София, Варшава и др. в Източна Европа ще завеждат дело срещу пакета „Мобилност“ 31.01 | 16:30
Основната им цел е премахването на 8-седмичния лимит за престой на ТИР в друга държава

Полша, България и други източноевропейски членки на ЕС обмислят да заведат дело срещу новите транспортни правила, известни като пакет "Мобилност", които ще принудят техните ТИР-ове да се връщат у дома на всеки 8 седмици – промяна, за която заявяват, че ще нанесе щети на компаниите им, заявяват дипломати, цитирани от Ройтерс, предаде БНР.
По-богатите страни членки, включително Франция и Холандия, настояват за реформата и спорът раздели по линия изток-запад блока, който и без това понесе щети заради Брекзит.
По-бедните страни от източния фланг на ЕС искат да се облагодетелстват от предлагането на по-евтини услуги, за да разширят своите икономики и да наваксат с растежа след десетилетия зад Желязната завеса.
Техните камиони и шофьори пътуват в ЕС, а Франция и други страни се притесняват, че тази практика ощетява собствените им шофьори.
Мнозинството страни от ЕС се споразумяха миналия декември да реформират транспортния сектор на общността, включително да дадат задължат шофьорите, работещи в чужбина, да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Заложено е и седмичната почивка от поне 45 часа да се прекарва извън превозното средство, но не на паркинг, като работодателите трябва да плащат за настаняването.
Новите правила ще принудят международните ТИР-ове да се връщат в страната на компанията си на всеки осем седмици в стъпка, която има за цел борба с практиката да се регистрират фирми в държави с по-ниски данъци, без да оперират реално там.
Но България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва, Естония, Малта и Кипър са против тези реформи, заявяват дипломатически източници.
Тези страни искат промени в новите правила, които се очаква да бъдат дискутирани от Европарламента идните месеци.
"Група страни искат да видят промени в 8-седмичното правило. Ще видим докъде ще стигнат разговорите, нещата може да стигнат до съдилища", заяви високопоставен евродипломат пред Ройтерс тази седмица.
"Това ощетява сериозно нашите компании. Ако нямаме друг избор, ще подадем съдебен иск в Европейския съд", заяви втори дипломат от въпросните страни.
Според източноевропейците връщането на празни камиони носи икономически вреди и оставя сериозен въглероден отпечатък в момент, в който блокът се стреми да ограничи вредните емисии с цел борба с климатичните промени.
Западът, от друга страна, вижда в настоящите практики в транспортния сектор социален дъмпинг – практиката на прехвърляне на операции в страни с по-ниски данъци, заплати или по-слаби права на работниците.
Водещи
-
България и Турция ще сключат Меморандум в областта на електроенергетиката
Това реши МС на заседанието си днес
30.04 | 17:20
-
Украйна е готова да подпише споразумение за природните ресурси със САЩ
Това съобщи източник от правителството в Киев
30.04 | 17:00
-
Имитаторка на Ергенките ги попиля (ВИДЕО)
30.04 | 16:45
-
Министър Гуцанов: Няма да се отнемат вече придобити права на пенсионери
Той участва в дебат за бъдещето на пенсионната система, организиран от КНСБ, заедно с Деница...
30.04 | 16:30
Най-четени
-
Зоните за почасово платено паркиране в София няма да работят на 1 май
На 2 май, 3 май и 5 май 2025 г. зоните за почасово платено паркиране ще работят нормално.
30.04 | 11:15
-
Балабанов: Не се казвам Асен Василев и не съм правил глупав План за възстановяване и устойчивост, заради който се чудим как да наредим бюджета
Балабанов е категоричен, че за да се свърши цялата планирана работа на правителството - трябва...
30.04 | 09:59
-
Кога преминаваме към електронна трудова книжка и какво да правим, ако сме изгубили хартиената
Къде можете да проверите с кои фирми работодатели сте имали сключени трудови договори:
30.04 | 08:45
-
Жълт код за опасност от слана
В планините ще бъде слънчево. Ще духа умерен, по билата - до силен североизточен вятър....
30.04 | 08:05