Ново приложение за смартфони информира пътуващите за правата им 04.07 | 13:56

Ако изпаднете в безизходица на летище или чакате изгубен багаж, начаса ще знаете правата си

От Андриян Георгиев

Пътниците, изпаднали в безизходица на някое летище или чакащи своя изгубен багаж, вече могат да използват приложение за смартфони, за да проверят веднага и на място какви са техните права.

Точно преди сезона на летните отпуски Европейската комисия (ЕК) представи приложение за смартфони, което съдържа информация за въздушния и железопътния транспорт и работи с четири мобилни платформи: iPhone и iPad на Apple, Android на Google, Blackberry на RIM и Windows Phone 7 на Microsoft. Приложението е достъпно на 22 от езиците на ЕС, съобщават от ЕК.

За момента то обхваща въздушния и железопътния транспорт, а съдържанието му ще бъде разширено за автобусните и морските превози през 2013 г., когато тези права влизат в сила.

"Много от нас са се чувствали безсилни на някое летище, когато ни обясняват, че нямаме права, а ние знаем, че имаме. С това приложение милиони пътници ще имат лесен достъп до точна информация за правата си, когато най-много се нуждаят от нея в неочаквани ситуации", заяви заместник-председателят на Европейската комисия Сийм Калас, отговарящ за транспорта. 

Ако пътуването не се развива по план, това често води до стрес. Отменен полет, пакетна почивка, при която хотелът не отговаря на описанието в рекламата, или промяна в разписанието на влаковете — всеки пътник ще се справи много по-лесно със ситуацията, ако е информиран за своите права.

В приложението се разясняват правата на пътниците при всякакви евентуални проблеми. Ако например даден полет е отменен и след това на пътника е отказан достъп на борда, той може да има право на обезщетение в размер от 125 до 600 евро. Ако багажът ви случайно е повреден, това може също да ви дава право на обезщетение. Добре е също така да се знае, че железопътните компании и авиокомпаниите са задължени да предоставят прозрачна информация за цените и да оказват помощ на пътниците с намалена подвижност.

Ако смятате, че правата ви са нарушени, приложението също така ви предоставя информация към кого да се обърнете, за да подадете жалба.

При мащабна извънредна ситуация, каквато настъпи например след кризата с вулканичната пепел от Исландия през 2010 г., приложението може също така да осигурява пътна информация и съвети от Европейската комисия.

Приложението е част от кампанията на Европейската комисия под наслов "Пътници, запознайте се с правата си!".

Повече информация относно правата на пътниците и приложението бихте да намерите тук.  

Водещи