Twitter предсказва движението на отделните акции 07.04 | 17:27

Информацията от социалната мрежа може да се използва за повишаването на възвращаемостта на инвестициите

От Георги Георгиев

Публикувано наскоро проучване на щатския университет Пейс (Pace University), показа че популярността на дадена компания на социалните мрежи може да предскаже стойности на акциите ѝ на борсата на следващия ден. Икономисти от Техническия университет в Мюнхен (TUM) са доразвили идеята с пускането на сайт, който предсказва тенденциите в цените на отделните акции на базата на потока от информация в Twitter, съобщава New York Times.

Новият сайт е създаден на базата на проучване, в което учените направили анализ на съдържанието и настроението в публикуваните съобщения, свързани с акциите на дадена компания. Те следели и за съдържанието на tweet-ове, които съветвали играчите да купуват, продават или задържат акциите си.

Резултатите показали, че настроенията от съобщенията в мрежата, кореспондират с доходите от индивидуалните акции и дори да предсказват нивата им един ден предварително. Оказало се, че инвеститорите, които се ориентирали по настроенията в социалната мрежа са постигнали средна възвращаемост на инвестициите си от 15% за в първата половина на 2010 г.

За разлика от изследването на университет Пейс е проведено само върху акциите на три компании (Starbucks, Coca Cola and Nike), анализаторите от TUM са включили всички tweet-ове, отнасящи се до 500-те компании на Standart&Poors за период от 6 месеца през 2010 г. и анализирали връзката им с борсовите показатели. Така те прегледали и обработили над 250 хиляди съобщения.

Оказало се, че информацията в Twitter успява да кореспондира движенията на пазара. Така силните сигнали за купуване били последвани от повишена възвращаемост на следващия ден. По големия брой tweet-ове също водел до подобно развитие на ситуацията за определени акции.

Учените открили, че високите колебания в цените на акциите пък водели до увеличен обмен на съобщенията в социалната мрежа, тъй като играчите се обръщали към своите сътрудници за повече информация и съвети. Повече спорове и несъгласия между потребителите на Twitter около определена акция възниквали, когато обемите на търговия били високи.

Изследователите също така наблюдавали циркулирането на съветите за инвестиране в мрежата и дали потребителите, които давали повече съвети, се сдобивали с повече последователи и retweet-ове.

За своя изненада учените установили, че retweet-ната информация не била с по-високо качество по отношение на прогнозна възвращаемост от останалите мнения. Тези 1,5 процента от потребители, които произвеждали половината от съобщенията, не давали по-качествени съвети за инвестиране от средното.

Съществувала обаче определена подгрупа потребители, които правели много точни прогнози за развитието на пазара в повече от три четвърти от случаите. Те се радвали на най-високите нива на retweet-ове и на най-бързо растяща група от последователи.

Най-четени