София, Варшава и др. в Източна Европа ще завеждат дело срещу пакета „Мобилност“ 31.01 | 16:30
Основната им цел е премахването на 8-седмичния лимит за престой на ТИР в друга държава

Полша, България и други източноевропейски членки на ЕС обмислят да заведат дело срещу новите транспортни правила, известни като пакет "Мобилност", които ще принудят техните ТИР-ове да се връщат у дома на всеки 8 седмици – промяна, за която заявяват, че ще нанесе щети на компаниите им, заявяват дипломати, цитирани от Ройтерс, предаде БНР.
По-богатите страни членки, включително Франция и Холандия, настояват за реформата и спорът раздели по линия изток-запад блока, който и без това понесе щети заради Брекзит.
По-бедните страни от източния фланг на ЕС искат да се облагодетелстват от предлагането на по-евтини услуги, за да разширят своите икономики и да наваксат с растежа след десетилетия зад Желязната завеса.
Техните камиони и шофьори пътуват в ЕС, а Франция и други страни се притесняват, че тази практика ощетява собствените им шофьори.
Мнозинството страни от ЕС се споразумяха миналия декември да реформират транспортния сектор на общността, включително да дадат задължат шофьорите, работещи в чужбина, да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Заложено е и седмичната почивка от поне 45 часа да се прекарва извън превозното средство, но не на паркинг, като работодателите трябва да плащат за настаняването.
Новите правила ще принудят международните ТИР-ове да се връщат в страната на компанията си на всеки осем седмици в стъпка, която има за цел борба с практиката да се регистрират фирми в държави с по-ниски данъци, без да оперират реално там.
Но България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва, Естония, Малта и Кипър са против тези реформи, заявяват дипломатически източници.
Тези страни искат промени в новите правила, които се очаква да бъдат дискутирани от Европарламента идните месеци.
"Група страни искат да видят промени в 8-седмичното правило. Ще видим докъде ще стигнат разговорите, нещата може да стигнат до съдилища", заяви високопоставен евродипломат пред Ройтерс тази седмица.
"Това ощетява сериозно нашите компании. Ако нямаме друг избор, ще подадем съдебен иск в Европейския съд", заяви втори дипломат от въпросните страни.
Според източноевропейците връщането на празни камиони носи икономически вреди и оставя сериозен въглероден отпечатък в момент, в който блокът се стреми да ограничи вредните емисии с цел борба с климатичните промени.
Западът, от друга страна, вижда в настоящите практики в транспортния сектор социален дъмпинг – практиката на прехвърляне на операции в страни с по-ниски данъци, заплати или по-слаби права на работниците.
Водещи
-
Фон дер Лайен получи наградата „Карл Велики”
Тя бе определена от испанския крал Фелипе VI като "олицетворението на европейския дух"
29.05 | 17:00
-
Руски хакери атакуваха Великобритания
Те се представили за журналисти в хода на шпионската операция
29.05 | 16:45
-
Юпитер в Рак от 9 юни: Какво ни носи?
Най-голямата планета в Слънчевата система ще остане във водния знак до 30 юни 2026 г.
29.05 | 16:30
-
Окончателно: Евелин Банев - Брендо получи над 10 години затвор
Той ще изтърпи наказанието си у нас при първоначален строг режим
29.05 | 16:15
Най-четени
-
Днес решават дали Варна ще изтегли дълг за милиони
Сесията ще се излъчва в реално време през YouTube канала на институцията.
29.05 | 10:30
-
Васил Терзиев: Това не е бюджетът, зад който заставам аз
Столичният общински съвет ще разгледа бюджета на общината за 2025 г.
29.05 | 12:59
-
Ще се повишат ли цените на имотите у нас след приемане на еврото
Той посочи още, че цените на имотите се определят на базата на тяхното търсене и предлагане. ...
29.05 | 12:45
-
Радостин Василев: „Възмутени сме от случилото се. Мисля, че е по-добре парламентът да почива и да не се събираме тук
По-рано депутати от "Възраждане" и от ПП-ДБ влязоха в спор заради темата за изучаването на...
29.05 | 11:45