Минаваме на смарт печки и хладилници 22.02 | 16:00

В Източна Европа сме много по-отворени към иноваците от западняците

От Кристиан Костурков

В близките няколко години ще купуваме все повече умни домакински електроуреди. Смарт печките, хладилниците, климатиците и др. ще имат все по-голямо присъствие в домовете ни. Както и при телефоните, напоследък делът на хората, които си купуват някакво оборудване за дома, предпочитат то да бъде по-модерно и "смарт”. Това се отнася включително и за потребителите в България. Процесът на дигитализация е една от основните тенденции на пазара, а оттам и при проектирането и производството на съвременна бяла техника, става ясно от думите на Андраш Тамаши, регионален директор "Продажби" на Electrolux Group за Югоизточна Европа и директор "Търговия на дребно" за Централна и Източна Европа.

Проучване показва, че в световен мащаб до 2018 г. т.нар. умни електроуреди ще заемат около 20% или дори повече от пазара. На практика всеки от нас, ако не разполага с такива, то поне е виждал у негов познат или роднина печка, която можеш да се настройва кога да се включи и на колко градуса, пералня, която работи с т.нар. отложен старт и започва да работи в определен час така, че да е изпрала, когато човек се прибере от работа. Или пък климатик, свързан със смартфона, от който може да се настрои още докато пътуваме към вкъщи и когато пристигнем, температурата у дома вече да е на желаното ниво.

1654117

Малко по малко дигитализацията ще заема все по-голям дял в домакинските електроуреди. След само няколко години ще бъде изключително разпространена практика умната ни фурна да ни показва докъде е стигнало печенето и как изглежда в момента на готвене ястието, докато се веселим с гостите на масата в хола чрез камера, свързана с телефона. Чрез комуникативното устройство в джоба ни и хладилникът ще ни казва какво има в него, за да не забравим да купим нещо необходимо, докато сме в магазина, каза Андраш Тамаши.

На практика процесът на дигитализация вече е налице от гледна точка на самото пазаруване на бяла и черна техника. 81% от потребителите в наши дни търсят информация в интернет преди да пристъпят към покупка на домакински електроуред. Паралелно с това 41% използват мобилни приложения, докато пазаруват. До 2020 г. пък една на всеки 5 продажби ще бъде направена изцяло онлайн.

Макар и да звучи малко невероятно, оказва се, че по отношение на новите технологии в Източна Европа сме доста по-отворени от западняците, с които ежедневно се сравняваме за какво ли не. "Има една обща характеристика при всички тенденции и това е, че всичко се случва по-бързо. Интересен пример за скоростта на промените е, че източноевропейските пазари настигат и надминават западните, по отношение възприемането на определени продуктови нововъведения. Например продажбите на индукционни плотове в Полша за последните 10 години са нараснали от 0% до 80% от общия пазар на електрически плотове, докато в Западна Европа делът на продажбите им достига едва до 40% за същия период от време. В България пък делът на уредите за вграждане вече достигна 26.5%”, разказва Тамаши. И допълва, че тове е едно много добро ниво и следва тенденциите в Централна и Източна Европа, като дори превъзхожда по този показател някои съседни държави. Затова и компаниите в сектора на домакинските електроуреди очакват в близките години около 80% от ръста в продажбите им да дойде от развиващите се пазари.

Водещи