София, Варшава и др. в Източна Европа ще завеждат дело срещу пакета „Мобилност“ 31.01 | 16:30
Основната им цел е премахването на 8-седмичния лимит за престой на ТИР в друга държава

Полша, България и други източноевропейски членки на ЕС обмислят да заведат дело срещу новите транспортни правила, известни като пакет "Мобилност", които ще принудят техните ТИР-ове да се връщат у дома на всеки 8 седмици – промяна, за която заявяват, че ще нанесе щети на компаниите им, заявяват дипломати, цитирани от Ройтерс, предаде БНР.
По-богатите страни членки, включително Франция и Холандия, настояват за реформата и спорът раздели по линия изток-запад блока, който и без това понесе щети заради Брекзит.
По-бедните страни от източния фланг на ЕС искат да се облагодетелстват от предлагането на по-евтини услуги, за да разширят своите икономики и да наваксат с растежа след десетилетия зад Желязната завеса.
Техните камиони и шофьори пътуват в ЕС, а Франция и други страни се притесняват, че тази практика ощетява собствените им шофьори.
Мнозинството страни от ЕС се споразумяха миналия декември да реформират транспортния сектор на общността, включително да дадат задължат шофьорите, работещи в чужбина, да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Заложено е и седмичната почивка от поне 45 часа да се прекарва извън превозното средство, но не на паркинг, като работодателите трябва да плащат за настаняването.
Новите правила ще принудят международните ТИР-ове да се връщат в страната на компанията си на всеки осем седмици в стъпка, която има за цел борба с практиката да се регистрират фирми в държави с по-ниски данъци, без да оперират реално там.
Но България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва, Естония, Малта и Кипър са против тези реформи, заявяват дипломатически източници.
Тези страни искат промени в новите правила, които се очаква да бъдат дискутирани от Европарламента идните месеци.
"Група страни искат да видят промени в 8-седмичното правило. Ще видим докъде ще стигнат разговорите, нещата може да стигнат до съдилища", заяви високопоставен евродипломат пред Ройтерс тази седмица.
"Това ощетява сериозно нашите компании. Ако нямаме друг избор, ще подадем съдебен иск в Европейския съд", заяви втори дипломат от въпросните страни.
Според източноевропейците връщането на празни камиони носи икономически вреди и оставя сериозен въглероден отпечатък в момент, в който блокът се стреми да ограничи вредните емисии с цел борба с климатичните промени.
Западът, от друга страна, вижда в настоящите практики в транспортния сектор социален дъмпинг – практиката на прехвърляне на операции в страни с по-ниски данъци, заплати или по-слаби права на работниците.
Водещи
-
Във Варна протестират в подкрепа на кмета Благомир Коцев (ВИДЕО)
На място пристигнаха и депутатите от ПП - ДБ, напуснали днес пленарното заседание, за да...
09.07 | 20:40
-
На първо четене: 25% намаление на таксите за студентите платено обучение
Възможно е между първо и второ четене да бъде предвидено и по-голяма намаление
09.07 | 20:20
-
Повдигнаха обвинение на варненския кмет Коцев и още трима души
Четиримата остават в ареста за 72 часа
09.07 | 20:00
-
Бившата жена на Пепи Еврото: Знае, че го издирват, не е в Гърция
Любена Павлов и ексглавният прокурор Иван Гешев са сред свидетелите, явили се днес по делото...
09.07 | 19:30
Най-четени
-
Ивелин Михайлов: Пеевски е поискал досиетата на 88 кмета от „Промяната“
„Делян Пеевски е изискал досиетата на 88 кмета от ‘Продължаваме промяната’. Изиска им е, за да...
09.07 | 11:30
-
Борисов: Когато ПП-ДБ говорят и ви кажат: "Добър ден!", можете да си пуснете лампата
По думите му няма проблем с достъпа до образование, а конвертируемостта на дадена специалност....
09.07 | 10:45
-
Асен Василев твърди, че Борисов е свързан с фирмата, подала сигнал срещу кмета Коцев
Василев твърди, че за последните три година в мандата на Иван Портних същата фирма е спечелила...
09.07 | 11:59
-
"Гугъл на аматьори не прощава!: ГЕРБ отвърна на ПП с контраснимка
Още в началото на юли термометрите показваха между 35 и 40 градуса, а горещините създават...
09.07 | 14:30