Тръгваме на път със самолет, но той закъснява. Какво да правим? 04.07 | 15:44
Съветите са на Европейския потребителски център
Лятото вече е в разгара си, а ваканциите и отпуските – на една ръка разстояние. След две години на пандемия и свързаните с нея ограничения, много хора стягат куфари за кратки или по-дълги пътувания със самолет. За съжаление, началото на лятната ваканция може да се превърне в кошмар за много пътници – в последните дни има десетки закъснели или отложени полети, както и огромни опашки на по-големите летища.Какво можете да направите при отмяна или закъснение на полет? А в случай на стачка? Отговорите са от Европейския потребителски център.
На първо място – бъдете информирани!
- Преди да се отправите към летището, проверете неговия сайт и страницата на въздушния превозвач. Уверете се, че полетът ще бъде изпълнен, както и колко по-рано трябва да отидете на аеропорта. Тази информация може да варира в зависимост от дестинацията и от големината на летището. Ако закъснеете и изпуснете полета си, ще се наложи да си купите нов билет.
- Някои авиокомпании предлагат възможност за онлайн чекиране – проверете условията за това предварително.
- Има летища, където може да се възползвате от т.нар. fast track срещу заплащане. Това означава, че пътниците може да преминат през отделен, по-бърз поток за контрол на сигурността. Преценете дали това е удачно за вашия случай, но това също трябва да стане поне ден преди полета.
- Пътниците с намалена подвижност може да се наложи да се чекират по-рано от останалите. Също така е добре уведомите въздушния превозвач или туристическия агент, че се нуждаете от подобно съдействие поне няколко дни по-рано.
- Въпреки че на този етап държавите масово са свалили ограниченията, свързани с пандемията от ковид, преди да потеглите на път, направете проверка на сайта на Министерство на външните работи или в платформата https://reopen.europa.eu. Ако купувате билет за по-късна дата през есента, може да обмислите и допълнителна застраховка в случай че се наложи промяна в плановете заради рестрикции, свързани с коронавируса или пък заради положителен тест.
Ако имате проблеми с вашия полет, то е важно да знаете вашите права:
- Право на информация. Това е и най-важното и основно право – пътниците трябва да бъдат наясно какво се случва с полета, както и кога би било възможно да излетят.
Пазете всички SMS-и и имейли, които получавате от превозвача, а на летището снимайте таблото с информация за закъснението.
- Помощ и грижи, ако полетът закъснява повече от 2 часа: Въздушният превозвач трябва да осигури храна и напитки за времето за изчакване, две телефонни обаждания или достъп до имейл и, ако е необходимо, настаняване в хотел и транспорт от и до летището.
Ако авиокомпанията не ви раздаде ваучери или храна, и трябва да си ги купите сами, докато чакате закъснелия полет, е необходимо да пазите касовите бележки и други доказателства за направените разходи.
- Обезщетение: Възможно е пътниците да имат право на обезщетение, в случай че самолетът кацне на крайната дестинация с повече от 3 часа закъснение. Превозвачът не дължи компенсация, ако промяната е настъпила поради извънредни обстоятелства извън неговия контрол. Размерът на обезщетението зависи от дължината на маршрута – за най-масовите полети в Европа до 1500 км, сумата е 250 евро.
- В случай на отмяна на полет, пътникът може да избере една от следните опции:
а) възстановяване на сумата за неизползвания билет в срок до 7 дни или ако има свързващ полет - връщане до летището на заминаване,
б) премаршрутиране, при сравними транспортни условия, до крайната дестинация при първа възможност, или
в) нов полет, при сравними транспортни условия, до крайната дестинация на по-късна дата, когато е удобно за пътника и при свободни места.
В зависимост от това кога е бил уведомен за отмяната, кога се очаква да пристигне в крайната точка, както и каква и причината за отмяната, пътникът може да има и право на обезщетение. Ако сте отишли на летището и изберете премаршрутиране, авиокомпанията трябва да ви осигури грижи във времето на изчакване.
- Стачка: Според решение C‑28/20 на Съда на ЕС стачката на персонал, необходим за полета, която има определени искания и срок, не попада в обхвата на понятието "извънредно обстоятелство" по смисъла на Регламент 261, което освобождава авиокомпанията от задължението да изплаща компенсация при забавен или отменен полет. Извънредни обстоятелства обаче може да възникнат при стачки, оказващи влияние върху дейността на въздушния превозвач – например, ако протестират ръководители на полети или служители на летището. Благодарение на това съдебно решение трябва да се прави преценка на всеки отделен случай дали стачката се отнася до обичайното упражняване на дейността на компанията и дали тя попада в нейната сфера на контрол. Ако тези две условия не са изпълнени, то обстоятелствата може да се определят като форсмажорни.
Ако имате колебания или проблеми с полет на авиокомпания, базирана в друга държава от ЕС, можете да се свържете с Европейски потребителски център България на www.ecc.bg, за да получите безплатна помощ и съвети.
За ЕПЦ България
ЕПЦ България е част от мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net и се съфинансира от Европейската комисия. В България ЕПЦ функционира към Комисията за защита на потребителите, чиито принципал е Министерството на икономиката и индустрията.
Водещи
-
Пак кошмарна тапа на границата с Турция
Опашката от коли е дълга 12 км и стига чак до Свиленград
22.12 | 18:00
-
Страховитите пророчества на Преподобна Стойна (ВИДЕО)
Загадъчната българска ясновидка е оставила след себе си множество предсказания, предавани от...
22.12 | 17:40
-
Унгарската MOL иска да купи рафинерията „Лукойл-Нефтохим“
Новината била съобщена лично от унгарския премиер Виктор Орбан, ден след посещението му в...
22.12 | 17:20
-
Издирването на Николай от Конаре няма да спре, обеща вътрешният министър
В търсенето участва и хеликоптер
22.12 | 17:00
Най-четени
-
Ваня Григорова: Изключителен проблем е липсата на бюджет
Според нея част от проблема, касаещ огромния трафик в столицата, е липсата на добър...
22.12 | 13:00