Синдикат "Образование: Телефоните на учениците са отговорност на родителите 09.06 | 13:30
87,5% от запитаните в изследване смятат, че външното оценяване след 4. клас трябва да отпадне

Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" направи изследване по повод част от промените в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), които предстоят да станат реалност.
В изследването са участвали 4935 респонденти, от които 94,1% са педагози, а останалите - непедагогически специалисти и родители, съобщиха от синдиката с председател д-р Юлиян Петров.
Оттам припомнят, че Министерството на образованието и науката (МОН) оповести намерението си да направи редица промени в (ЗПУО) и образователните политики.
"Някои от тях дискутираме от десетилетия. За съжаление, досега промените традиционно са насочени към увеличаване на задълженията на учителите и директорите (включително несвойствени дейности), както и към освобождаване на родителите от отговорности", коментират от синдиката.
Средната възраст на участниците в изследването е 54 години, което е съотносимо с възрастта на българските учители.
На въпроса: "Смятате ли, че предложените промени за забрана на телефоните ще допринесат за реализирането на този текст в закона в интерес на по-добрата мотивация на учениците?" - 56,9% от участниците смятат, че забраната няма да подейства, ако не се предвиди отговорност и санкция за родителите. Само 30% са оптимисти, че тази промяна в закона ще гарантира спазването на забраната.
81,1 процента са убедени, че допълнителното задължение за учителите и директорите да съхраняват и носят отговорност за ученическите телефони, които според МОН трябва да бъдат изземвани на входа, е поредната абсурдна идея и би унижило отново българските учители.
Синдикатът "Образование" е категоричен, че отговорност за телефонната забрана трябва да поемат и родителите чрез административна и финансова санкция при нарушение.
"Около 30 процента от респондентите са готови за символични, а още толкова - за ефективни протести срещу продължаващата агресия от страна на ученици и родители към учителите, както и срещу задължението за пазене на ученически телефони", се казва в съобщението.
В него се информира, 89,3% от анкетираните са убедени, че без оценка за дисциплина, без гарантирано спазване на училищния правилник и без вменяване на административна и финансова отговорност на родителите, нищо в образователната система няма да се промени.
По-рано МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование. В тях се предвижда въвеждане на забрана на мобилни телефони в училищата, като се оставя възможността да се използват само за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства. Използването на електронни устройства не само пречи на концентрацията и понижава образователните резултати на учениците, но и влошава техните когнитивни, двигателни, социални, емоционални и комуникативни умения, се посочва в мотивите на МОН.
От синдиката отбелязват днес, че средствата по единните разходни стандарти са предназначени единствено за качествено образование. На въпроса: "Смятате ли, че е уместно средства от единните разходни стандарти за образование да се използват за изграждане на "къщички за телефони", при положение че не се предвижда отговорност за родителите?" (за справка: стойността на 30 клетки за телефони е около 1100 лв.), 89,6% са против изграждането на т.нар. хотели за телефони за сметка на училището.
По въпроса за придобиване на основно образование, 63% смятат, че това трябва да се случва след осми клас, а 32% не искат промяна в настоящия модел.
Относно отпадането на националното външно оценяване в четвърти клас - 87,5% категорично подкрепят премахването му, а под 10% смятат, че има важна статистическа стойност.
Още по-категорични - 89 процента, са в подкрепа на отпадане на националното външно оценяване в десети клас.
48,3% са за отпадане на националното външно оценяване след седми клас, тъй като учениците губят мотивация към важни, формиращи личността предмети, които не са обхванати от външното оценяване. Около 40% от респондентите виждат смисъл в провеждането на това национално външно оценяване.
88,9% от запитаните учители и служители подкрепят връщането на повтарянето на клас, включително и във втори, трети и четвърти клас. Повтарянето на клас в начален етап трябва да се допуска само при явни езикови и социални дефицити.
"Синдикатът "Образование" ще продължи да води този обществен образователен дебат и заявява позицията на българските учители, че основните образователни политики често се формират без експертизата на работещите педагози, което ги прави фиктивни и неефективни.
Европейските образователни политики се създават с участието на работещите учители, докато в България водещи са предложенията на политически партии, които често са лишени от педагогически опит", се казва в съобщението.
Водещи
-
Помощ от Apple са поискали от ФБР, за да отключат телефона на Алексей Петров
Айфонът, който потенциално съдържа ключова информация за последните му контакти, бизнес сделки...
08.09 | 17:40
-
Откриха "Алеята на книгата"
В 61 бели шатри са събрани над 150 български издателства и автори
08.09 | 17:20
-
Кремъл: Санкциите никога няма да накарат Русия да промени курса си
Няколко часа по-рано САЩ и Европейският съюз посочиха, че обмислят налагането на допълнителни...
08.09 | 17:00
Най-четени
-
Проф. Даниел Вълчев: Натискът за предсрочни избори ще се усилва
Според него правителството е в режим на оцеляване
08.09 | 11:20
-
Побоят над МВР шефа в Русе: Противоречива информация и различни версии
Тихомир Безлов и Любомир Рангелов с горещ коментар
08.09 | 09:45