Какви права имат пасажерите с увреждания в самолетите? 14.06 | 19:07

От ЕК публикуваха насоките, които ще са в помощ за летните пътувания

От iNews.bg

Много пътници с увреждания и с намалена подвижност все още срещат проблеми с неоснователни откази и други несправедливи изисквания, когато искат да ползват въздушен транспорт, заявяват от Европейската комисия. 

По тази причина и от Брюксел са изготвили няколко насоки за правата на пасажерите. Те ще бъдат от особена полза за хилядите участници в Параолимпийските игри в Лондон, например.

Целта на тази публикация е да се разясни правилата в ЕС за правата на хората с увреждания и хората с ограничена подвижност, пътуващи с въздушен транспорт. 

Ето и какви са ключовите проблеми, според ЕК:

Предизвестяване - хората с увреждания трябва да уведомяват най-малко 48 часа преди времето за отпътуване. Целта е да се даде възможност на доставчиците на услуги (летища или авиокомпании) да осигурят нужната помощ. 

Неоснователни откази - Пътници съобщават за повтарящи се проблеми с откази и несъстоятелни изисквания за медицински свидетелства и за придружаване на пътниците.

- Медицински свидетелства - като правило те не трябва да се изискват от лицата, чието състояние е стабилно — например незрящи, или лица, които са в инвалидни колички.

- Придружители - за самостоятелните хора не следва да се изисква придружител, освен когато съществуват специфични изисквания за безопасност, за които следва да бъдет уведомени.

Проблеми с медицинско оборудване и оборудване за подвижност

- Оборудване за подвижност - пътниците с увреждания и пътниците с намалена подвижност имат право на два броя оборудване за подвижност, които се превозват безплатно. Пътник, който използва електрическа инвалидна количка е длъжен да уведоми превозвача най-малко 48 часа предварително. Официално признатите кучета водачи и кучета за оказване на помощ трябва да пътуват в салона на самолета, но отново при предварително уведомяване. 

- Кислород на борда - пътниците, които трябва да пътуват с кислород, предварително трябва да уведомят за това. Преценка на авиокомпаниите е обаче дали пътниците могат да носят със себе си кислород на борда. Няма изискване към авиокомпаниите да предоставят кислород.