и най-вече – при плочите. Все още сме свидетели на множество спорове между любители на "остарелите" плочи, които обаче за някои носят и най-кристално ясно звучене със себе си.
Истината е, че повечето хора не "употребяват" музиката в условия на вакуум. Дори днес, изтъква Хийдър Кели от CNN, ако се замислите, слушаме музиката главно на по-евтини слушалки и в околна среда, пълна с шумове. В такива условия е доста трудно да направим разликата между това дали слушаме компактдиск, или пък mp3 файлове.
Една огромна промяна, която дисковете донасят, е самата връзка между слушателя и музиката.
"Смяната на формата най-често има огромно влияние върху начина, по който хората слушат, "консумират" или разпространяват музиката. Нерядко обаче форматът променя и креативността и подхода на музикантите", посочва Марк Кац, професор в Университета на Северна Каролина.
Първите компактдискове са съдържали до 74 минути музика, във всички случаи – поне няколко песни повече, отколкото плочите. По-големите възможности за изява логично довеждат и до стимул за творците да разгръщат креативността си, без да се притесняват за накъсване на техния труд и нужда от смяна на касети или плочи от страна на потребителя.
Няма как да се подмине и факторът "удобство". В сравнение с плочите, дисковете се оказват революционни със своите скромни 4,5 инча диаметър. Прехвърлянето през песните се извършва с лекота, ако слушателят желае да слуша някоя друга песен от диска.
Може да е изненадващо (или пък не е чак толкова учудващо, всъщност), но и кариерата на Били Джоел, и продажбите на компакт дискове, се държат на все още стабилно ниво. Макар пазарният дял на дисковете постоянно да намалява, CD носителите още водят по продажби като носител. Според Billboard и Nielsen Company, за първата половина на 2012 година, в САЩ 61% от продадените албуми са били на CD.
Новите врагове на дисковете са mp3 файловете. Дали става дума за "бърнването" на mp3 файлове от компакт дискове на компютри, и пренасянето им по торент сайтовете, или за схемите, базирани на iTunes на Apple – тоест продаването "на парче", дисковете отстъпват. Популярни услуги като Spotify и Pandora позволяват на потребителите да стриймват музика откъдето и да е, а Amazon и Apple съветват слушателите да съхраняват дигиталните си музикални библиотеки в информационния облак на мрежата.
Подобно на това, което дисковете са направили преди 30 години, сега новият формат подменя както производството, така и консумирането на музика. Творците могат, при желание, да продават и правят песните си една по една и да ги представят на публиката, вместо да чакат направата на цял албум. Не времетраенето на дадена песен е от значение, а големината ѝ като файл.
Интересното, с оглед на вечния ни технологичен прогрес, е дали дисковете ще събудят толкова носталгично-нежни чувства така, както грамофонните плочи правят и до днес. Романтиката на винилите се корени някъде из хипнотизиращото въртене на черните им дискове, или пък на страхотно изрисуваните им големи корици. Дисковете рядко разполагат с тази красота, но несъмнено са изиграли своята огромна роля – за индустрията, за слушателите, и не на последно място – за творците.
Водещи
-
Атанас Славов: Случващото се около Сарафов е политико-прокурорски опит за преврат в съдебната власт
Той определи прокурорската колегия като "шпицкоманда, която се подчинява на воля, външна за...
05.10 | 14:00
-
Неочакван ефект срещу рака на витамин С
05.10 | 13:40
-
Иван Иванов и Атанас Зафиров инспектираха новопостроения участък от АМ “Хемус”
Работим по това пострадалите от наводненията да получат обезщетения и помощи, заяви...
05.10 | 13:20
-
Инцидент със загинал и осем пострадали прекрати рали "Планинско изкачване Аладжа манастир“ край Варна
След като е изпуснал завой, състезателен автомобил е минал през мантинелата и се е врязал в...
05.10 | 12:59
Най-четени
-
И днес разчистват "Елените" след потопа
В засегнатите от наводнението общини Царево и Несебър остава в сила обявеното бедствено...
05.10 | 11:20
-
Пуснаха нов участък от АМ "Хемус" за превозни средства до 12 тона
Участъкът е с дължина 10 км
05.10 | 10:20
-
"Бягане за животните" в Борисовата градина
Благородна кауза събира хора и техните любимци
05.10 | 09:45