Блокираният Суецки канал „държи“ стоки за $10 млрд. 26.03 | 18:28
Операцията по освобождаването на заседналия контейнеровоз може да отнеме седмици

Заседналият мега контейнеровоз в Суецкия канал блокира стоки на стойност близо 10 милиарда долара на ден или 400 милиона на час, предаде БНТ. Въпреки всички усилия за деблокиране на ключовата водна артерия през която минават 12% от световната търговия, операцията може да отнеме седмици.
Наета е компанията, участвала при случаите със заседналия пътнически лайнер "Коста Конкордия" и потъналата подводница "Курск". От двете страни на канала са се образували огромни опашки от чакащи кораби. Кризисната ситуация сериозно застрашава снабдителните вериги.
Контейнеровозът "Евър Гивън" е заседнал здраво и освобождаването му е много по-сложно и продължително, отколкото се очакваше. Корабът с водоизвестимост 200 хиляди тона може да носи 20 хиляди контейнера и е сред най-големите в света. Управата на Суецкия канал прави всичко по силите си да освободи гиганта с влекачи и тежка земекопна техника. Общо 160 кораба, включително за насипни товари и танкери, чакат на опашка от двете страни на канала, който разделя Африка от Близкия изток и Азия.
Освен петрол, по море пътуват дрехи, мебели, компоненти за производства и авточасти. Това създава допълнителен риск за нарушаване на снабдителните вериги, вече пострадали от пандемията от COVID-19.
"Много скоро в Европа ще видите покачване на цените на горивата. Освен това има стоки, ще се забави електронната търговия. Но най-важно е производството. Ако правите коли в Германия и чакате авточасти от Азия, сега разполагате само с това, което е на склад, но то ще свърши. Може да се стигне до затваряне на заводи", заяви експертът Сал Марколиано.
Корабни компании започват да пренасочват съдовете си през Южния рог на Африка - Нос Добра надежда.
"Това са 4 хиляди мили пътуване или 12 до 14 дни. Внезапно пристанищата са празни, а после ще се изсипят кораби, които трябва да се разтоварват", допълни Сал Марколиано.
Някои компании обмислят транспорт по въздух или с влак на продукти с по-висока стойност.
Водещи
-
Митов:За мен това е чиста проба саботаж на въвеждането на еврото в България.
Министърът посочи, че до преди два часа искането на президента не е било внесено в парламента,...
12.05 | 17:59
-
Стотици кулинарни майстори ще участват във Фестивал на баницата във Врачанско
По традиция кулинарните шедьоври ще бъдат разделени в три категории - солена, сладка и...
12.05 | 17:40
-
Хотелиери и ресторантьори недоволни от ремонтите по пътя към морето
По този начин според организацията държавата работи за конкурентните ни съседни дестинации...
12.05 | 17:20
-
Прокуратурата разследва Конституционния съд за касирането на изборите
Наблюдаващият прокурор Виолета Марчева от отдел "Специализиран" на СГП е преценила, че има...
12.05 | 16:59
Най-четени
-
Алгафари за референдума: Баба Пена и бай Хасан не трябва да бъдат питани за еврозоната
Това заяви пиар експертът Нидал Алгафари по темата с референдума за еврозоната, иницииран от...
12.05 | 13:30
-
Няма българска череша и няма да има тази година, категоричен е доцент Димитър Сотиров
Овощар: Ако клиентите не купуват череши, търговците ще свалят цената
12.05 | 10:15
-
Зафиров: Референдумът за еврото въобще не трябва да влиза в Народното събрание
„Ние сме за всенародни допитвания, но те трябва да отговарят на правовия ред, законността и...
12.05 | 12:57
-
Румен Радев внася в НС предложението си за референдум за еврото
Партиите в парламента са на различни позиции
12.05 | 09:15