Световната преса нахвали „Цветът на хамелеона“ 02.04 | 16:54

От New York Times до Examiner – всички пишат за филма на Емил Христов

От Мартина Панайотова

Новият български филм "Цветът на хамелеона" се сдоби с редица ласкави ревюта от някои от най-големите и квалитетни световни медии. Режисьорският дебют на Емил Христов, който разказва за приключенията на младия мошеник Батко Стаменов в края на социализма и след него, се оказва един от най-отличителните продукции от Новата българска вълна. Официалната премиера у нас е на 5 април, като филмът вече обиколи редица световни кино фестивали.

Ето как го оцениха медиите:

В този стилизиран, страховит, архи-литературен пастиш на шпионски трилър и историята на едно младежко съзряване, българският режисьор Емил Христов си представя края на комунизма като драматична подмяна на една реалност с друга. Или може би рухването на един абсурд и триумфа на друг. Като разказвач и майстор на образи Емил Христов демонстрира забележително, богато чувство за странност.

(A.O. Scott, NY Times)

***

Режисьорският дебют на Емил Христов беше без съмнение най-оригиналният филм в селекцията на солунския фестивал. Филмът пращи от идеи, което съвсем не е изненада, тъй като сценарист е Владислав Тодоров, автора на удивително изобретателния Дзифт… Цветът на Хамелеона е зашеметяващ филм, развеселяващ и често свръх енергичен.

(Laura Kern, Film Comment)

***

Много оригинален филм с ярка и филигранна картина и невероятна актьорска игра … препълнен с визуални гегове и шеговити препратки към филми… завладяващи, екстравагантни второстепенни герои… Непочтителен от край до край филмът се гаври еднакво с апаратчици и свободомислещите радикали.

(Howard Feinstein, Filmmaker Magazine)

***

Черно-комедиен абсурдистки трилър, който става все по-малко абсурден с натрупването на ексцентричностите… Много стилен и интелигентен меланж на шпионски филми от времето на студената война… Мнозина от вас ще обсъждат неочаквания финал на излизане от киното. Силно препоръчвам.

(John DeWitte, Examiner)

***

Дългият опит на Емил Христов като изтъкнат кинематографист допринася за поразителния вид на тази адаптацията на романа Цинкограф от Владисла Тодоров, цинично забавен както Параграф 22.

(Kent Turner, Film Forward)

***

Емил Христов последователно ползва дяволски прелъстителна естетика, за да разкраси доминиращото чувство на гротесков цинизъм, който е реакция на корупцията и идиотщината в държавата.

(Chris Cabin Slant)

***

Ако търсите пост-съветска, абсурдистка черна политическа сатира, която да разбута нещата – обадете се на българите. Те се присмиват с голяма убедителност и дяволски плам…

(Jack Lyons, Palm Springs Desert News)

***

Не се вбесявай, а си отмъсти, или още по-добре – създай си своя собствена тайна полиция. Това прави един фрустриран информатор в Цвета на хамелеона – политическа сатира, където гаврата се поднася с каменно лице. Дълги години българското кино в голяма степен отсъства, но страстното въображение на Христов и Тодоров започва да набавя липсата.

(Nicolas Rapold, Film Comment)

 ***

Ако търсите филм, който ще ви предизвика, угнети, развесели и завладее гледайте този филм. Съмнявам се, че някога ще видите друг подобен филм.

(Steve Kopian, Unseen Films)



Водещи

Най-четени