Холандци ни съветват за концесиите на пристанищата 23.02 | 08:38

Цел е до края на годината да се отворят всички концесионни процедури

От Елена Коцева

България ще се възползва от холандския опит при концесионирането на пристанищата си.

Вече са осъществени срещи между представители на Министерство на транспорта и съобщенията с експерти от Холандия и ръководствата на пристанищата в Ротердам и Амстердам.

През март 2010 година транспортното министерство обяви "Стратегия за развитие на транспортната инфраструктура на Република България чрез механизмите на концесията", която засяга двете черноморски и дунавските пристанища.

На 9 февруари правителството реши да открие процедура за концесия на пристанищния терминал Бургас - Изток-2, съобщава БТА.

Целта на министерството е до края на годината да се отворят всички или почти всички концесионни процедури. Може да има сериозно забавяне, тъй като практиката досега показва, че всяка концесия е била оспорвана в съда.

Моделът на ЕС, който и България прилага, предвижда открити търгове, които могат да бъдат оспорвани в съда. Затова и се работи по възможността да се прилага моделът на публично-частното партньорство, с което могат да бъдат избегнати грамадните по обеми и дълги по време тръжни процедури.

По време на посещението на заместник-министърът на транспорта и съобщенията Камен Кичев е постигната договореност за посещение в България на представители на пристанищата Ротердам и Амстердам.

Друга тема, която ще бъде обсъждана, е сътрудничеството между холандските и българските пристанища. Идеята е да се създаде пристанищен алианс, в рамките на който да се осъществи сътрудничество на българските морски пристанища и с пристанището в Антверпен.

При посещенията си в пристанищата Ротердам и Амстердам заместник-министър Кичев се е запознал с успешния модел BOT (Build-Opterate-Transfer или Построй-Оперирай-Предай), по който те функционират. Очаква се ЕК да излезе със специална директива, с която ще препоръча използването на ВОТ, а по тази начин на практика и на принципа на публично-частното партньорство.

България ще използва и холандския опит при управлението на пристанищата и структурирането на пристанищния бизнес.

Холандският опит и сега е използван за развитието на българските пристанища. Наскоро холандска компания е направила проучване върху контейнерните черноморски пристанища. 

Изводите от това проучване ще бъдат взети под внимание при взимането на решенията по какъв път да се развиват нашите пристанища.

Водещи

Най-четени